راز دوام گیربکس اتوماتیک ؛ مهم ترین نکات رانندگی و نگهداری گیربکس های اتوماتیک
دوام گیربکس های اتوماتیک مستلزم دانستن نکاتی در مورد نگهداری آنها است که در این مطلب به این نکات می پردازیم. مقدمه: نرمی وسوسهبرانگیز، شکنندگی پنهان وقتی برای اولینبار پشت فرمان یک خودروی مجهز به گیربکس اتوماتیک نشستید، شاید از همان ثانیه اول دلباخته نرمی تعویض دندهها و بیصدا بودن عملکرد آن شدید. دیگر خبری


دوام گیربکس های اتوماتیک مستلزم دانستن نکاتی در مورد نگهداری آنها است که در این مطلب به این نکات می پردازیم.
مقدمه: نرمی وسوسهبرانگیز، شکنندگی پنهان
وقتی برای اولینبار پشت فرمان یک خودروی مجهز به گیربکس اتوماتیک نشستید، شاید از همان ثانیه اول دلباخته نرمی تعویض دندهها و بیصدا بودن عملکرد آن شدید. دیگر خبری از کلاچ گرفتنهای پرتنش، دنده عوضکردنهای وقتگیر یا کوبشهای ناشی از تعویض نابهجا نبود. تجربه رانندگی با گیربکس اتوماتیک، بهویژه در ترافیکهای شهرهای بزرگ شبیه به کشف دنیایی تازه بود؛ دنیایی که در آن راننده یک دست در فرمان دارد و دست دیگر آزاد است، در حالی که خودرو خودش وظایف دشوار انتقال نیرو را انجام میدهد.
اما زیر این سطح صیقلی، دنیایی پنهان از پیچیدگیهای فنی و اجزای حساس وجود دارد؛ دنیایی که اگر بهدرستی از آن مراقبت نکنید میتواند به کابوسی گرانقیمت تبدیل شود. برخلاف تصور عام، گیربکسهای اتوماتیک نیاز به رسیدگی خاص، شیوه رانندگی متفاوت و درک درستی از سازوکار درونی خود دارند. تعمیر یا تعویض یک گیربکس اتوماتیک بسته به مدل خودرو میتواند هزینهای معادل چند برابر تعمیر موتور برایتان به همراه داشته باشد؛ بهویژه در خودروهای لوکس یا وارداتی که قطعات یدکیشان بهراحتی در دسترس نیستند.
در این مقاله بهصورت مفصل و کاملاً تخصصی، همه آنچه را که باید درباره نحوه نگهداری، نکات فنی رانندگی، اشتباهات رایج و راهکارهای افزایش عمر گیربکسهای اتوماتیک بدانید، بررسی میکنیم. اما پیش از آن اجازه دهید کمی بیشتر درباره سازوکار گیربکسهای اتوماتیک بدانیم .
ساختار گیربکس اتوماتیک؛ درون جعبه جادویی چه میگذرد؟
در قلب یک گیربکس اتوماتیک مجموعهای از سیستمهای مکانیکی، هیدرولیکی، الکترونیکی و حتی گاهی پنوماتیکی در تعامل با یکدیگر قرار دارند. برخلاف گیربکسهای دستی که انتقال قدرت صرفاً از طریق درگیری مکانیکی چرخدندهها صورت میگیرد، در گیربکسهای اتوماتیک سیستم پیچیدهتری به نام تورک کانورتر (Torque Converter) یا مبدل گشتاور نقش واسطهای بین موتور و گیربکس را ایفا میکند.
مهمترین اجزای گیربکس اتوماتیک

تورک کانورتر: وظیفه انتقال نرم نیرو از موتور به گیربکس و حذف نیاز به کلاچ. این قطعه نوعی کوپلینگ هیدرولیکی است که بهواسطه حرکت روغن در درونش، گشتاور را انتقال میدهد.
دندههای سیارهای (Planetary Gear Sets): این مجموعهها بهکمک چرخدندههای خورشیدی، سیارهای و رینگی، وظیفه تأمین ضرایب دنده مختلف را دارند.
کلاچها و باندها (Clutches and Bands): برای قفل کردن یا رها کردن بخشهایی از دندههای سیارهای استفاده میشوند تا تعویض دنده انجام شود.
شیر هیدرولیک (Valve Body): مغز متفکر گیربکس که تعیین میکند در هر لحظه، کدام کلاچ یا باند فعال شود. در گیربکسهای مدرن، کنترل الکترونیکی نیز به این بخش اضافه شده است.
واحد کنترل الکترونیکی TCM یا ECU: اطلاعات دریافتی از سنسورها را پردازش کرده و دستورات لازم را برای تعویض دنده صادر میکند.
سیستمهای خاص و حساستر
گیربکس CVT یا انتقال قدرت پیوسته:

امروزه در تعداد زیادی از خودروها از جمله نیسان، میتسوبیشی و بسیاری از برندهای چینی، گیربکس CVT استفاده میشود. این نوع گیربکس برخلاف سیستم چرخ دندهای، از پولی و تسمه فلزی استفاده میکند. این سیستم نسبت به تغییر ناگهانی سرعت بسیار حساستر است و نیازمند دقت مضاعف در نگهداری روغن و نحوه رانندگی است.
