دیدگاه‌ها برای نقد و بررسی طراحی چانگان CS55 پلاس ؛ خوشتیپ چشم بادامی بسته هستند

نقد و بررسی طراحی چانگان CS55 پلاس ؛ خوشتیپ چشم بادامی

چانگان CS55 یکی از چینی های پرطرفدار بازار است و ما در این مطلب به سراغ نقد و بررسی طراحی این خودرو فته ایم. در اوایل دهه ۹۰ شمسی بود که در بحبحه عرضه محصولات چینی بی نام و نشان، بی کیفیت و با طراحی های کج و معوج، نام یک برند چینی دیگر به

کد خبر : 88127
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 ژوئن 2025 - 4:42
نقد و بررسی طراحی چانگان CS55 پلاس ؛ خوشتیپ چشم بادامی
نقد و بررسی طراحی چانگان CS55 پلاس ؛ خوشتیپ چشم بادامی

چانگان CS55 یکی از چینی های پرطرفدار بازار است و ما در این مطلب به سراغ نقد و بررسی طراحی این خودرو فته ایم.

در اوایل دهه ۹۰ شمسی بود که در بحبحه عرضه محصولات چینی بی نام و نشان، بی کیفیت و با طراحی های کج و معوج، نام یک برند چینی دیگر به نام چانگان «Changan» بر سر زبان ها افتاد. برندی که این بار توسط سایپا و با دو مدل سدان ایدو«Eado» و کراس اوور کامپکت CS35 به خیابان های کشور راه یافت. اولین مدل که یک شکست کامل بود. اما CS35 پس از آنکه در سال ۱۳۹۵، مونتاژش در سایپا کاشان آغاز شد، خود را به عنوان یک محصول چینی نسبتا با کیفیت نشان داد که با استقبال مناسبی از سوی خریداران مواجه گردید و در حال حاضر با توجه به توقف عرضه ان، اما همچنان به عنوان یک گزینه دست دوم و قابل اطمینان شناخته می شود.

اما موفقیت های چانگان، تنها به موفقیت CS35 در بازار ایران خلاصه نشد، چرا که این برند بر خلاف خودروسازان وطنی که سال هاست در حال درجا زدن در همه زمینه ها هستند، در مدتی کمتر از ده سال، نه تنها از نظر کیفیت، بلکه در سایر زمینه ها نیز به پیشرفت های بسیار بزرگی رسیده و اکنون به یکی از چهار گروه خودروسازی بزرگ در چین تبدیل شده است و این موفقیت تنها با برنامه ریزی درست و بهره مندی از توانایی های نیروهای متخصص و البته سر ندادن شعارهای تو خالی صورت گرفته است. استخدام طراحانی مانند برتراند بک «Bertrand Bach»، کلاس بیشاف «Klaus Bischoff» و نادر فقیه زاده که هرکدام سابقه همکاری با بزرگان صنعت خودروسازی جهان را در کارنامه دارند، سبب شده تا اکنون محصولات این برند و زیر مجموعه های آن مانند «Deepal» و «Avatr» ، به عنوان یکی از زیباترین محصولات چینی شناخته شوند و توجه رسانه ها و کارشناسان حوزه دیزاین را به خود جلب کنند.

نقد و بررسی طراحی چانگان CS55 پلاس ؛ خوشتیپ چشم بادامی

کراس اوور CS55 پلاس که چند وقتی هست در دور جدید واردات، به عنوان دومین محصول این برند در کنار CS35 پلاس، توسط سایپا به بازار عرضه شده است و به زودی نیز شاهد عرضه نسخه های مونتاژ شده آن خواهیم بود، توانسته به واسطه طراحی و استایل جذاب خود، امکانات قابل قبول و پیشرانه مناسب با استقبال خوبی نیز همراه شود که در ادامه این مطلب به بررسی دقیق تر طراحی این کراس اوور می پردازیم.

