دیدگاه‌ها برای واردات بنزین سوپر آزاد شد؟ | مصوبه جدید وزارت نفت چه معنایی برای خودروهای توربوشارژ دارد؟ بسته هستند

واردات بنزین سوپر آزاد شد؟ | مصوبه جدید وزارت نفت چه معنایی برای خودروهای توربوشارژ دارد؟

وزارت اقتصاد مصوبه‌ای را در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ به تصویب رساند که امکان واردات بنزین سوپر به کشور را برای شرکت‌های خصوصی فعال در بخش پایین‌دستی نفت و فرآورده‌های نفتی فراهم می‌کند. این مصوبه که در سکوت خبری ابلاغ شد، می‌تواند مسیر واردات بنزین با کیفیت بالا را برای نخستین‌بار در سال‌های اخیر باز

کد خبر : 88230
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 ژوئن 2025 - 13:09

وزارت اقتصاد مصوبه‌ای را در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ به تصویب رساند که امکان واردات بنزین سوپر به کشور را برای شرکت‌های خصوصی فعال در بخش پایین‌دستی نفت و فرآورده‌های نفتی فراهم می‌کند. این مصوبه که در سکوت خبری ابلاغ شد، می‌تواند مسیر واردات بنزین با کیفیت بالا را برای نخستین‌بار در سال‌های اخیر باز کند.

بر اساس تصمیم هشتمین نشست هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار، شرکت‌های مذکور می‌توانند بدون نیاز به ثبت مجوز در درگاه ملی مجوزها، اقدام به واردات فرآورده‌های ویژه نفتی از جمله بنزین سوپر کنند. این بند از مصوبه با استناد به تبصره (۳) بند (ج) تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۴ صادر شده است.

در ظاهر، هدف از این مصوبه تأمین خوراک برای پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی است، اما در عمل می‌تواند راه را برای واردات مستقیم بنزین با کیفیت بالا، از جمله بنزین سوپر، باز کند.

بنزین سوپر از آن رو مهم است که بسیاری از خودروهای مدرن، به‌ویژه توربوشارژها و پیشرانه‌های جدید اروپایی و چینی، به بنزین با اکتان بالا نیاز دارند. نبود بنزین سوپر در بسیاری از جایگاه‌های کشور باعث افت عملکرد، کاهش عمر موتور، و افزایش آلایندگی شده است.

اگر واردات بنزین سوپر توسط شرکت‌های خصوصی آزاد شود، می‌توان به شکل‌گیری یک بازار جدید برای سوخت باکیفیت واقعی امیدوار بود.

در متن این مصوبه، به شکل مشخص نامی از «بنزین سوپر» برده نشده، اما به وضوح اشاره شده که واردات “فرآورده‌های ویژه نفتی با تأیید وزارت نفت” مجاز است. این یعنی اگر وزارت نفت، بنزین سوپر را در فهرست فرآورده‌های دارای مجوز واردات قرار دهد، مسیر کاملاً قانونی و رسمی برای ورود آن ایجاد شده است.

اگر بنزین سوپر وارد شود، نخستین برندگان آن بدون شک دارندگان خودروهای توربوشارژ، وارداتی یا موتورهای نسل جدید داخلی هستند. خودروهایی مانند لاماری ایما، فونیکس FX، دیگنیتی پرستیژ، کی‌ام‌سی T8، و حتی برخی محصولات جدید ایران‌خودرو مانند تارا اتومات یا دنا پلاس توربو.

بدون شک بنزین سوپر وارداتی گران خواهد بود، اما مسأله اینجاست که هدف این نوع بنزین، عموم مردم نیستند، بلکه بخشی از جامعه که خودروهای گران‌قیمت‌تر یا فنی‌تر دارند، مایل‌اند هزینه بیشتری پرداخت کنند، اما بنزینی با کیفیت واقعی دریافت کنند.

در حال حاضر نیز برخی مالکان خودروهای خاص، از بازار قاچاق یا سوخت هوایی، بنزین با کیفیت بالاتر تأمین می‌کنند. اما اگر این فرآیند واردات رسمی شود، هم کیفیت تضمین می‌شود، هم قیمت شفاف.

با این حال، این طرح خالی از ایراد نیست و برخی از چالش‌های احتمالی عبارتند از انحصار واردات توسط شرکت‌های خاص یا خصولتی، عدم توزیع در جایگاه‌ها و فروش فقط در بخش محدود، و احتمال تبدیل آن به کالا لوکس با قیمت غیرمنطقی.

اگر نظارت درستی توسط وزارت نفت و وزارت صمت انجام شود، می‌توان انتظار داشت که بنزین سوپر وارداتی، به عنوان یک سوخت ویژه برای خودروهای خاص، در جایگاه‌های منتخب عرضه شود.

مصوبه اخیر هیأت مقررات‌زدایی، درب‌های بسته واردات بنزین سوپر را نیمه‌باز کرده است. اکنون توپ در زمین وزارت نفت است؛ اگر اجازه واردات بنزین سوپر صادر شود، نه‌تنها سطح کیفیت سوخت کشور بالا می‌رود، بلکه مشتریان خودروهای با تکنولوژی بالا، بالاخره می‌توانند سوختی در شأن خودروشان مصرف کنند.

در دوره‌ای که صحبت از واردات خودروهای روز دنیاست، سوخت مناسب یک الزام است، نه یک انتخاب. و شاید این مصوبه، نخستین گام واقعی در این مسیر باشد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.