آغاز تولید انبوه گیربکس هیبریدی ایرانخودرو از سال آینده
طرح توسعه و طراحی گیربکس هیبریدی پیشرفته با نام DHT از بهمن ماه سال ۱۴۰۳ همزمان با شروع دوره جدید مدیریت بخش خصوصی در شرکت ایران خودرو آغاز شد. بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته، این پروژه ملی در تیرماه سال ۱۴۰۵ وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد. معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو،

طرح توسعه و طراحی گیربکس هیبریدی پیشرفته با نام DHT از بهمن ماه سال ۱۴۰۳ همزمان با شروع دوره جدید مدیریت بخش خصوصی در شرکت ایران خودرو آغاز شد. بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته، این پروژه ملی در تیرماه سال ۱۴۰۵ وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، مهدی پازوکی، با اعلام این خبر گفت: سیستم هیبریدی در این خودرو دارای توان ۱۵۰ کیلووات (۲۰۰ اسب بخار) و گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر در حالت موازی است که قابلیت رانندگی بسیار جذابی را برای یک خودرو سدان ایجاد میکند.
وی افزود: در مرحله اول، گیربکس DHT روی محصول تارا هیبریدی با موتور TU۵ NA به روز شده و مبتنی بر چرخه اتکینسون نصب خواهد شد. تولید اولیه این خودرو ۶ هزار دستگاه خواهد بود که در سال ۱۴۰۶ به ۳۰ هزار دستگاه در سال افزایش خواهد یافت.
به گفته پازوکی، این گیربکس در مرحله بعدی توسعه، از سال ۱۴۰۷ بر روی خودروی ریرا با موتور توربو شارژ TU۵ TC نیز نصب خواهد شد. پروژه DHT یکی از مهمترین طرحهای فنآورانه ایران خودرو در مسیر تحول صنعت خودرو و ارتقای بهرهوری و سازگاری با محیط زیست است.
پازوکی با اشاره به ویژگیهای تارا هیبریدی گفت: این خودرو با کانسپت HEV طراحی شده است که از نظر فنی، بهترین گزینه برای شرایط فعلی ایران است، زیرا برخلاف خودروهای PHEV، نیاز به اتصال به برق شهری ندارد و تمام فرآیند شارژ باتری به صورت داخلی انجام میشود. در این فناوری، موتور برقی مسئول شتابگیری است و در زمان ترافیک شهری، موتور احتراقی خاموش میماند.
وی افزود: باتری مورد استفاده در تارا هیبریدی ظرفیت ۱.۸ کیلووات ساعت دارد و مصرف سوخت آن به ۴.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته است که نسبت به مدل بنزینی تارا، کاهش مصرفی معادل ۳۵ درصد را نشان میدهد.
معاون طراحی و تکوین محصول ایران خودرو خاطرنشان کرد: در این ساختار، بازدهی موتور احتراق داخلی که در حالت سیکل شهری حدود ۱۲ درصد است، با استفاده از سیکل اتکینسون و بهینهسازی ساختاری به ۳۵ درصد افزایش یافته است و همین موضوع نقش کلیدی در کاهش مصرف و ارتقای عملکرد کلی خودرو دارد.
با تحقق این پروژه، ایران خودرو گام بلندی به سوی بومیسازی فناوریهای روز خودروهای هیبریدی و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی بر خواهد داشت.
برچسب ها :ایران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0