گیربکس دوکلاچه یا DCT:

در خودروهایی که سازنده قصد دارد عملکرد جعبه دنده را بالاتر ببرد و راندمان بیشتری را کسب کند استفاده از گیربکس DCT رایج است. این سیستم از دو کلاچ خشک یا تر بهره میبرد و تعویض دندههای سریعتری ارائه میدهد، اما در ترافیک شهری و توقفهای پیدرپی بهشدت تحت فشار قرار میگیرد. کلاچها در این نوع گیربکس ممکن است زودتر از گیربکسهای معمولی فرسوده شوند. بنابراین توجه به نکات نگهداری و رانندگی اصولی با این گیربکس ها مستلزم دقت بیشتری می باشد.
مهمترین عوامل خرابی گیربکسهای اتوماتیک: از غفلتهای مرگبار تا رفتارهای مخرب
۱. تغییر ندادن بهموقع روغن گیربکس؛ دشمن خاموش
در بسیاری از خودروها، رانندگان تصور میکنند روغن گیربکس تا آخر عمر خودرو نیازی به تعویض ندارد. این تفکر خطرناک در واقع یکی از اصلیترین دلایل مرگ زودرس گیربکس است. روغن ATF (Automatic Transmission Fluid) نقش خنککننده، روانکار، تمیزکننده و انتقالدهندهی نیرو در سیستم اتوماتیک را ایفا میکند.
با گذشت زمان و افزایش حرارت، خواص شیمیایی این روغن دچار اضمحلال میشود، ویسکوزیتهاش تغییر میکند و خاصیت ضد اصطکاک آن کاهش مییابد. نتیجه؟ افزایش سایش در باندها، کلاچهای داخلی و شیرهای کنترل. تعویض روغن گیربکس طبق زمانبندی مهندسیشده (معمولاً بین هر ۴۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر، بسته به نوع گیربکس) یکی از اساسیترین شروط افزایش عمر این سیستم است.
۲. رانندگی تهاجمی یا پر از شتاب و توقفهای ناگهانی
گیربکسهای اتوماتیک برای راحتی و آرامش در رانندگی طراحی شدهاند نه برای شتابهای پیاپی، لانچهای مداوم یا ترمزگیریهای ناگهانی. چنین سبک رانندگی باعث بالا رفتن ناگهانی فشار هیدرولیکی در داخل گیربکس میشود. بهویژه در گیربکسهای ۶ و ۸ سرعته جدید با سیستمهای شیر الکترونیکی، شتابگیریهای شدید موجب بار اضافی روی کنترلرهای فشار و کلاچهای داخلی میشود.
در خودروهایی که بهصورت مداوم با سبک اسپرت یا پرفشار رانده میشوند استهلاک گیربکس به شکل قابل توجهی بیشتر است. در این حالت حتی بهترین روغنها نیز ممکن است نتوانند دمای گیربکس را در محدوده مطلوب نگه دارند.
۳. روشن کردن خودرو در حالت D یا R
یکی از عادات مخرب که متأسفانه در میان برخی رانندگان رایج است روشن کردن خودرو در حالتی غیر از “P” است. این کار بهخصوص در خودروهایی که گیربکس آنها از نوع مکانیکی-برقی (مثل تویوتا، هیوندای، کیاهای نسل ۲۰۱۰ به بعد) است، باعث میشود ECU خودرو در شروع به کار، دچار تداخل شود و فرمان ناصحیح به شیر برقیها بدهد. این اتفاق در بلندمدت به گیربکس آسیب میزند. همیشه باید خودرو را در حالت “پارک” روشن کرد و اجازه داد فشار روغن قبل از درگیر شدن دنده، به سطح مطلوب برسد.
۴. استفاده از دنده N در هنگام حرکت
یکی از اشتباهات رایج دیگر، بردن دنده به حالت “N” هنگام سراشیبی یا حرکت با سرعت است. بسیاری تصور میکنند این کار به صرفهجویی در مصرف سوخت کمک میکند، اما حقیقت این است که:
در اغلب خودروهای جدید، ECU در صورت برداشتن پا از پدال گاز بهطور خودکار تزریق سوخت را متوقف میکند، حتی در حالت D
در حالت N، پمپ هیدرولیک همچنان فعال است اما هیچ انتقالی صورت نمیگیرد، و این باعث فشار غیرمعمول به شیرهای درونی و حتی باندها میشود.
ورود دوباره به حالت D در حال حرکت مثلاً از N به D روی سرعت ۶۰میتواند شوکی خطرناک به کلاچهای داخلی و سیستم انتقال گشتاور وارد کند.
۵. نگه داشتن طولانیمدت ترمز در حالت D
ایستادن طولانی در ترافیک با دنده در حالت D و نگه داشتن ترمز، یکی دیگر از عادات آسیبزننده است. در این حالت موتور همچنان گشتاور تولید میکند اما به دلیل نگه داشتن ترمز، گیربکس درگیر است و هیچ حرکتی رخ نمیدهد. این فشار اضافی به تورککانورتر و کلاچهای داخلی میتواند در درازمدت عمر قطعات را کاهش دهد.
