یک ابر خودروی مسابقهای با پلاک شهری ؛ پورشه ۹۶۳ RSP، هیولای لمان در خیابان !
پورشه 963 RSP، یک ابر خودروی مسابقهای با پلاک شهری برای علاقهمندان به خودروهای مسابقهای، همیشه خط باریکی بین مدلهای مخصوص پیست و مدلهای خیابانی وجود داشته است. حالا با معرفی پورشه 963 RSP، این مرز دوباره محو شده است. این خودرو، نسخهای کاملاً واقعی از مدل مسابقهای LMDh پورشه 963 است که به طرز

پورشه 963 RSP، یک ابر خودروی مسابقهای با پلاک شهری
برای علاقهمندان به خودروهای مسابقهای، همیشه خط باریکی بین مدلهای مخصوص پیست و مدلهای خیابانی وجود داشته است. حالا با معرفی پورشه 963 RSP، این مرز دوباره محو شده است. این خودرو، نسخهای کاملاً واقعی از مدل مسابقهای LMDh پورشه 963 است که به طرز شگفتانگیزی برای استفاده در خیابان آماده شده و حتی پلاک فرانسه را هم دریافت کرده است.
پروژهای محرمانه برای زنده کردن یک افسانه
همهچیز از گفتوگویی در مسابقه «پتیت لمان» در پایان فصل IMSA سال گذشته آغاز شد. گروهی از مدیران و مهندسان پورشه تصمیم گرفتند پنجاهمین سالگرد ساخت نسخه خیابانی مدل افسانهای 917 را گرامی بدارند؛ خودرویی که برای «کانت رُسی» (از وارثان برند معروف مارتینی و رسی) ساخته شده بود و با وجود کابین و پیشرانهای کاملاً مسابقهای، توانست با دریافت پلاک از ایالت آلاباما مجوز تردد در خیابانهای آمریکا را کسب کند.
پروژهای در آتلانتا
این پروژه در قالب یک «زیردریایی» (اصطلاحی که برای پروژههای مخفی و بی سر و صدا به کار برده میشود) در پورشه و با اعضای خیلی کمی به صورت بسیار محرمانه پیش رفت. پورشه تصمیم گرفت به جای ساخت یک نسخه کاملاً همسان با خودروهای شهری، خودرویی تولید کند که از نظر ساختاری به نسخه مسابقهای وفادار بماند و با اخذ مجوز ویژه، به طور محدود در خیابان استفاده شود. در ادامه پای تیم پورشه پنسکه موتور اسپرت هم به پروژه باز شد و اعضا تصمیم گرفتند این خودروی خاص با نام «RSP» تولید گردد. این نام از حروف اول اسم «راجر سیرل پنسکه» اقتباس شده است.
مشخصات فنی پورشه 963 RSP؛ پیشرانه هیبریدی با اصالت مسابقهای
قلب تپنده این راکت زمینی یک موتور 8 سیلندر 4.6 لیتری توئین توربو است که با سیستم هیبریدی مشترک با خودروهای مسابقهای همکاری میکند. اجزای این سیستم توسط شرکتهای معروفی مانند بوش و فورتسکیو زیرو تأمین میشود. این پیشرانه برگرفته از موتور 918 اسپایدر است و حدود 80 درصد از اجزای آن با نمونههای جادهای مشابهت دارد. اگرچه پورشه عدد دقیقی برای قدرت خروجی اعلام نکرده، اما در نسخه مسابقهای قدرت این پیشرانه به حدود 700 اسب بخار میرسد. جعبه دنده نیز از نوع 7 سرعته سکوئنشال XTrac است. به گفته پورشه، تنظیمات سیستم هیبریدی برای عملکرد نرمتر در رانندگی شهری تغییر داده شده است.
جزئیاتی برای استفاده روزمره، اما همچنان با روح مسابقهای
فیبرکربن بدنه به جای پوشش ساده، سنبادهکاری شده و به رنگ نقرهای مارتینی (مشابه 917 رسی) رنگآمیزی شده است. داخل کابین با آلکانترا قهوهای روشن و روکشهای چرمی پوشانده شده و حتی یک جا لیوانی سه بعدی هم برای راحتی بیشتر اضافه شده است.
در زمینه بدنه نیز تغییراتی اعمال گشته تا الزامات جادهای مثل امکان نصب پلاک جلو و عقب، چراغ راهنما و بوق فراهم شود. همچنین ورودیهای بزرگ هوا که در نمونههای مسابقهای برای تهویه و تعادل استفاده میشوند، تا حدی بسته شدهاند تا ایمنی در رانندگی شهری حفظ شود. پورشه 963 RSP روی لاستیکهای میشلن و رینگهای 18 اینچی سوار شده است. این رینگها از برند ایتالیایی OZ هستند.
تجربه رانندگی با پورشه 963 RSP؛ از لمان تا خیابان
نکته جالب اینکه روشن کردن این خودرو فرایند پیچیدهای دارد و باید با کمک یک لپتاپ و تیم مسابقهای این کار را انجام داد. با توجه به این موضوع، قبل از استفاده از این خودرو، مالک باید برنامهریزی کرده و هماهنگیهای لازم را با تیم پشتیبانی انجام دهد!
هر چند این فرایند عجیب و غریب به نظر میرسد، ولی مالک خوشاقبال آن، مشکلی ندارد؛ چون یک تیم مسابقهای همیشه همراه او خواهد بود!
آیندهای نامعلوم اما امیدوارکننده
این خودرو پس از نمایش در لمان، به موزه پورشه میرود و سپس در فستیوال گودوود و هفته خودرویی مونتری شرکت خواهد کرد. تحویل نهایی به مالک در کالیفرنیا انجام خواهد شد. پورشه فعلاً برنامهای برای ساخت نمونههای دیگر ندارد، اما همانطور که رئیس پروژه LMDh گفته «هیچگاه نگو هرگز!»
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0