طراحی چانگان CS55 پلاس در نمای بیرونی

به عنوان یکی از نشانه های پیشرفت، ‌بخصوص پیشرفت در زمینه طراحی، باید به استخدام نزدیک به ۴۰۰ طراح برجسته از ۲۵ کشور و یا تاسیس استودیوی طراحی در تورین ایتالیا به عنوان هسته مرکزی طراحی این برند در اروپا، اشاره کرد. چانگان معتقد است که همزمان با ورود به عصر جدید اطلاعات و فناوری، وسایل نقلیه دیگر فقط یک وسیله حمل و نقل ساده و اولیه برای سفر و جابجایی نیستند، بلکه به عنوان شرکای هوشمند کاربران، در حال تکامل هستند. بر همین اساس تیم طراحی چانگان، با تحقیق پیرامون این موضوع که زندگی هوشمند آینده چگونه بر خودرو و زیبایی آن اثر می گذارد، با عبور از مرز طراحی و زیبایی شناسی سنتی در خودرو، فلسفه طراحی تحت عنوان زیبایی شناسی هوشمند و فناورانه را پدید آوردند.

نقد و بررسی طراحی چانگان CS55 پلاس ؛ خوشتیپ چشم بادامی

چانگان می گوید که با توسعه سریع فناوری و الکتریکی شدن محصولات، تولد زیبایی شناسی هوشمند و فناورانه اجتناب ناپذیر است که البته تجربه ای بی نظیر و لذت بخش را به کاربران هدیه می دهد. برای رسیدن به این تجربه بی نظیر که حاصل کاوش عمیق تیم طراحی چانگان بوده است، خودروی مفهومی ویژن V در نمایشگاه پکن ۲۰۲۰ به نمایش عموم در می آید که فرم و سبک طراحی نوآورانه آن پیش نمایشی از مشخصه مدل های آینده این برند می شود که پس از آن در مدل های «UNI-T»، «UNI-K» و البته نسل دوم CS55 پلاس شاهدش بودیم.

بر همین اساس شباهت های فرمی زیادی را میان این سه عضو خانواده کراس اوور های چانگان که از اولین محصولات این برند با زبان طراحی جدید بودند شاهد هستیم. بخصوص در مدل های یونی کی و CS55 پلاس که به واسطه قرار گیری در سگمنتی تقریبا مشابه این شباهت ها بیشتر می باشد. با این تفاوت که می توان CS55 را نسخه ی اقتصادی تر و یا به عبارت بهتر خانوادگی یونی کی دانست.

نقد و بررسی طراحی چانگان CS55 پلاس ؛ خوشتیپ چشم بادامی

اما اگر بخواهیم دقیق تر به طراحی و جزئیات بدنهCS55 پلاس نگاهی بیندازیم، قطعا آن را کراس اووری جذاب خواهیم دید که ترکیبی از ویژگی های پویا و در عین حال قدرتمند را به به نمایش می گذارد. با این حال جا دارد که به این نکته اشاره کنیم که چانگان مدتی است که نسخه فیس لیفت CS55 پلاس را با تغییراتی جزئی معرفی کرده است که هنوز در نسخه های وارداتی شاهد عرضه این مدل نیستیم و با توجه به کاتالوگ های که به تازگی منتشر شده است، به نظر نمی رسد که در نسخه مونتاژی CS55 پلاس نیز شاهد عرضه مدل فیس لیفت شده باشیم.به هر حال چانگان CS55 پلاس همچنان، در نسخه پیش از فیس لیفت نیز از جذابیت های بصری بالایی برخوردار است.

نقد و بررسی طراحی چانگان CS55 پلاس ؛ خوشتیپ چشم بادامی

در زبان طراحی جدید چانگان و سبک طراحی آن ها، جلو پنجره عنصری بسیار متمایز و خاص شناخته می شود و طراحان برای ایجاد چهره ای ظریف تر، تمرکز زیادی را بر طراحی این عنصر گذاشته اند.بنابراین در نمای جلو، اولین مشخصه ای که به چشم می خورد، جلو پنجره بزرگ با جزئیات جالب است که چانگان آن را «لمس نور و سایه «Light and Shadow Touch» «می نامد و نمایی خاص تر و فضایی تر را ایجاد کرده است. هر چند که در نسخه فیس لیفت همانند سری های «Uni» چانگان، شاهد استفاده از جلو پنجره بدون فریم هستیم که کمی در بهبود تناسبات کلی نمای جلو CS55 پلاس نیز تاثیرگذاربوده است.

