مقایسه گیربکس CVT و DCT
در این مطلب آخرین خودرو به بررسی رفتارهای انواع گیربکس های CVT و DCT در طول عملکرد می پردازد. در دهههای اخیر، پیشرفتهای چشمگیر در صنعت خودروسازی منجر به ظهور تکنولوژیهای نوینی در حوزه انتقال قدرت شده است. یکی از حوزههایی که دستخوش تحولات اساسی شده، سیستمهای گیربکس اتوماتیک است. از میان انواع مختلف گیربکسهای

در این مطلب آخرین خودرو به بررسی رفتارهای انواع گیربکس های CVT و DCT در طول عملکرد می پردازد.
در دهههای اخیر، پیشرفتهای چشمگیر در صنعت خودروسازی منجر به ظهور تکنولوژیهای نوینی در حوزه انتقال قدرت شده است. یکی از حوزههایی که دستخوش تحولات اساسی شده، سیستمهای گیربکس اتوماتیک است. از میان انواع مختلف گیربکسهای اتوماتیک، دو نوع پرکاربرد و بحثبرانگیز یعنی گیربکس CVT و گیربکس DCT سهم قابل توجهی در طراحی خودروهای مدرن داشتهاند.
### معرفی و ساختار گیربکس CVT
گیربکس CVT که تحت عنوان «گیربکس متغیر پیوسته» شناخته میشود، با هدف حذف دندهبندیهای سنتی و جایگزینی آن با نسبتهای انتقال پیوسته طراحی شده است. این گیربکس از دو پولی مخروطی و یک تسمه فلزی انعطافپذیر تشکیل شده است که از طریق تغییر قطر مؤثر پولیها، امکان تنظیم بیوقفه نسبت دنده را فراهم میآورد. در نتیجه، موتور خودرو همواره در دور بهینه کار کرده و مصرف سوخت و آلایندگی به حداقل میرسد.
در گیربکس سی وی تی، خبری از دندههای واقعی نیست. در عوض، بجای دنده، از دو جفت پولی استفاده شده است که رابط میان این دو جفت پولی یک تسمه فلزی بسیار مستحکم است که نیرو را از جفت پولی موتور دریافت و به جفت پولی خروجی منتقل میکند. این دو جفت پولی میتوانند به کمک کامپیوتر گیربکس از یکدیگر دور شده یا به یکدیگر نزدیک شوند.
### گیربکس E-CVT و تفاوت آن با CVT
بر خلاف انتظار، گیربکس E-CVT یا همان گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر با قابلیت کنترل الکترونیکی، هیچ ارتباط فنی مستقیمی با سی وی تی ندارد. گیربکس E-CVT، جعبه دنده اتوماتیکی است که در خودروهای هیبرید به کار میرود و به صورت عمومی به عنوان سیستم تقسیمکننده توان نیز نامیده میشود.
### گیربکس DCT
گیربکس DCT یا دوکلاچه، یک سیستم انتقال قدرت ترکیبی است که عملکردی میان گیربکس دستی و اتوماتیک دارد. در این سیستم، از دو کلاچ مستقل استفاده میشود؛ یکی برای دندههای زوج و دیگری برای دندههای فرد. این طراحی موجب میشود تا فرآیند تعویض دنده با وقفه حداقلی و در زمان بسیار کوتاه انجام گیرد.
### انواع گیربکس DCT
به طور کلی دو نوع گیربکس DCT وجود دارد که تفاوت آن ها فقط بر اساس نوع عملکرد کلاچ ها و طراحی آن ها می باشد. گیربکس دو کلاچه خشک و گیربکس دو کلاچه تر.
### مقایسه گیربکس DCT و CVT
در حوزه انتقال قدرت خودرو، دو نوع گیربکس CVT و DCT از فناوریهای پیشرفته و پرکاربرد به شمار میروند که هر یک با ویژگیها و محدودیتهای فنی خاص خود، جایگاه مشخصی در صنعت دارند. انتخاب بین این دو گیربکس باید بر اساس معیارهایی مانند گشتاور موتور، نوع کاربرد خودرو، انتظارات رانندگی، و هزینههای نگهداری انجام شود.
CVT یعنی نرمی بیوقفه، مصرف سوخت پایین و رانندگی بیدردسر برای مسیرهای شهری؛ DCT یعنی تعویض دنده صاعقهوار، انتقال قدرت بیدرنگ و لذت رانندگی خالص برای عاشقان شتاب و هیجان. یکی با آرامش میبرد، دیگری با قدرت میتازد. انتخاب بین این دو، مرز بین تکنولوژی برای راحتی و تکنولوژی برای عملکرد است.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0