آغاز تولید انبوه خودرو با گیربکس هیبریدی در ایرانخودرو از سال آینده
پروژه طراحی و توسعه گیربکس هیبریدی پیشرفته با عنوان DHT از بهمن ۱۴۰۳ و همزمان با شروع دوره جدید مدیریت بخش خصوصی در ایران خودرو آغاز شده است. بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته، این پروژه ملی در تیرماه ۱۴۰۵ وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد. مهدی پازوکی، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو،
پروژه طراحی و توسعه گیربکس هیبریدی پیشرفته با عنوان DHT از بهمن ۱۴۰۳ و همزمان با شروع دوره جدید مدیریت بخش خصوصی در ایران خودرو آغاز شده است. بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته، این پروژه ملی در تیرماه ۱۴۰۵ وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد.
مهدی پازوکی، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، با اعلام این خبر افزود: سیستم هیبریدی در این خودرو دارای توان ۱۵۰ کیلووات و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر در حالت موازی است که قابلیت رانندگی بسیار جذابی را برای یک خودرو سدان فراهم میکند.
وی ادامه داد: در مرحله اول، گیربکس هیبریدی DHT روی محصول تارا هیبریدی با موتور TU۵ NA بهروز شده و مبتنی بر چرخه اتکینسون نصب خواهد شد. تولید اولیه این خودرو شش هزار دستگاه خواهد بود که در سال ۱۴۰۶ به ۳۰ هزار دستگاه در سال افزایش خواهد یافت.
به گفته وی، گیربکس هیبریدی در مرحله بعدی توسعه، از سال ۱۴۰۷ بر روی خودروی ریرا با موتور توربوشارژ TU۵ TC نیز نصب خواهد شد. پروژه DHT یکی از مهمترین طرحهای فنآورانه ایران خودرو در مسیر تحول صنعت خودرو و ارتقای بهرهوری و سازگاری با محیطزیست بهشمار میرود.
معاون طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، ویژگیهای تارا هیبریدی را اینگونه تشریح کرد: این خودرو با کانسپت HEV طراحی شده که از نظر فنی، بهترین گزینه برای شرایط فعلی ایران است، زیرا برخلاف خودروهای PHEV، نیاز به اتصال به برق شهری ندارد و تمام فرایند شارژ باتری بهصورت داخلی انجام میشود. در این فنآوری، موتور برقی مسئول شتابگیری است و در زمان ترافیک شهری، موتور احتراقی خاموش میماند.
وی افزود: باتری مورد استفاده در تارا هیبریدی ظرفیت ۱.۸ کیلوواتساعت دارد و مصرف سوخت آن به ۴.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته است که نسبت به مدل بنزینی تارا، کاهش مصرفی معادل ۳۵ درصد را نشان میدهد.
پازوکی خاطرنشان کرد: در این ساختار، بازدهی موتور احتراق داخلی که در حالت سیکل شهری حدود ۱۲ درصد است، با استفاده از سیکل اتکینسون و بهینهسازی ساختاری به ۳۵ درصد افزایش یافته و همین موضوع نقش کلیدی در کاهش مصرف و ارتقای عملکرد کلی خودرو دارد.
با تحقق این پروژه، ایران خودرو گام بلندی به سوی بومیسازی فنآوریهای روز خودروهای هیبریدی و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی برخواهد داشت.
برچسب ها :ایران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0