امتیازدهی آخرین خودرو به تیگو ۸ پرومکس – (۷٫۲ از ۱۰)
منتشر شده در 10 تیر 1404 ساعت 12:30 در این مطلب سعی داریم با نگاهی به بخشهای مختلف، نکات مثبت و منفی امتیازدهی آخرین خودرو به تیگو ۸ پرومکس را مورد برسی قرار دهیم. تیگو ۸ پرومکس یکی از خودروهای پرچم دار شرکت چری است که توسط شرکت مدیران خودرو تحت برند فونیکس

منتشر شده در 10 تیر 1404 ساعت 12:30

در این مطلب سعی داریم با نگاهی به بخشهای مختلف، نکات مثبت و منفی امتیازدهی آخرین خودرو به تیگو ۸ پرومکس را مورد برسی قرار دهیم.
تیگو ۸ پرومکس یکی از خودروهای پرچم دار شرکت چری است که توسط شرکت مدیران خودرو تحت برند فونیکس عرضه میشود. این خودرو به واسطهٔ بهرهگیری از سیستم دو دیفرانسیل (AWD)، پیشرانهٔ قویتر نسبت به تیگو ۸ پرو و لیست امکانات بسیار غنی، توجه مشتریان را به خود جلب کرده است. تیگو ۸ پرومکس یک کراساوور سه ردیفهٔ ۷ نفره با طول حدود ۴۷۲ سانتیمتر است و از نظر ابعاد، کابین جادار و صندوق بار بزرگی برای استفاده شهری یا سفر فراهم میکند .این خودرو از معدود خودروهای دو دیفرانسیل صفر کیلومتر موجود در بازار خودروی ایران است که امتیاز خاصی برای آن محسوب میشود. در ادامه، امتیازدهی به تیگو ۸ پرومکس را در بخشهای مختلف بررسی و تحلیل خواهیم کرد. لازم به ذکر است در این امتیازدهی به تیگو ۸ پرومکس مورد بررسی قرار میگیرد.
قدرت موتور و شتابگیری – امتیاز ۸ از ۱۰

تیگو ۸ پرومکس از یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ با تزریق مستقیم سوخت بهره میبرد که حداکثر ۲۵۴ اسببخار قدرت و ۳۹۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این ارقام برای یک کراساوور خانوادگی در بازار ایران و در بین خودروهای مونتاژی موجود عالی به نظر میرسند و شتابگیری خوبی را رقم میزنند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو به صورت رسمی حدود ۷٫۸ ثانیه اعلام شده است که برای خودرویی با وزن بیش از ۱٫۷ تُن بسیار قابل توجه است. عملکرد موتور بسیار پرقدرت است، اما به دلیل وزن بالای خودرو و ماهیت اسپرت یا سدان نبودن آن، شتابگیری آن طبیعتا در حد خودروهای اسپرت نبوده اما به عنوان یک کراس اور سنگین عملکرد به شدت خوب و قابل دفاعی دارد.
راحتی و کیفیت سواری – امتیاز ۸ از ۱۰
کیفیت سواری تیگو ۸ پرومکس از نقاط قوت این خودرو محسوب میشود به طوری که اگر از مالکین این خودرو درباره راحتی آن بپرسید گفته میشود رانندگی های طولانی و چند ساعته هم خسته کننده نیست. این خودرو از تعلیق جلو مکفرسون و تعلیق عقب مستقل چنداتصالی (مولتیلینک) بهره میبرد که کمک میکند ناهمواریهای جاده تا حد زیادی جذب شوند. در سرعتهای شهری و جادههای هموار، سواری خودرو نرم و راحت است و تکانهای شدید به کابین منتقل نمیشود. صندلیهای بزرگ و ارگونومیک به همراه فضای کافی برای پاها نیز راحتی سرنشینان را در مسافتهای طولانی تضمین میکنند. البته باید در نظر داشت که ذات یک کراساوور ۷ نفره با رینگهای ۱۸ اینچی آلیاژی، تا حدودی سواری را خشک تر از ایده آل مطلق میکند. به طور کلی ، چری تلاش کرده تا تعادلی بین راحتی و پایداری برقرار کند و نتیجهٔ آن، سواری قابل قبول و نسبتاً نرمی است. امتیازدهی آخرین خودرو به تیگو ۸ پرومکس در این بخش ۸ از ۱۰ می باشد.
آپشنها و امکانات رفاهی – امتیاز ۸ از ۱۰

