بررسی وضعیت هاچ بک ها در ایران
هاچبکها خودروهایی جذاب و محبوب در سرتاسر جهان هستند که نام خود را از طراحی خاص بدنهشان گرفتهاند. درواقع، هاچبک به خودرویی گفته میشود که در قسمت عقب خود یک درب بزرگ همراه با شیشه دارد که به آن هاچ میگویند. این در به سمت بالا باز میشود و فضای یکپارچهای از بار و کابین

هاچبکها خودروهایی جذاب و محبوب در سرتاسر جهان هستند که نام خود را از طراحی خاص بدنهشان گرفتهاند. درواقع، هاچبک به خودرویی گفته میشود که در قسمت عقب خود یک درب بزرگ همراه با شیشه دارد که به آن هاچ میگویند. این در به سمت بالا باز میشود و فضای یکپارچهای از بار و کابین سرنشینان را نشان میدهد.
## چرا ۲۰۷ رقیب جدی ندارد؟
هاچبکها در جهان بسیار محبوب هستند، بهخصوص در اروپا. این خودروها از زمان ورودشان سعی کردهاند حرفی متفاوت برای گفتن داشته باشند، بهطوریکه توانستند مشتریانی ازجنس جوانان و بانوان را به سوی خود جذب کنند. در ابتدا، هاچبکها خودروهای قدرتمندی نبودند، اما با گذشت زمان و افزایش اقبال عمومی، خودروسازان این خودروها را با ویژگیهای گوناگون و طراحیهای جذابتر روانه بازار کردند.
## سگمنتهای قیمتی هاچبکها
هاچبکها در ابتدای تولیدشان در همه جای دنیا خودروهای گرانی نبودند، اما به مرور زمان این خودروها به دلیل تنوع در طراحی مدلهای متفاوت دارای طبقهبندی قیمتی شدند. برای مثال، همچنان در جهان میتوان هاچبکهای ۵۰۰۰ دلاری تاتا موتورز را دید و از سوی دیگر فولکسواگن گلف GTI یا مرسدس +A45 4MATIC را به ترتیب با قیمتهای ۴۰ هزار و ۱۲۲ هزار دلاری هم در شورومهای این شرکتها مشاهده کرد.
## دلایل علاقه مردم به هاچبکها
دلایل متعددی برای علاقه مردم در دنیا به هاچبکها وجود دارد. از مهمترین آنها میتوان به افزایش شهرنشینی و نیاز مردم به خودروهای کوچک و در عین حال کماستهلاک برای تردد درون شهری، بهویژه در ترافیک، اشاره کرد. موضوع مهم دیگر معضل جهانی جای پارک خودرو است که قطعا هر چه خودرو کوچکتر باشد، حل این مشکل راحتتر خواهد بود.
## هاچبکها در ایران
در ایران، نام هاچبک با چند خودرو در هم تنیده شده است. خودروهای پژو ۲۰۶، ۲۰۷، پراید نسیم و ۱۱۱ که اغلب مردم به جای نام خودرو به آنها پراید هاچبک میگویند. البته امروزه تیبا و کوییک را هم باید به این لیست اضافه کرد. اولین هاچبک محبوب ایران که هنوز هم در خیابانها به عنوان یک خودروی نوستالژی چشمنوازی میکند، خودرویی نیست جز رنو ۵.
## فیس لیفت ۲۰۷ توسط ایران خودرو
امروز ۲۴ سال از ورود و حضور ۲۰۶ روی خط تولید ایرانخودرو میگذرد. این هاچبک جذاب برای ایرانخودرو بسیار حائز اهمیت است. برای دانستن این موضوع تنها کافیست تا اقدامات این شرکت را در رابطه با رقبا و خودروهای همسن و سال این خودرو ببینید. ۴۰۵، پارس و حتی سمند که به نوعی افتخار ایرانخودرو هستند؛ یا از خط تولید کنار رفتهاند یا خبر کنار رفتنشان تا پایان امسال منتشر شده است، اما سرنوشت ۲۰۷ کاملا متفاوت است و قرار است تا این محصول محبوب در مدیریت جدید ایرانخودرو دستخوش فیسلیفت و ارتقا شود.
## چرا خانواده ۲۰۶ بازار را قبضه کرد و هیچکس حریفش نمیشود؟
واقعیت این است که ۲۰۶ همانند ۴۰۵ جزو بهترین خودروهای تولید شده توسط شرکت پژو است. این شرکت این خودروها را برای بقا و سر زبان انداختن دوباره نام خود در دورههای مختلف تولید و روانه بازار کرد. اما این خودرو هرچقدر هم که خوب بوده و باشد قطعا بیرقیب نبوده و نیست.
## هاچبکهایی که در ایران جا باز کردند
### تلاشهای موفق و ناموفق
با وجود محبوبیت خانواده پژو ۲۰۶ در ایران، خودروهایی بودهاند که در بازار ایران عملکرد خوبی داشتهاند و اگر به هر دلیلی تولید آنها ادامه پیدا میکرد، قطعا نمودار سهم بازار هاچبکها را در ایران تغییر میدادند. یکی از این خودروها رنو ساندرو بود.
### ساندرو
رنو ساندرو به دلیل بهره بردن از پلتفرم و مشخصات فنی مشترک با لوگان از نظر فنی و کیفیت نیازی به اثبات خود نداشت. همچنین عمده عرضه این خودرو با مدل اتوماتیک بود که خود موضوع مهمی بود. از سوی دیگر ساندرو مشکل زیبایی لوگان را تا حد قابل توجهی پوشش داده بود و از همه مهمتر، این خودرو برای استفاده خانوادگی نیز به مراتب کابینی جادارتر و بهتر از خانواده ۲۰۶ داشت.
### هاچبک – کراس
به مرور زمان و با افزایش تعدد و تنوع در طراحی سگمنتهای خودرویی، برخی خودروسازان جهان دست به ترکیب سگمنتها و تلفیق آنها با یکدیگر زدند. این اقدام خود منجر به تولد سگمنتهای جدیدی شد. یکی از این سگمنتها هاچبک – کراس بود که البته در دنیا معمولا به آن (SMALL – SUV) میگویند.
### پراید، تیبا، کوییک، اطلس
پراید که با مدل نسیم و سپس ۱۱۱ خود به عنوان یکی از اصلیترین پرچم داران کلاس هاچبک در ایران شناخته میشود، با گذشته زمان و اجبار سازمان استاندارد به مرور زمان محبور شد تا زمین بازی را به فرزندان و نوادگان خود دهد. در این نوادگان جدیترین محصول هاچبک سایپا را میتوان کوییک دانست که به دلیل جایگزین شدن با تمام محصولات قبلی به عنوان یک خودروی اقتصادی در تیپهای متفاوت به بازار عرضه شد.
برچسب ها :ایران خودرو ، پارس خودرو ، سایپا
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0