راهکار: اگر ایست کامل بیشتر از ۴۰ ثانیه طول میکشد، حتماً دنده را به N ببرید یا در شرایط ترافیک سنگین، از حالت “Brake Hold” (در خودروهایی که مجهز هستند) استفاده کنید.
۶. استفاده از خودرو قبل از گرم شدن روغن گیربکس
بسیاری از رانندگان به محض روشن کردن خودرو در یک روز سرد، به سرعت حرکت میکنند و انتظار دارند گیربکس عملکردی نرم و دقیق داشته باشد. اما روغن گیربکس مانند روغن موتور نیاز به گرم شدن دارد تا به ویسکوزیته بهینه برسد. حرکت در دمای پایین خصوصاً در گیربکسهای CVT یا DCT باعث عملکرد نادرست شیرهای هیدرولیک، اصطکاک بیش از حد و حتی خطای نرمافزاری در ECU گیربکس میشود. برای جلوگیری از این آسیب، پس از روشن کردن خودرو حداقل یک دقیقه در حالت P یا N منتظر بمانید و سپس بهآرامی حرکت کنید.
مهمترین نکات نگهداری گیربکس اتوماتیک: دستورالعمل عمر طولانی
علاوه بر اجتناب از رفتارهای مخرب، رعایت برخی اصول فنی در نگهداری گیربکس اتوماتیک میتواند عمر آن را تا چند برابر افزایش دهد. در ادامه مهمترین آنها را میبینید:
۱-بررسی دورهای سطح و رنگ روغن گیربکس
گیج روغن گیربکس را (در خودروهایی که دارند) بهصورت ماهیانه چک کنید. رنگ روغن باید شفاف و متمایل به قرمز باشد. بوی سوختگی یا تیرگی نشانهی گرمای بیش از حد یا سایش داخلی است. در خودروهای فاقد گیج نیز باید سرویس دورهای توسط مکانیک متخصص انجام شود.
۲. فلاشکردن گیربکس بهجای تعویض ساده روغن
در بسیاری از خودروها، تعویض ساده روغن فقط حدود ۴۰٪ از کل روغن گیربکس را تعویض میکند. برای اطمینان از خروج کامل روغن کهنه و آلودگیها، از سرویسهای فلاش (Flush) تخصصی استفاده کنید که با دستگاه، روغن کل سیستم را تخلیه و جایگزین میکند.
۳. استفاده از روغن دقیقاً توصیهشده توسط سازنده
استفاده از روغنهای غیر استاندارد یا عمومی مثلاً روغنهایی با مشخصات “Universal ATF” در گیربکسهای مدرن ممکن است به تخریب پمپ روغن، خراب شدن شیرهای برقی یا حتی کاهش دقت تعویض دندهها منجر شود. تنها از روغنهایی با کد فنی منطبق بر دفترچه خودرو مثل ATF-WS یا Dexron VI استفاده کنید.
۴. بررسی نرمافزاری ECU گیربکس و کالیبراسیون دورهای
بسیاری از گیربکسهای مدرن از طریق نرمافزار و یادگیری الگوریتمی، رفتار تعویض دنده را تنظیم میکنند. اما گاه این تنظیمات دچار خطا میشود یا نیاز به ریست دارند. بهتر است هر چند هزار کیلومتر، ECU گیربکس با دستگاه دیاگ بررسی و در صورت نیاز کالیبره شود.
۵. خنک نگه داشتن گیربکس در سفرهای طولانی یا ترافیک
در خودروهای با گیربکس حساس مانند CVT و DCT نصب کولر روغن ثانویه میتواند در تابستان یا سفرهای سنگین، از بالا رفتن بیش از حد دمای روغن جلوگیری کند. گرمای بیش از ۱۲۰ درجه سانتیگراد میتواند ساختار شیمیایی روغن را کاملاً از بین ببرد.
نتیجهگیری نهایی: گیربکس اتوماتیک، شاهکار مهندسی که به مراقبت دقیق نیاز دارد
اگر موتور را قلب خودرو بنامیم، گیربکس اتوماتیک مغز متفکر سیستم حرکتی آن است؛ سیستمی دقیق، مهندسیشده و بسیار حساس به شرایط کاری. عمر مفید گیربکس نهتنها وابسته به کیفیت ساخت آن است، بلکه به رفتار راننده، دقت در نگهداری و رعایت دستورالعملهای کوچک اما حیاتی بستگی دارد.
گیربکس اتوماتیک، هرچند آرام و بیصدا کار میکند اما کوچکترین سهلانگاری در نگهداریاش میتواند فریادی پرهزینه بهدنبال داشته باشد. اگر به توصیههای این مقاله عمل کنید، میتوانید تا سالها از رانندگی نرم، بیدغدغه و حرفهای با گیربکس اتوماتیک لذت ببرید، بدون اینکه طعم تلخ تعمیرات میلیونی را بچشید.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0