فهرست تجهیزات رفاهی و آپشنهای تیگو ۸ پرومکس یکی از نقاط قوت برجسته آن است. این خودرو به طیف وسیعی از امکانات مدرن مجهز شده که برخی از آنها عبارتاند از: نمایشگر پانورامای عریض متشکل از دو صفحهنمایش ۱۲٫۳ اینچی (برای نشاندهندههای پشت فرمان و سیستم سرگرمی) که جلوهٔ تکنولوژیک به کابین میدهد، سیستم صوتی پیشرفته سونی با ۸ بلندگو و قابلیت تشخیص صدای سرنشین ، سانروف پانورامیک بزرگ که روشنایی و حس دلبازی کابین را افزایش میدهد، صندلیهای جلو برقی ۶ حالته مجهز به گرمکن و سردکن، تودوزی چرم، سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک با تنظیم مجزای دما برای ردیفهای عقب، شارژر بیسیم گوشی هوشمند، درِ صندوق برقی هوشمند، ورود و استارت بدون کلید، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن و حافظه، و دوربینهای دید محیطی ۳۶۰ درجه به همراه سنسورهای پارک جلو و عقب. چنین لیست کاملی از امکانات رفاهی، تیگو ۸ پرومکس را در میان رقبا متمایز میکند و تجربهٔ لوکستری به سرنشینان میبخشد. موارد محدودی که شاید در این کلاس غایب باشند، امکاناتی نظیر پارک خودکار یا برخی آپشنهای کاملاً لوکس (مانند ماساژور صندلی) است که البته در بسیاری از رقبا نیز یافت نمیشوند. با توجه به سطح تجهیزات، امتیازدهی آخرین خودرو به تیگو ۸ پرومکس بالای ۸ از ۱۰ برای این بخش کاملاً برازندهٔ این خودرو است.
هندلینگ (فرمانپذیری) – امتیاز ۷ از ۱۰
از لحاظ فرمانپذیری و هندلینگ، تیگو ۸ پرومکس عملکردی قابل قبول و در حد یک کراساوور خانوادگی مدرن دارد. مرکز ثقل خودرو نسبت به کراساوورهای قدیمیتر خیلی بالا نیست و سیستم تعلیق به گونهای تنظیم شده که خودرو در پیچها پایدار بماند؛ هرچند طبیعی است که در پیچهای تند، به دلیل ارتفاع و وزن، کمی حرکت گهوارهای (Body Roll) حس شود. وجود سیستم تمام چرخ محرک (AWD) نیز به بهبود هندلینگ کمک کرده و چسبندگی خودرو را در پیچها و سطوح لغزنده افزایش میدهد. هنگام رانندگی در جادههای پرپیچ و خم، تیگو ۸ پرومکس اعتماد به نفس نسبی به راننده میدهد و از این نظر نسبت به اکثر کراساوورهای تکدیفرانسیل چینی برتری دارد. در مجموع، هندلینگ این خودرو کاملاً مناسب بوده و معمولا از سوی مصرف کنندگان ایرادی نسبت به آن وارد نمیشود
سیستمهای کمکی و دستیار راننده – امتیاز ۷٫۵ از ۱۰
تیگو ۸ پرومکس در زمینهٔ سیستمهای کمکی رانندگی و فناوریهای ایمنی هوشمند (ADAS) بسیار فراتر از نسلهای قبلی چری عمل کرده است. این خودرو به مجموعهای از سامانههای کمک راننده پیشرفته مجهز است که از جمله میتوان به رادار نقطهٔ کور، رادار خط خوان و دستیار حفظ خودرو بین خطوط (Lane Keep Assist)، کروز کنترل تطبیقی هوشمند (ACC) که فاصله تا خودروی جلویی را به صورت خودکار تنظیم میکند، ترمز اضطراری خودکار و هشدار برخورد از جلو، هشدار ترافیک پشت سر (RCTA) هنگام دنده عقب، دستیار حرکت در ترافیک، و سیستم تشخیص علائم ترافیکی اشاره کرد. همچنین سنسورهای نور و باران، اتوهلد و ترمز پارک برقی در این خودرو وجود دارند که رانندگی را ایمنتر و آسانتر یا به قولی هم شاید جذاب تر میکنند.

