دیدگاه‌ها برای روزهای سخت شورولت در چین ؛ احتمال خروج کمپانی آمریکایی از بزرگ ترین بازار خودرویی بسته هستند

روزهای سخت شورولت در چین ؛ احتمال خروج کمپانی آمریکایی از بزرگ ترین بازار خودرویی

بازار خودرو چین در سال‌های اخیر به عرصه رقابت مرگ و زندگی برای بسیاری از برندهای جهانی تبدیل شده است. به نظر می‌رسد که یکی دیگر از برندهای باسابقه در دنیای خودرو، یعنی شورولت، در آستانه خروج از این بازار پررقابت قرار دارد. داده‌های جدید نشان می‌دهند که فروش محصولات این کمپانی آمریکایی در چین

کد خبر : 88386
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 ژوئن 2025 - 0:48
روزهای سخت شورولت در چین ؛ احتمال خروج کمپانی آمریکایی از بزرگ ترین بازار خودرویی

بازار خودرو چین در سال‌های اخیر به عرصه رقابت مرگ و زندگی برای بسیاری از برندهای جهانی تبدیل شده است. به نظر می‌رسد که یکی دیگر از برندهای باسابقه در دنیای خودرو، یعنی شورولت، در آستانه خروج از این بازار پررقابت قرار دارد. داده‌های جدید نشان می‌دهند که فروش محصولات این کمپانی آمریکایی در چین به طور چشمگیری کاهش یافته است. شدت این کاهش به حدی است که برخی پروژه‌های مهم شورولت در چین به حالت تعلیق درآمده‌اند.

در سال‌های اخیر، شورولت با بحران کاهش فروش در چین مواجه بوده است. این شرکت در سال ۲۰۱۸ موفق به فروش بیش از ۶۴۰ هزار خودرو در چین شد، اما طی یک دوره نزولی، میزان فروش شورولت در سال ۲۰۲۳ به ۱۶۸ هزار و ۵۸۸ دستگاه کاهش یافت. روند نزولی در سال ۲۰۲۴ با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد، به طوری که فروش کمپانی شورولت با سقوط کم‌سابقه ۶۸.۷ درصدی به ۵۲ هزار و ۷۷۴ دستگاه رسید.

وضعیت در سال ۲۰۲۵ حتی بدتر نیز شده است. طبق آمارهای رسمی، شورولت در حد فاصل ژانویه تا آوریل ۲۰۲۵ تنها ۵ هزار و ۳۱۴ خودرو در چین فروخته است؛ رقمی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۵.۹ درصد کاهش دارد. این یعنی شورولت به طور میانگین در هر ماه تنها حدود ۱۳۰۰ دستگاه خودرو به فروش رسانده است، در حالی که در سال ۲۰۱۸ این رقم با ۵۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه در ماه برابر بود. لازم به ذکر است که ۸۰ درصد فروش فعلی شورولت تنها به مدل مونزا مربوط می‌شود.

همچنین گزارش شده است که تمام پروژه‌های شورولت که هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده‌اند، به تعویق افتاده‌اند. این شامل شاسی‌بلند تمام الکتریکی تریل، نسل تازه تریل بلیزر بنزینی و شاسی‌بلند پرچمدار جدید شورولت در چین می‌شود. این خودروها قرار بود تا پایان سال ۲۰۲۳ وارد بازار چین شوند، اما به دلیل بحران در فروش و استراتژی ناکارآمد برند، عرضه آنها متوقف شده است.

مدیرعامل شرکت مشترک سایک جنرال موتورز که محصولات برند شورولت را در بازار چین تولید می‌کند، در واکنش به این خبر اعلام کرده است که «شایعات مربوط به خروج شورولت از بازار چین، اخبار جعلی هستند» و افزوده است که «ما از شورولت دست نمی‌کشیم». با این حال، یک نشریه چینی به نقل از یکی از منابع نزدیک به سایک جنرال موتورز افشا کرده است که مقصود مدیرعامل در اصل این بوده است که آنها فقط از مشتریان فعلی شورولت پشتیبانی خواهند کرد.

کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی سقوط شورولت در چین، ناتوانی این برند در تطبیق با گذار سریع بازار به سمت خودروهای الکتریکی بوده است. در حالی که نرخ نفوذ خودروهای برقی در چین طی سال گذشته به مرز ۵۰ درصد رسیده است، تنها ۵ درصد از فروش شورولت به خودروهای الکتریکی اختصاص داشته است. شورولت به جای ورود قدرتمند به بازار خودروهای برقی، همچنان تمرکز خود را بر مدل‌های بنزینی نگه داشته بود.

در کنار این، غیبت شورولت در نمایشگاه خودروی شانگهای، خروج برخی نمایندگی‌ها و ضعف در خدمات پس‌از‌فروش نیز به وخامت اوضاع دامن زده‌اند. در شرایطی که جنگ قیمتی خودروهای برقی در چین همچنان ادامه دارد، برندهای سنتی بدون نوآوری چاره‌ای جز عقب‌نشینی نخواهند داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.