سایه بحران بر سر بی وای دی ؛ محصولات غول چینی دیگر مثل سابق فروش نمی روند
سایه بحران بر سر بی وای دی؛ محصولات غول چینی دیگر مثل سابق فروش نمیروند سال گذشته شرکت بی وای دی با فروش ۴.۲۷ میلیون دستگاه خودرو توانست به ششمین خودروساز بزرگ جهان تبدیل شود. این رکورد خیرهکننده زنگ خطر را برای بسیاری از برندهای قدیمی در سراسر دنیا به صدا درآورد. به موجب رشد

سایه بحران بر سر بی وای دی؛ محصولات غول چینی دیگر مثل سابق فروش نمیروند
سال گذشته شرکت بی وای دی با فروش ۴.۲۷ میلیون دستگاه خودرو توانست به ششمین خودروساز بزرگ جهان تبدیل شود. این رکورد خیرهکننده زنگ خطر را برای بسیاری از برندهای قدیمی در سراسر دنیا به صدا درآورد. به موجب رشد فروش چشمگیر، غول چینی برای سال ۲۰۲۵ اهداف بزرگی تعیین کرده و میخواهد با ثبت رشد ۳۰ درصدی، ۵.۵ میلیون دستگاه خودرو به فروش برساند. اما گزارشهای جدید حکایت از آن دارند روند رشد بی وای دی آنطور که باید ادامهدار نیست.
کاهش تولید، حذف شیفت شب و توقف برنامههای توسعه
بر اساس دادههای موجود، بی وای دی طی ماههای اخیر رشد کندتری را تجربه کرده، به همین خاطر تولید خود را در شماری از کارخانهها کاهش داده است. این امر باعث حذف شیفتهای شبانه شده و میزان تولید در برخی خطوط حداقل یک سوم کاهش یافته است. همچنین گفته میشود بی وای دی برنامهریزیها برای راهاندازی چندین خط تولید جدید را به حالت تعلیق درآورده است.
اگرچه جزئیات دقیق کاهش تولید اعلام نشده، ولی یک منبع آگاه گفته فروش بی وای دی نتوانسته به اهداف تعیینشده برسد.
کاهش نرخ رشد؛ از جهش تا رکود نسبی
در ماه آوریل ۲۰۲۵، رشد تولید جهانی بی وای دی نسبت به سال قبل برابر با ۱۳ درصد بود. این عدد در ماه می به ۰.۲ درصد افت کرد، رقمی که پایینترین نرخ رشد ماهانه این شرکت از فوریه ۲۰۲۴ تاکنون به حساب میآید. همچنین دادههای انجمن خودروسازان چین نشان میدهد که میانگین تولید بی وای دی در آوریل و می، ۲۹ درصد کمتر از متوسط تولید در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ بوده است.
افزایش موجودی انبار و تعطیلی نمایندگیها
اگرچه بی وای دی با ارائه مدلهای ارزانقیمت و مقرون به صرفه رقابت سختی را ایجاد کرده، اما این استراتژی موجب افزایش قابل توجه موجودی انبار نمایندگیها شده است. در حالی که میانگین موجودی برندها در چین ۱.۳۸ ماه است، موجودی نمایندگیهای بی وای دی به ۳.۲۱ ماه رسیده؛ این رقم بالاترین میزان در بین تمامی برندهای چینی محسوب میشود.
این فشار موجودی باعث شده یک نمایندگی بزرگ بی وای دی مجبور به تعطیلی ۲۰ شعبه در سراسر چین شود. در همین راستا، اتاق بازرگانی نمایندگان خودروی چین از خودروسازان خواسته تا تولید را بر اساس تقاضای واقعی بازار تنظیم کنند و از عرضه بیش از اندازه خودرو به نمایندگیها بپرهیزند.
سودآور اما پرنوسان
با وجود چالشها، بی وای دی در گزارش مالی خود اعلام کرده در سال ۲۰۲۴ به درآمد سالانه ۷۷۷ میلیارد یوان (معادل ۱۰۸.۳ میلیارد دلار) دست یافته که فراتر از درآمد ۹۷.۷ میلیارد دلاری تسلا است. این رشد ۲۹ درصدی نسبت به سال ماقبل، عمدتاً به دلیل فروش قوی خودروهای هیبریدی حاصل شده؛ عاملی که موقعیت بی وای دی را به عنوان پیشتاز بازار خودروهای برقی و هیبریدی تثبیت کرده است.
با این حال، به نظر میرسد این صعود سریع و پرشتاب ممکن است با دوران اصلاح و تعدیل تولید همراه شود؛ چرا که بازار خودروی چین اکنون با اشباع، رقابت شدید قیمتی و فشار موجودی مواجه شده است.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0