دیدگاه‌ها برای وسواس خودکفایی ؛ مصائب داخلی‌سازی در صنعت خودروی ایران بسته هستند

وسواس خودکفایی ؛ مصائب داخلی‌سازی در صنعت خودروی ایران

در ادبیات اقتصادی ایران، مفهوم داخلی‌سازی به یک شعار برای خودکفایی تبدیل شده است. هر خودرویی که برای مونتاژ در ایران انتخاب می‌شود، باید پس از مدتی کوتاه و چند نمونه کاملاً وارداتی، به سمت داخلی‌سازی حرکت کند. این فرآیند معمولاً با تعویض لاستیک‌ها و شیشه‌های خودرو با نمونه‌های تولید داخل آغاز می‌شود. نکته دردناک

کد خبر : 88286
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 ژوئن 2025 - 16:26
وسواس خودکفایی ؛ مصائب داخلی‌سازی در صنعت خودروی ایران

در ادبیات اقتصادی ایران، مفهوم داخلی‌سازی به یک شعار برای خودکفایی تبدیل شده است. هر خودرویی که برای مونتاژ در ایران انتخاب می‌شود، باید پس از مدتی کوتاه و چند نمونه کاملاً وارداتی، به سمت داخلی‌سازی حرکت کند. این فرآیند معمولاً با تعویض لاستیک‌ها و شیشه‌های خودرو با نمونه‌های تولید داخل آغاز می‌شود.

نکته دردناک در مورد داخلی‌سازی خودروهای مونتاژی در ایران این است که علیرغم سابقه چندین دهه مونتاژ در کشور، کیفیت قطعات مونتاژی در ایران هرگز به مرز برابری کامل با نمونه‌های اصلی کشور مبدا نرسیده است.

در سوی دیگر ماجرا، وزارت صمت با ابلاغ آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلف، سال‌هاست که در تلاش برای افزایش میزان داخلی‌سازی خودروها است. اما مشکل زمانی رخ می‌دهد که وزارت صمت متر و خط‌کش خود را برای بهبود و توسعه داخلی‌سازی بر مبنای کمیت و درصد ساخت داخل قرار داده است، نه بر مبنای کیفیت و ارتقای زیرساخت‌ها.

آنچه امروزه به عنوان موفقیت در داخلی‌سازی از آن یاد می‌شود، تنها رشد میزان و حجم است. اما پرسش اساسی این است که آیا مصرف‌کننده‌ای که با مشکلات کیفی، ایمنی و دوام خودروها دست و پنجه نرم می‌کند، برای این آمارها ارزشی قائل است؟

بسیاری از خریداران معتقدند که قطعات داخلی‌سازی‌شده نه تنها مزیت رقابتی نسبت به نمونه‌های وارداتی ندارند، بلکه در بسیاری موارد از قطعات چینی درجه دو نیز ضعیف‌تر هستند.

پروژه تندر ۹۰ همواره به عنوان نقطه عطفی در تلاش برای داخلی‌سازی قطعات معرفی شده است؛ خودرویی که بخشی از قطعات آن با الگوی نمونه فرانسوی در داخل تولید شد. اما باید گفت که مشابه‌سازی الزاماً به معنای کیفیت برابر نیست.

در بسیاری از کشورهایی که تجربه موفق صنعتی‌شدن را پشت سر گذرانده‌اند، مونتاژ تنها مرحله‌ای گذرا برای انتقال فناوری و توسعه زیرساخت‌های بومی بوده است. اما در ایران، مونتاژ نه مسیر، بلکه تبدیل به یک ایستگاه پایانی شده است.

واقعیت این است که کیفیت قطعات ایرانی با نمونه‌های خارجی قابل مقایسه نیست، اما از سوی دیگر، مونتاژ با هر کیفیتی منجر به اشتغال و چرخش درآمد در سیستم تولید کشور می‌شود.

از اصلی‌ترین چالش‌ها و تعارض‌های داخلی‌سازی خودروهای مونتاژی در ایران می‌توان به بهره‌وری ناپایدار، رکود فناوری و نبود نوآوری، اشتغال کم‌عمق و کوتاه‌مدت اشاره کرد.

وسواس بر درصد ساخت داخل، اگر بدون پشتوانه فناوری و کیفیت باشد، سرانجامی جز عددسازی نخواهد داشت. عددهایی که نه کیفیت را تضمین می‌کنند و نه اعتماد مشتری را جلب می‌کنند. مسیر توسعه از احترام به مصرف‌کننده آغاز می‌شود و این احترام نه در شیشه داخلی یا پلاستیک تزئینی، بلکه در ایمنی، دوام و عملکرد خودرو معنا می‌یابد.

صنعت خودروی ایران باید از ویترین‌های خودکفایی صوری فاصله بگیرد و به آیینه‌ای از توسعه واقعی بدل شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.