۷ دلیل برای آنکه ساینا نخریم!
ساینا یکی از جدیدترین خودروهای ساخت شرکت سایپا است که اخیراً در خیابانهای شهر تردد میکند. سایپا این خودرو را با عنوان خودروی ملی به بازار عرضه کرد و تبلیغات گستردهای برای آن انجام داد. با توجه به سابقه نه چندان درخشان خودروهای ملی، برخی تصور میکردند که شاید ساینا متفاوت باشد و ایرادات کمتری
ساینا یکی از جدیدترین خودروهای ساخت شرکت سایپا است که اخیراً در خیابانهای شهر تردد میکند. سایپا این خودرو را با عنوان خودروی ملی به بازار عرضه کرد و تبلیغات گستردهای برای آن انجام داد. با توجه به سابقه نه چندان درخشان خودروهای ملی، برخی تصور میکردند که شاید ساینا متفاوت باشد و ایرادات کمتری داشته باشد. فیسلیفت تیبا، اکنون با نام جدید و چهرهای تازه در دسترس مشتریان است.
همیشه در رسانهها از حمایت ملی از تولیدکنندگان داخلی صحبت میشود، اما شرایط صنعت خودروسازی متفاوت است، زیرا با جان و مال مردم در ارتباط مستقیم است و اگر حمایت بیش از حد از این صنعت صورت گیرد، ممکن است جان بسیاری از مردم تهدید شود. گروه خودروسازی سایپا تمام تلاش خود را کرده است تا خودرویی متفاوت از تیبا عرضه کند، اما این تلاش چندان موفقیتآمیز نبوده و ساینا نیز پر از ایرادات کوچک و بزرگ است و بررسی این خودرو نمیتواند آینده خودروهای ملی را امیدوار کننده نشان دهد.
در این مقاله، قصد داریم چند دلیل اصلی برای نخریدن ساینا را بررسی کنیم تا با این خودرو بیشتر آشنا شویم.
با ما همراه باشید…
۱. کیفیت مونتاژ
متاسفانه کیفیت ساخت و مونتاژ ساینا اصلا رشد نداشته و ایرادات مونتاژی آن زیاد است. فاصله نامناسب بین درز قسمتهای مختلف این خودرو بسیار زیاد است و نمونه بارز این ضعف را میتوانید در درزهای صندوق عقب و ناحیه سپر پیدا کنید. در برخی موارد، اتصالات خارجی و داخلی نیز درست انجام نشده است و این موجب پدید آمدن صدای کاذب و مشکلات متعدد میشود. دربهای این ماشین نیز مانند تیبا در بعضی موارد خوب چفت نمیشوند.
کیفیت پایین مونتاژ در خودروهای داخلی بسیار مرسوم است، اما سایپا یک پله نسبت به سایر شرکتها ضعیفتر عمل میکند و همین باعث میشود که ساینا نتواند اعتماد ما را به خود جلب کند.
۲. بدنه ضعیف
نبود موسسه استاندارد ایمنی مناسب و بهروز در ایران باعث شده است که کیفیت ایمنی و بدنه خودروها چندان تعریفی نباشد. خودروهای پراید، تیبا و ساینا از جمله محصولات سایپا هستند که دچار ضعف ایمنی بدنه هستند. اگر این خودروها در موسساتی مانند CNCAP تست شوند، بعید به نظر میرسد که ایمنی آنها تایید شود.
بدنه این خودروی ایرانی ایمنی چندانی از لحاظ تحمل قدرت نخواهد داشت و این را مبتدیترین افراد در صنعت خودرو نیز میتوانند تشخیص دهند. سایپا برای کاهش وزن این خودرو، روند ایمنی را در پیش نگرفته است. با نشستن بر پشت فرمان ساینا که حدود ۱ تن وزن دارد، احساس ایمنی خوبی نداشتیم و این یعنی خطر در حوادث رانندگی، به خصوص در جادههای ایران.
