موتور کی ال دی ۲۰۰ کبیر موتور ؛ مشخصات فنی + امکانات
منتشر شده در 09 تیر 1404 ساعت 13:30 با داغ شدن بازار موتور سیکلت شرکت ها تلاش می کنند با تنوع بیشتری در بازار حضور داشته باشند و کویر موتور با موتور کی دی ال ۲۰۰ یکی از آنهاست. این روزها شاهد افزایش توجه به بازار موتورسیکلت هستیم و تا حدودی میتوان گفت

منتشر شده در 09 تیر 1404 ساعت 13:30

با داغ شدن بازار موتور سیکلت شرکت ها تلاش می کنند با تنوع بیشتری در بازار حضور داشته باشند و کویر موتور با موتور کی دی ال ۲۰۰ یکی از آنهاست.
این روزها شاهد افزایش توجه به بازار موتورسیکلت هستیم و تا حدودی میتوان گفت تنوع موتورسیکلتهای موجود در خیابانها بیشتر شده است. این تنوع میتواند ناشی از واردات موتورهای مختلف باشد و از طرفی دیگر موتورسازان ایرانی نیز دست به کار شدهاند و در حال تولید موتورسیکلتهای مختلف هستند. یکی از این موتورسازان ایرانی، کبیر موتور محسوب میشود که موتورسیکلتهای نسبتا مناسبی را تولید و عرضه بازار میکند. در ابتدای فعالیت این برند شاهد مونتاژ موتورسیکلتهای خارجی بودیم، ولی در حال حاضر کبیر موتور، موتورهایی با برند خود تولید میکند. بیشتر تمرکز این برند بر روی سبک اسکوتر است، ولی کی ال دی ۲۰۰ کبیر موتور از نمونههای متفاوت این برند محسوب میشود و ما در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.
طراحی و ظاهر کی ال دی ۲۰۰ کبیر موتور

کلاس کی ال دی ۲۰۰ کبیر موتور، استریت یا همان شهری محسوب میشود و میتواند گزینه نسبتا خوبی برای رفت و آمد در داخل شهر باشد. در طراحی این موتورسیکلت به وضوح میتوان رد پای باکسر هند را مشاهده کرد و به همین دلیل به کی ال دی ۲۰۰ کبیر موتور، کی ال دی طرح باکسر می گویند. در نمای جلوی موتور، شاهد چراغ جلوی گرد هستیم و چراغ های راهنما نیز به صورت گرد در راست و چپ چراغ اصلی با رنگ نارنجی قرار گرفتهاند.
در کی ال دی ۲۰۰ کبیر موتور، خبری از آینه نیست و جای خالی آینهها روی فرمان حس میشود. فرمان این موتورسیکلت کلاس استریت، میله ای بوده و با هیچ روکشی پوشیده نشده است، به طوری که سیم های ترمز و اتصالات قابل مشاهده هستند. کلید های کی ال دی کبیر موتور ۲۰۰ دقیقا با ترتیب همان باکسر هندی در راست و چپ این موتور قرار گرفتهاند و شاهد تغییر خاصی نیستیم.
صفحه کیلومتر کی ال دی ۲۰۰ کبیر موتور از نوع آنالوگ محسوب میشود و به صورت دو دایره تعبیه شده است. ظرفیت باک KLD 200 ،۱۱.۵ لیتر است و به همین دلیل نمیتواند گزینه مناسبی برای پیمایشهای جادهای و سفرهای خارج از شهر باشد.

اگر به بخش زین برسیم، میتوانیم بگوییم زین این موتورسیکلت یک تکه و با ظرفیت نسبتا بالایی طراحی شده است، به طوری که سه نفر میتوانند روی آن بنشینند. بخش زین در همین جا تمام نشده و با یک زین طولانی روبرو هستیم، چرا که در بخش انتهایی زین یک ترک بند تعبیه شده است. با توجه به این مشخصات میتوان گفت، کی ال دی ۲۰۰ کبیر موتور یک گزینه نسبتا مناسب برای حمل بار محسوب میشود، زیرا فضای کافی را دارد. ارتفاع زین این موتور از سطح زمین حدودا ۸۰ سانتیمتر است و تقریبا برای افراد بالای ۱۷۰ سانتی متری، ارتفاع مناسبی محسوب میشود و چراغ های عقب مانند باکسر، ساده هستند و طرح خاصی در قسمت عقب وجود ندارد.
وزن خشک کی ال دی ۲۰۰ کبیر موتور، معادل ۱۲۶ کیلوگرم است که وزن نسبتا مطلوبی برای هندلینگ محسوب میشود.
ابعاد این موتور سیکلت به شرح زیر است:
طول ۱۹۸۸ میلیمتر، عرض ۷۷۰ میلیمتر، ارتفاع ۱۰۸۰ میلیمتر.
مشخصات فنی کی ال دی ۲۰۰ کبیر موتور

