دیدگاه‌ها برای ورود شیائومی به عرصه خودروسازی بنیانگذار کمپانی را به ثروتمندترین مرد چین تبدیل کرده است بسته هستند

ورود شیائومی به عرصه خودروسازی بنیانگذار کمپانی را به ثروتمندترین مرد چین تبدیل کرده است

در تاریخ ۸ تیر ۱۴۰۴، ساعت ۱۶:۰۰، قیمت سهام گروه شیائومی با نماد (۱۸۱۰.HK) در بازار سرمایه هنگ کنگ به رکورد بی‌سابقه ۶۱.۴۵ دلار هنگ کنگ رسید. این افزایش قابل توجه باعث شد تا لی جون، بنیانگذار شیائومی، بار دیگر عنوان ثروتمندترین فرد چین را به دست آورد. این عنوان پیش‌تر در ۲۷ فوریه ۲۰۲۵

کد خبر : 92504
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 ژوئن 2025 - 16:07
ورود شیائومی به عرصه خودروسازی بنیانگذار کمپانی را به ثروتمندترین مرد چین تبدیل کرده است

در تاریخ ۸ تیر ۱۴۰۴، ساعت ۱۶:۰۰، قیمت سهام گروه شیائومی با نماد (۱۸۱۰.HK) در بازار سرمایه هنگ کنگ به رکورد بی‌سابقه ۶۱.۴۵ دلار هنگ کنگ رسید. این افزایش قابل توجه باعث شد تا لی جون، بنیانگذار شیائومی، بار دیگر عنوان ثروتمندترین فرد چین را به دست آورد. این عنوان پیش‌تر در ۲۷ فوریه ۲۰۲۵ نیز به او اختصاص یافته بود، اما با اصلاح بازار، از دست رفت.

موفقیت چشمگیر شیائومی در عرضه خودروی جدید YU7، عامل اصلی رشد ارزش سهام این شرکت است. این کراس اوور در عرض یک ساعت پس از معرفی، حدود ۳۰۰ هزار سفارش قطعی دریافت کرد. استقبال بی‌نظیر از محصول جدید شیائومی، اعتماد سرمایه‌گذاران را به توانمندی این شرکت در ورود به بازار خودروهای الکتریکی افزایش داده است.

در زمان ثبت رکورد ۵۲ دلاری در فوریه، ثروت لی جون به حدود ۴۴۰ میلیارد یوان (معادل ۶۸ میلیارد دلار) رسید. اما حادثه مرگبار مرتبط با سدان SU7 در پایان ماه مارس، باعث افت چشمگیر ارزش سهام شد و لی جون جایگاه خود را از دست داد.

با این حال، شیائومی با چالش‌های جدی در بخش تولید مواجه است. در حال حاضر، تنها یک کارخانه فعال در پکن وظیفه تولید مدل‌های SU7 و SU7 اولترا را برعهده دارد. این در حالی است که شیائومی در ماه مارس، هدف تحویل سالانه خودرو را از ۳۰۰ هزار به ۳۵۰ هزار دستگاه افزایش داد؛ رقمی که بیش از ظرفیت عملیاتی فعلی کارخانه است.

برای افزایش ظرفیت تولید، شیائومی در جولای ۲۰۲۴ موفق به دریافت مجوز ساخت دومین کارخانه خود شد. طبق برنامه‌ریزی‌ها، هر دو کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار خودرو را خواهند داشت. با وجود این اقدامات، وب‌سایت شیائومی زمان تحویل مدل SU7 را ۳۳ هفته اعلام کرده که نشان از فشار شدید عرضه دارد.

در ژوئن ۲۰۲۵، شیائومی با خرید ۴۸۵٬۱۰۰ مترمربع زمین صنعتی مجاور کارخانه دوم، گامی دیگر در مسیر ساخت کارخانه سوم خودروسازی برداشت. با این حال، عملیات ساخت هنوز آغاز نشده و بعید است تولید آن قبل از سال آینده شروع شود.

چالش دیگر، تفاوت ساختاری مدل YU7 نسبت به SU7 است. با اینکه هر دو خودرو بر پایه پلتفرم موسوم به مودنا توسعه یافته‌اند، اما حدود ۹۰ درصد قطعات YU7 جدید هستند. این موضوع تولید انبوه YU7 را دشوارتر کرده و به زمان و سرمایه بیشتری برای راه‌اندازی خطوط جدید نیاز دارد.

در حال حاضر، قیمت سهام شیائومی روی عدد ۵۸.۷ دلار هنگ کنگ تثبیت شده است، اما ادامه روند صعودی این شرکت به توسعه ظرفیت تولید و حل چالش‌های لجستیکی وابسته خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.