سیستمهای ترمز – امتیاز ۷٫۵ از ۱۰
هر چهار چرخ خودرو به ترمز دیسکی مجهز هستند که در جلو از نوع دیسک خنکشونده (تهویهدار) و در عقب از نوع دیسک سالید معمولی است. مجموعه سیستمهای کمکی ترمز نظیر ABS (ضدقفل ترمز)، EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز)، BAS (دستیار ترمز اضطراری) و BOS (سیستم جلوگیری از تداخل پدال گاز و ترمز) به صورت استاندارد در این خودرو حضور دارند. عملکرد ترمزهای تیگو ۸ پرومکس کاملا مطمئن بوده و میتواند این خودروی سنگینوزن را در فواصل قابل قبول متوقف کند. همچنین وجود سامانههایی مانند HAC (کنترل شروع حرکت در سربالایی) و HDC (کنترل سرعت در سراشیبی) به راننده کمک میکنند تا در هر شرایطی مانند تپههای تا حدی آفرودی یا مسیرهای لغزنده، خودرو را بهتر مهار کند. امتیازدهی آخرین خودرو به تیگو ۸ پرومکس در بخش ترمز ۷.۵ از ۱۰ است.
وضعیت بازار کارکرده – امتیاز ۷ از ۱۰
در سالهای اخیر، خودروهای چینی به خصوص برند چری توانستهاند جایگاه خوبی در بین خودروهای مونتاژی پیدا کنند. محصولات چری علی الخصوص فونیکس که رده بالاتر خودروهای مدیران خودرو را شامل میشود نیز به دلیل حضور چندین ساله و عرضه مدلهای مختلف، اکنون برای بسیاری از خریداران شناختهشده هستند. تیگو ۸ پرومکس به عنوان پرچمدار گرانقیمت این برند، طبیعتاً جامعهٔ مخاطب کوچکتری نسبت به مدلهای ارزانتر دارد و این مسئله میتواند روی سرعت معامله در بازار کارکرده تأثیرگذار باشد. با این حال، مزیت این خودرو داشتن ویژگیهای متمایز مانند هفتنفره بودن و دو دیفرانسیل است که در بازار محدود فعلی، کمتر خودروی صفر کیلومتر دیگری چنین ترکیبی را ارائه میدهد. همین مزایا میتوانند عدهای خریداران دستدوم را به سمت آن جذب کنند. امتیاز ۷ از ۱۰ برای این بخش نشان میدهد که بازار دستدوم این خودرو نه نقطهٔ قوت ویژهای است و نه نقطه ضعف بزرگی؛ فروش آن ممکن است به سرعت خودروهای اقتصادی انجام نشود، چون اغلب خریداران این خودرو همچنان تمایل به خرید نسخه صفر کیلومتر آن دارند اما برای خودرویی در این ردهٔ قیمتی، سطح قابل قبولی دارد.

خدمات پس از فروش و لوازم یدکی – امتیاز ۵ از ۱۰
خدمات پس از فروش و تأمین قطعات یدکی حوزهای است که تیگو ۸ پرومکس در آن عملکرد متوسطی داشته و برخی کاستیها مشهود است. هرچند مدیران خودرو به عنوان عرضهکنندهٔ محصولات فونیکس در ایران دارای شبکهای نسبتاً گسترده از نمایندگیها در شهرهای مختلف است، اما تجربهٔ مالکان نشان میدهد تامین بهموقع برخی قطعات یدکی تخصصی و بدنه برای این مدل جدید با چالش همراه است. قیمت بسیاری از قطعات مصرفی (مانند لنت ترمز، فیلترها و لاستیکها) و قطعات بدنهٔ تیگو ۸ پرومکس نیز نسبت به خودروهای داخلی یا قدیمیتر کیا و هیوندا و تویوتا بالاتر بوده و ممکن است دارندگان را در هزینههای نگهداری تحت فشار قرار دهد. از آنجا که این خودرو محصول پرچمدار و نسبتاً لوکستری است، هزینههای سرویسهای دورهای آن نیز بیشتر از حد متوسط است. نکتهٔ دیگر کمبود یا نبود یا قیمت سرسام آور برخی قطعات در بازار آزاد است؛ بهطوریکه مالک عملاً برای بسیاری از تعمیرات ساده هم مجبور به مراجعه به نمایندگیهای رسمی خواهد بود.
طراحی ظاهری – امتیاز ۸ از ۱۰