نقد و بررسی طراحی چانگان CS55 پلاس ؛ خوشتیپ چشم بادامی

چراغ های شارپ و مثلثی در بالاترین قسمت جلوپنجره با گرافیکی که در امتداد گرافیک جلو پنجره شکل گرفته است، حسی از یکپارچگی را به نمای جلو بخشیده است. طراحی سپر و مجموعه اجزا آن، شامل ورودی های هوای کناری با خطوط قرمز و گرافیک دریچه های آن، جلو پنجره را احاطه کرده و ظاهر آن را اسپرت تر کرده است. با این حال حس ناملموسی از محصولات اروپایی را می توان در این قسمت مشاهده کرد اما به هیچ عنوان و بر خلاف برخی از محصولات چینی، از طراحی کاملا حساب شده ای برخوردار است و احساس بدی به کاربر منتقل نمی کند.

نقد و بررسی طراحی چانگان CS55 پلاس ؛ خوشتیپ چشم بادامی

طراحی بدنه به آرامی با منحنی ها و خطوطی مشخص به کناره ها منتقل می شود. در نمای جانبی، CS55 پلاس به خوبی با زاوایای تیز و خطوط نرم بازی می کند و تضادی جذاب از نور و سایه را بر روی پنل صیقلی بدنه به وجود آورده است. ضمن اینکه خطوط تهاجمی و هندسی در کنار خطوط نرم تر و ملایم تر، به خوبی سطوح را احاطه کرده اند و در قسمت های مشخص تر مانند گلگیر عقب و یا جلو، حالتی عضلانی تر را ایجاد کرده اند.

در این قسمت دو خط بارز، کاراکتر کلی نمای جانبی را شکل داده اند. یک خط ملایم تر که از چراغ ها جلو شروع شده و تا ستون D و شیشه لچکی عقب، با حالتی شارپ تر کشیده شده و با گذر از دور شیشه های جانبی، تا ستون A امتداد پیدا کرده است و دیگری یک خط شارپ که از چراغ عقب و با گذر از گلگیر، بر روی در عقب امتداد پیدا کرده است و همانطور که اشاره شد، حالتی عضلانی تر به گلگیرها بخشیده است.

نقد و بررسی طراحی چانگان CS55 پلاس ؛ خوشتیپ چشم بادامی

فرم جعبه ای «Greenhouse» در کنار قوس چرخ های دایره ای، بر مدرن تر شدن این پیکره مینیمال کمک کرده است.همچنین استفاده از خطوط قرمز بر روی رکاب ها و قطعه آبشش مانند روی گلگیر جلو، چهره ای پویا و اسپرت تر را ایجاد کرده است. ضمن اینکه طراحی و ابعاد رینگ ها تاثیر خوبی در بهبود تناسبات پیکره نمای جانبی داشته است.

تم نمای عقب اما در مقایسه با دو نمای دیگر، حالتی به اصطلاح فضایی تر دارد. بخصوص که طراحی اسپویلر عقب و چراغ های ترمز سوم که به صورت دو نوار عمودی اجرا شده است، چندان با کاراکتر یک کراس اوور سایز متوسط خانوادگی سنخیتی ندارد و بیش تر یادآور خودروهای علمی تخیلی طراحی شده در بازی های کامپیوتری است. هر چند که این تفسیر شاید برای CS55 پلاس اغراق آمیز به نظر بیاید، اما قطعا ظاهری جذاب و هیجان انگیزی را ایجاد کرده است.

نقد و بررسی طراحی چانگان CS55 پلاس ؛ خوشتیپ چشم بادامی

طراحی چراغ های چند ضلعی با طلق بدون رنگ نیز در تکمیل سایر عناصر خاص بدنه، بخصوص در نمای عقب طراحی شده است و ظاهری آینده نگر و زیبا دارد. خطوط و سطوح ایجاد شده بر روی درب صندوق در جذاب تر شدن نمای عقب تاثیر گذار بوده است.اما شاید تنها نکته ای که این ظاهر خوب عقب را خراب کرده، استفاده از سراگزوزهای تزئینی دوگانه در دو طرف سپر باشد که احتمالا برای بسیاری آزاردهنده است. هر چند که طراحی ان ها در کنار طراحی دیفیوزرهای عقب ساده، شکیل و زیبا است و نمی توان ایراد خاصی به آن ها وارد کرد.

