دیدگاه‌ها برای تحولی شگرف یا یک سنگ بزرگ؟ هواوی از ساخت باتری با شارژدهی ۳۰۰۰ کیلومتری خبر داد بسته هستند

تحولی شگرف یا یک سنگ بزرگ؟ هواوی از ساخت باتری با شارژدهی ۳۰۰۰ کیلومتری خبر داد

خودروهای برقی علیرغم پیشرفت‌های قابل توجه، همچنان با محدودیت‌هایی مانند برد حرکتی محدود و زمان شارژ بالا مواجه هستند که بسیاری از مشتریان را در خرید این خودروها مردد می‌کند. شرکت هواوی ادعایی جسورانه کرده که می‌تواند این مشکلات را حل کرده و قواعد بازی را به کلی تغییر دهد. این شرکت چینی اعلام کرده

کد خبر : 93018
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 1 جولای 2025 - 13:27
تحولی شگرف یا یک سنگ بزرگ؟ هواوی از ساخت باتری با شارژدهی ۳۰۰۰ کیلومتری خبر داد

خودروهای برقی علیرغم پیشرفت‌های قابل توجه، همچنان با محدودیت‌هایی مانند برد حرکتی محدود و زمان شارژ بالا مواجه هستند که بسیاری از مشتریان را در خرید این خودروها مردد می‌کند. شرکت هواوی ادعایی جسورانه کرده که می‌تواند این مشکلات را حل کرده و قواعد بازی را به کلی تغییر دهد. این شرکت چینی اعلام کرده که در حال کار بر روی باتری جامد سولفیدی است که تا 3000 کیلومتر شارژدهی دارد و شارژ کامل آن تنها 5 دقیقه طول می‌کشد. اما آیا این ادعا واقع‌گرایانه است یا فقط یک نمایش تبلیغاتی؟

رقابت بر سر باتری‌های آینده؛ از شایعه تا ثبت اختراع

علاوه بر هواوی، بی وای دی نیز در زمینه باتری‌های جامد تحقیق و توسعه می‌کند. اخیراً شایعاتی درباره آزمایش یک دستگاه بی وای دی سیل با باتری جامد منتشر شد، اما این خودروساز چینی این موضوع را تایید نکرده است.

اما اندکی بعد، خبری مبنی بر ثبت اختراع هواوی در زمینه باتری جامد سولفیدی منتشر شد. این فناوری جدید می‌تواند مسافت قابل پیمایش خودروهای برقی را به بیش از 3000 کیلومتر برساند که رقمی بسیار شگفت‌انگیز است.

مقایسه با خودروهای برقی فعلی

برای درک ابعاد این ادعا، باید به پیشرفته‌ترین خودروهای برقی و رکوردهای فعلی نگاهی بیندازیم. سدان الکتریکی لوسید ایر گرند تورینگ می‌تواند با یک بار شارژ 839 کیلومتر مسافت را طی کند. باتری جامد هواوی می‌تواند به چگالی انرژی بین 400 تا 500 وات ساعت به ازای هر کیلوگرم وزن برسد که تقریباً دو تا سه برابر باتری‌های لیتیوم-یون فعلی است.

واکنش‌هایی آمیخته با شک و تردید

کارشناسان باتری و مهندسان حوزه خودرو نسبت به این ادعا با احتیاط برخورد می‌کنند. به گفته پروفسور یانگ مین-هو، چنین عملکردی شاید در شرایط آزمایشگاهی امکان‌پذیر باشد، اما واقعیت‌های محیطی مانند مدیریت حرارت، مقاومت داخلی، تلفات انرژی و هزینه تولید انبوه موانعی جدی در مسیر تجاری‌سازی این نوع باتری هستند.

نگاهی به فناوری هواوی؛ نقش نیتروژن در بهبود پایداری

در اسناد ثبت‌شده توسط هواوی، اشاره شده که الکترولیت سولفیدی باتری با افزودن نیتروژن بهبود یافته است. این روش به عنوان یک تکنیک شناخته‌شده برای بهبود پایداری مرزهای بین الکترولیت و الکترود شناخته می‌شود.

واکنش رقبا

سه غول باتری‌سازی کره جنوبی، الجی انرژی، سامسونگ SDI و SK On، واکنشی محتاطانه نشان داده‌اند. این شرکت‌ها همچنان تمرکز خود را بر توسعه مرحله به مرحله فناوری باتری‌های جامد حفظ کرده‌اند.

سایر بازیگرانِ میدان رقابت

علاوه بر هواوی، شرکت‌های دیگری نیز به آینده باتری‌های جامد چشم دوخته‌اند. مرسدس بنز و فکتوریال انرژی نخستین خودروی مجهز به باتری جامد را روی جاده آزمایش کرده‌اند. ب ام و نیز اخیراً آزمایش‌های میدانی اولیه خود را با باتری جامد شرکت سالید پاور انجام داده است.

امیدواری یا هیاهوی موقتی؟

باتری جامد به نوعی ناجی صنعت خودروهای برقی شناخته می‌شود. اگرچه پتنت جدید هواوی نویدبخش آینده‌ای جذاب برای خودروهای الکتریکی است، اما تا زمانی که شاهد تست‌های مستقل، داده‌های میدانی و نمونه‌های تجاری نباشیم، باید آن را در دسته «پتانسیل‌های امیدوارکننده» قرار دهیم، نه واقعیتی تثبیت‌شده.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.