طراحی ظاهری تیگو ۸ پرومکس ترکیبی موفق از المانهای مدرن و یکپارچه است که در نگاه اول جذابیت دارد. در نمای جلو، جلوپنجره بزرگ موسوم به «کهکشانی» که امضای جدید چری به شمار میرود، به همراه نوار کرومی پهن در حاشیه، چهرهای قدرتمند به خودرو بخشیده است. چراغهای جلوی باریک با گرافیک داخلی LED و قابلیت تطبیق نور (AFS) جلوهای پیشرفته به خودرو دادهاند. در نمای جانبی، خطوط نسبتاً ساده و حجمدهی متناسب بدنه در کنار رینگهای ۱۸ اینچی باعث شدهاند تیگو ۸ پرومکس ظاهری متوازن و بهدور از اغراق داشته باشد؛ نه بیش از حد خشن و نه کسلکننده. استفاده از قطعات کرومی محدود در دور پنجرهها و رکابها، حسی از لوکس بودن را تداعی میکند بیآنکه زیادهروی شده باشد. در بخش عقب، طراحی چراغها با الهام از سبک محصولات روز (شباهت به برخی مدلهای آئودی قابل ذکر است) باریک و کشیده است که بر عرض بصری خودرو تاکید میکند. سپر عقب نسبتاً ساده و عضلانی شکل گرفته و در دو طرف آن خروجیهای دوگانه اگزوز دیده میشود. هماهنگی کلی اجزای بدنه و تناسب ابعاد در تیگو ۸ پرومکس به خوبی رعایت شده و عدم هماهنگی عرض و ارتفاع که گاهی در نسل های قدیمی تر سری تیگو دیده میشد در این خودرو به هیچ وجه دیده نمیشود و خودرو از زوایای مختلف خوشچهره به نظر میرسد. امتیازدهی آخرین خودرو به تیگو ۸ پرومکس در این بخش ۸ از ۱۰ خواهد بود.
فضای داخلی کابین و جادار بودن – امتیاز ۸٫۵ از ۱۰
فضای داخلی تیگو ۸ پرومکس یکی از مهمترین نقاط قوت آن برای خریداران خانوادگی محسوب میشود. با ورود به کابین، طراحی مدرن داشبورد و ترکیب سهرنگ چرم و پلاستیک با تریمهای طرح فلز، حس یک خودروی بهروز و نسبتاً لوکس را القا میکند. صفحهنمایش پانورامای بزرگ در بخش میانی داشبورد (که متشکل از دو نمایشگر بههمپیوسته است) جلب توجه میکند. در ردیفهای اول و دوم، پنج سرنشین بزرگسال با قد متوسط به راحتی میتوانند بنشینند. صندلیهای ردیف دوم قابلیت تنظیم جهت دسترسی بهتر به ردیف سوم را دارند و کف نسبتاً صاف خودرو در عقب باعث میشود نفر وسط ردیف دوم نیز جای پای بهتری داشته باشد. ردیف سوم این خودرو دو صندلی اضافی برای کودکان یا بزرگسالان با جثه کوچکتر فراهم میکند. یکی دیگر از مزایای برجستهٔ تیگو ۸ پرومکس، حجم صندوق بار آن است. در حالت استفاده از هر سه ردیف، فضای مختصری برای چند چمدان کوچک فراهم است، اما با خواباندن ردیف سوم، حجم صندوق به حدود ۸۰۰-۹۰۰ لیتر میرسد. تنها نکته منفی جزئی در کابین، استفاده از پلاستیکهای سخت در برخی قسمتهای پایینی داشبورد و رودریهاست که کیفیت لمسی متوسطی دارند و میتوانستند مرغوبتر باشند.