۳. طراحی داخلی
طراحی داخلی ساینا بسیار بد است و طراحان خلاقیت مثبتی در این کابین از خود نشان ندادهاند. غربیلک فرمان ساینا مانند تیبا بسیار زشت طراحی شده است، دریچههای هوا نیز نسبت به تیبا تغییرات جزئی داشتهاند که چندان به زیبایی کابین کمکی نکردهاند. دستگیره بازکردن درب خودرو دایرهای شکل طراحی شده است و کلیدهای کنترلی روی درب خودرو هم بسیار بد فرم قرار داده شدهاند. کنسول و داشبور ساینا طرحی متفاوت نسبت به تیبا دارند، اما این طراحی جدید به معنای زیبایی بیشتر نیست.
۴. کیفیت متریال کابین
انتظار میرفت که ساینا جنس داخلی بهتری نسبت به تیبا داشته باشد، اما متاسفانه سایپا هیچ تغییری در این جنس اعمال نکرده است و ساینا نیز همانند تیبا از پلاستیک خشک و بیکیفیت ساخته شده است که واقعا نمیتوان هیچ نکته خوبی درباره این کابین گفت. صندلیها نیز کاملا مشابه تیبا هستند و اثری از راحتی در آنها دیده نمیشود. این کابین اصلا دلیل خوبی برای افزایش قیمت این خودرو نیست و اگر قرار باشد خودرویی رشد قیمت داشته باشد، باید تغییرات مثبت نیز در آن اعمال شود.
۵. پیشرانه
ساینا مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری با قدرت ۸۷ اسببخار است که دقیقا همان موتور تیبا است و متاسفانه بیشتر از آنکه قدرت داشته باشد، صدا دارد و در ساینا این صدا اگرچه نسبت به تیبا کمی کمتر شده است، اما هنوز هم وجود دارد و آزاردهنده است. علاوه بر این، اگر خودروی ساینا با ۵ سرنشین بزرگسال پر شده باشد، نمیتوان انتظار عملکرد خوب و مناسبی داشت. بنابراین، اگر خانواده شما بیشتر از ۴ نفر جمعیت دارد، ساینا انتخاب خوبی نیست.
۶. هندلینگ
این محصول به واسطه وزن کمی که دارد، در شرایط رانندگی، به خصوص زمانی که شما با آب و هوای نامناسب در جاده روبرو هستید، عملکرد خوبی نخواهد داشت و کاملا طبیعی خواهد بود که خودرو چسبندگی مناسبی به آسفالت نداشته باشد. با عبور خودروهای سنگین از کنار خودروهایی مانند تیبا و ساینا، بهخاطر همین وزن کم، تکانهایی به کابین وارد میشود که کنترل خودرو را کمی سخت میکند.
۷. قیمت
در حال حاضر، ساینا با قیمتی در حدود ۲۸ میلیون تومان عرضه میشود که تنها تغییر مثبت آن نسبت به تیبا، سیستم تهویه مطبوع خودکار است. همچنین، در همین رنج قیمت، شما میتوانید خودروهایی مانند سمند و پژو ۴۰۵ را خریداری کنید که در بسیاری از موارد از ساینا عملکرد بهتر و کیفیت بیشتری دارند. بنابراین، قیمت ۲۸ میلیون تومانی چندان برای این خودرو مناسب نیست و شاید همین دلیل باعث شده است که شاهد تعداد کمی از این خودرو در خیابانها هستیم.
کلام آخر
ساینا بهعنوان یک خودروی داخلی، ایرادات فراوانی دارد که فروش آن را تحت تاثیر قرار میدهد. فروش خودروی ایمن و باکیفیت، باعث میشود مردم به خودروسازان اعتماد بیشتری پیدا کنند. حرکت با ساینا، به خصوص با وضع کنونی جادهها و فرهنگ عمومی رانندگی ایران، یک ریسک بزرگ محسوب میشود.
به روز رسانی خرداد ۱۴۰۴
قیمت نسخه صفر کیلومتر این خودرو در سال ۱۴۰۴ بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان است.
برچسب ها :ایران خودرو ، سایپا
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0