طراحی چانگان CS55 پلاس در کابین

با ورود به فضای داخلی CS55 پلاس، هرچند با فضایی نزدیک به کابین «i-Cockpit» پژو روبه رو می شویم، اما در مقایسه با سایر محصولات عمدتا چینی که تا پیش از این با آن ها روبه رو شده ایم، کاملا منحصر به فرد و جذاب است. غربلیک فرمان کوچک و مربعی در ارتفاع پایین تری نسبت به حد معمول قرار گرفته و نشانگر دیجیتالی با قاب هشت ضلعی که از بالای آن دیده می شود، تا حدی حس و حال یک جت جنگنده را منتقل می کند که جذابیت آن تا مدت ها برای راننده باقی می ماند. ضمن اینکه نکته مثبت در مورد CS55 پلاس این است که بر خلاف محصولی مانند پژو ۲۰۰۸، فرمان جلوی دید کلاستر را به هیچ عنوان نمی گیرد و حتی برای افراد کوتاه قامت نیز دردسرساز نمی باشد.

نقد و بررسی طراحی چانگان CS55 پلاس ؛ خوشتیپ چشم بادامی

کنسول مرکزی به صورت زاویه دار طراحی شده است و طراحی نمایشگر ۳/۱۲ اینچی مرکزی و نحوه امتداد آن به کناره ها و ترکیب با پنل دریچه های تهویه مطبوع، ظاهری مینیمال و در عین حال مدرنی را برای کابین به ارمغان آورده است.با این حال، هرچند که طراحی دسته دنده برقی جذاب است، اما استفاده از دو کاپ هولدر دایره ای با نوارهای کرومی شش ضلعی، چندان با ویژگی های بصری کابین هماهنگ نمی باشد که البته در نسخه فیس لیفت، این قسمت تغییراتی را تجربه کرده و بهبود پیدا کرده است.

نقد و بررسی طراحی چانگان CS55 پلاس ؛ خوشتیپ چشم بادامی

از نظر کیفیت مواد و متریال به کار رفته در داخل کابین، اگرچه هنوز با متریال پلاستیک زیادی روبه رو هستیم، اما از کیفیت ساخت و مونتاژ خوبی برخوردار است. چرا که هم درزها بین قسمت های مختلف ثابت هستند و هم ظاهر خوبی به کابین بخشیده اند.

صندلی ها، بخصوص صندلی های جلو که از طراحی یکپارچه برخوردار هستند، گودی خوبی داشته و بدن را به خوبی در بر می گیرند و در طولانی مدت باعث خستگی نمی شوند. از نظر بصری نیز می توان به طراحی رودری و دستگیره داخلی درها با توجه به طراحی ساده آن ها که بر خلاف داشبورد خاص و متمایز، چنگی به دل نمی زند نقد وارد کرد. با این حال از نظر ارگونومی کاملا قابل قبول هستند.

کلام آخر

در پایان اگر بخواهیم طراحی چانگان CS55 پلاس را به طور کلی بررسی کنیم، پیش از آن و در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که چانگان به عنوان یک برند چینی، مفاهیم جدیدی از طراحی را در بین رقبایش، بخصوص رقبای چینی خود وارد کرده است. جزئیاتی مانند جلو پنجره بدون فریم، ترکیب خطوط و سطوح هندسی و نرم و یا فرم خاص چراغ ها توانسته چانگان را به عنوان یک برند مدرن و پیشرفته که از زبان طراحی متفاوت و اختصاصی بهره مند شده است معرفی کند. به طوری که اگر به برندهای زیرمجموعه چانگان مانند «Deepal» و یا «Avatr» و زبان طراحی آن ها نیز نگاهی کنیم، کاملا متوجه این موضوع می شویم که با سبک طراحی متفاوت تری و البته کاملا پخته و حساب شده در مقایسه با سایر چینی ها روبه رو هستیم. CS55 پلاس نیز به عنوان یکی از اولین محصولات مدرن چانگان، کاملا از این دیدگاه بهره مند شده است و با ارائه یک ظاهر جذاب بیرونی و فضای داخلی متفاوت ، توانسته توجهات زیادی را به خود جلب کند. ضمن اینکه فراموش نکنیم که به CS55 پلاس باید به عنوان یک کراس اوور در جایگاه اقتصادی و نچندان لوکس نگاه کنیم تا اهمیت کار چانگان و تیم طراحی آن در این مدل بیشتر نمایان شود.

source

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.