عملکرد گیربکس – امتیاز ۷٫۵ از ۱۰
گیربکس اتوماتیک مورد استفاده در تیگو ۸ پرومکس از نوع ۷ سرعته دوکلاچهتر (Wet DCT) است که یکی از نقاط قوت فنی این خودرو به شمار میرود. این جعبهدندهٔ پیشرفته تعویض دندهها را با سرعت و نرمی مناسبی انجام میدهد و ضرایب دنده به خوبی با ویژگیهای موتور ۲ لیتری پرقدرت تیگو ۸ تطبیق یافتهاند. بهرهگیری از کلاچهای خیس در ساختار این گیربکس، چند مزیت عمده به همراه داشته است: اول اینکه تعویض دنده نسبت به گیربکسهای دوکلاچه خشک، بیصداتر و نرمتر انجام میشود و به اصطلاح لگد های گیربکس کمتر دیده میشود ؛ دوم اینکه مقاومت گیربکس در برابر حرارت و شرایط پرفشار (مانند ترافیک شهری) افزایش یافته و احتمال داغ کردن کاهش یافته است. رانندگی با این گیربکس با اختلاف لذتبخشتر از گیربکسهای CVT است. همچنین در تیگو ۸ پرومکس راننده میتواند با انتخاب حالتهای مختلف رانندگی (نرمال، اسپرت، اکو، برفی، گلآلود و آفرود) بر نحوهٔ عملکرد گیربکس و موتور تاثیر بگذارد. درکل گیربکس پیشرفتهٔ این خودرو توانسته انتظارات را در اکثر شرایط برآورده کند.

ارزندگی در برابر قیمت – امتیاز ۶٫۵ از ۱۰
این خودرو مجموعهای بسیار کامل از امکانات رفاهی و ایمنی را ارائه میدهد که معمولاً در خودروهای وارداتی گرانقیمتتر دیده میشوند. همچنین پیشرانهٔ قدرتمند، سیستم دو دیفرانسیل و فضای وسیع کابین مزایایی هستند که خلا موجود به دلیل عدم واردات خودروهای روز را تا حدی پر میکنند. اگر تیگو ۸ پرومکس را با خودروهای همردهٔ وارداتی (مثلاً کراساوورهای متوسط کرهای یا ژاپنی) مقایسه کنیم، با توجه به شرایط فعلی بازار، قیمت آن به مراتب کمتر از نمونههای صفر کیلومتر وارداتی (در صورت موجود بودن) است ؛ بنابراین میتوان گفت برای خریدار ایرانی که گزینههای محدودی دارد، این خودرو تا حدی توجیهپذیر است. گرچه اگر بخواهیم مبلغ دلاری پرداخت شده برای این خودرو را در میان همه خودروهای بازار های جهانی در نظر بگیریم از ارزش واقعی این خودرو مبلغ بیشتری را هزینه کرده ایم. امتیازدهی آخرین خودرو به تیگو ۸ پرومکس درباره ارزندگی در برابر قیمت ۶.۵ از ۱۰ است.
جمعبندی
باوجود جمع امتیازدهی آخرین خودرو به تیگو ۸ پرومکس امتیاز نهایی ۷٫۲ از ۱۰، یک کراساوور لوکس در بازار خودروی فعلی ایران محسوب میشود و کمتر خودرویی با عملکرد بهتر در بین خودروهای مونتاژی تا این محدوده قیمت میتوان پیدا کرد. در مجموع این خودرو میتواند یکی از اولویتهای انتخابی برای خریدارانی باشد که بودجهای در حدود ۳میلیارد تومان (اواخر بهار ۱۴۰۴)در اختیار دارند و به دنبال خودرویی مجهز و پرقدرت برای خود هستند. این خودرو مجموعهٔ کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی را شامل میشود و از نظر فنی نیز سطحی قابل قبول و حتی فراتر از انتظار را فراهم میکند. بازار خرید و فروش دستدوم نسبتاً قابل قبولی هم برای آن پیشبینی میشود، هرچند به دلیل قیمت بالا ممکن است به سرعت گردش مالی مدلهای ارزانتر نباشد. در نهایت، اگر به طراحی و سبک خودروهای چری علاقه دارید ، تیگو ۸ پرومکس یکی از بهترین گزینههای صفرکیلومتر حال حاضر در بازار کشور است که میتواند رضایت شما را جلب کند. امتیاز نهایی ۷٫۲ از ۱۰ نیز بیانگر یک خودروی نسبتاً موفق و خوشساخت در کلاس خود است که در اکثر شاخصها نمرات خوبی کسب کرده است.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0