نسخه قبلی موتور سیکلت کی ال دی چندان جالب ظاهر نشد و عملکرد خوبی از نظر انجین ارائه نکرد و با توجه به این مسئله شرکت کبیر موتور تصمیم به ارائه کی ال دی ۲۰۰، گرفت تا بتواند حضور بهتری را در بازار تجربه کند. این موتورسیکلت مجهز به یک انجین تک سیلندر، دو سوپاپ ۴ زمانه OHC است و حجم دقیق آن ۱۹۸ سیسی گزارش شده است. پیشرانه KLD 200 میتواند ۱۳.۶ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور دقیقه قدرت و ۱۴ نیوتن متر گشتاور داشته باشد و سیستم سوخت رسانی این موتور، از نوع انژکتوری محسوب میشود و مدل آن Yeson است. سیستم خنک کننده کی ال دی ۲۰۰ کبیر موتور، از نوع هوا خنک است و گیربکسی از نوع ۵ دنده دستی در آن تعبیه شده است.
نهایت یا حداکثر سرعت اعلام شده برای این موتورسیکلت توسط کبیر موتور، ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت است، ولی میتوان تا سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را نیز تجربه کرد. کی ال دی ۲۰۰ کبیر موتور در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۶ لیتر سوخت مصرف میکند و میتوان گفت مصرف سوخت نسبتا مناسبی دارد.
برای سیستم تعلیق جلوی این موتورسیکلت از کمک فنر هیدرولیکی استفاده شده و برای سیستم تعلیق عقب دو کمک فنر روغنی تعبیه شده است. طبق اطلاعات منتشر شده توسط کبیر موتور، سایز تایر جلو KLD 200 3.00-17 و سایز تایر عقب آن ۱۰۰/۹۰-۱۷ است. در این موتور، ترمزهای جلو از نوع دیسکی محسوب میشوند و برای عقب از ترمزهای کفشکی استفاده شده است و همچنین خبری از ترمز ABS نیست.
تجربه سوار و رانندگی با KDL 200 کبیر موتور

ارتفاع موتور برای سوار شدن تقریبا مناسب به نظر میرسد و موتور با کلید استارت الکتریکی روشن میشود. البته روی دزدگیر کی ال دی ۲۰۰ کبیر موتور، دکمه استارت از راه دور تعبیه شده و شما میتوانید قبل از رسیدن به موتور، آن را روشن کنید. شتاب موتور نسبتا خوب است، ولی به باکسر اصلی نمیرسد و کبیر موتور در این زمینه کمی ضعیف عمل کرده است. نحوه قرار گیری بدن در این موتورسیکلت مانند سایر موتورهای شهری است و میتوان با آن رانندگی خوبی را در سطح شهر تجربه کرد. زیر بزرگ کی ال دی ۲۰۰ کبیر موتور، باعث میشود تا بگوییم این موتور گزینه مناسبی برای سوار شدن سه سرنشین، پیکهای موتوری و حتی حمل بار محسوب میشود.
رقبای کی ال دی ۲۰۰ کبیر موتور
یکی از اصلیترین رقبای کی ال دی ۲۰۰ کبیر موتور، همان باکسر هندی محسوب میشود، چرا که این موتورسیکلت از باکسر الهام گرفته است. هر چند از بعضی جهات نمی توان کی ال دی ایرانی را رقیب باکسر دانست و باید به دنبال رقبای ایرانی در همین کلاس بود. به عنوان مثال موتورسیکلت SYM لاکی مدل BX185 طرح باکسر، میتواند گزینه مناسبی برای رقابت با کی ال دی باشد.
نقاط ضعف، برتری و جمع بندی
مزایا:
در دسترسبودن قطعات، فرمان پذیری نسبتا مطلوب، مصرف سوخت نسبتا مناسب.
معایب:
کیفیت پایین نسبت به باکسر، مجهز نبودن به ترمز ABS، طراحی معمولی.
در پایان میتوان گفت کی ال دی ۲۰۰ کبیر موتور، با وجود ضعیف ظاهر شدن نسبت به باکسر هندی، یک موتور اقتصادی با توانایی های معقول محسوب میشود. این موتور برای مسیرهای شهری مناسبتر است و به راحتی میتوانید قطعات آن را از لوازم یدکی تهیه کنید، چرا که شما با یکی موتورسیکلت ایرانی روبرو هستید. فرمان پذیری نسبتا مناسب و مصرف سوخت نسبتا پایین کی ال دی ۲۰۰ کبیر موتور، تا حدودی میتواند نقص های آن را بپوشاند.
نظر شما در مورد کی ال دی ۲۰۰ کبیر موتور چیست؟ آیا این موتورسیکلت توانسته مانند باکسر هندی عمل کند؟
خواندنی: موتورسیکلت آپاچی RTR 200 نیو فیس ؛ مشخصات فنی + امکانات
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0