دیدگاه‌ها برای تکرار تله پراید و پارس ؛ سورن هم بدون جایگزین حذف می شود؟ بسته هستند

تکرار تله پراید و پارس ؛ سورن هم بدون جایگزین حذف می شود؟

مدیرعامل ایران خودرو به تازگی اعلام کرد که تولید سمند سورن به زودی متوقف می شود و فیس لیفت سمند از خط تولید خارج خواهد شد. مدیرعامل ایران خودرو در گفت و گو با صدا و سیما اعلام کرد که به زودی توقف تولید سورن را خواهیم داشت و این خودرو از خط تولید ایران

کد خبر : 88531
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 ژوئن 2025 - 12:33
تکرار تله پراید و پارس ؛ سورن هم بدون جایگزین حذف می شود؟

مدیرعامل ایران خودرو به تازگی اعلام کرد که تولید سمند سورن به زودی متوقف می شود و فیس لیفت سمند از خط تولید خارج خواهد شد.

مدیرعامل ایران خودرو در گفت و گو با صدا و سیما اعلام کرد که به زودی توقف تولید سورن را خواهیم داشت و این خودرو از خط تولید ایران خودرو کنار خواهد رفت. عادل پیرمحمدی ضمن اشاره به اینکه سورن استانداردها را پاس می کند اما معادل خودروهای روز دنیا نیست، به این نکته اشاره کرد که ایران خودرو برنامه توسعه دو پلتفرم جدید را پیش می برد و محصولات جدیدی را در سال های آینده خواهد داشت. اما نکته مهم و قابل تامل این است که پس از حذف سدانی مثل سورن، آیا می توان انتظار جایگزینی با قیمت اقتصادی و معادل این خودرو داشت؟

در نظر گرفتن استانداردهای جدید برای تولید خودرو در سال های گذشته باعث شده تا یا خودروها توقف تولید بخورند و یا با تغییراتی ساختاری به عرضه برسند. اگرچه بالا رفتن استانداردهای تولید به خودی خود امری مثبت ارزیابی می شود اما نباید فراموش کرد که با اضافه شدن استانداردهای جدید و تجهیز خودروها به آپشن های ایمنی، قیمت تمام شده خودروها بالاتر می رود.

خودروی پراید یکی از ماندگار ترین و استراتژیک ترین محصولات سایپا بود که در همین مسیر از چرخه تولید کنار رفت. اما کنار رفتنی که بدون جایگزین مناسب رقم خورد. پراید یک خودروی اقتصادی و کف بازاری بود و محبوبیت بالای آن هم بیشتر به دلیل قیمت پایین این محصول بود و حذف یک محصول اینچنینی با تیراژی سرسام آور، ضربه مهلکی به بازار کشور زد.

همین داستان به نوع دیگری برای پژو پارس هم رقم خورد و با کنار رفتن پارس از خط تولید ایران خودرو و جایگزین شدن سورن XU7P، جای خالی این خودرو هیچوقت پر نشد. حالا هم که قرار است سورن کنار گذاشته شود و عملا سدان اقتصادی دیگری با این سایز و کابین در خط تولید ایران خودرو نخواهیم داشت.

با کنار رفتن سورن عملا رده قیمت سدان خانوادگی اقتصادی یا همان سدان کف بازاری از بین خواهد رفت و مشتری برای خرید سدان صفر باید مبلغ بسیار بیشتری را هزینه کند.

اما اگر شرایط بد اقتصادی را در نظر نگیریم، استانداردسازی خودروها و حذف پلتفرم های قدیمی کاری نوآورانه و مفید ارزیابی می شود. صنعت خودروی ما از دهه ۸۰ تا حالا درگیر پلتفرم هایی قدیمی مانده که نه جای ارتقای چشمگیر دارند و نه ایمنی مناسبی ارائه می دهند.

در نهایت باید گفت که یک بنگاه صنعتی وظیفه دارد که محصولاتی استاندارد و نزدیک به استانداردهای روز دنیا عرضه کند و ایران خودرو هم همین مسیر را در پیش گرفته است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.