دیدگاه‌ها برای موتور باجاج دومینار ۲۵۰ ؛ مشخصات فنی + امکانات بسته هستند

موتور باجاج دومینار ۲۵۰ ؛ مشخصات فنی + امکانات

باجاج آتو یک شرکت خودروسازی هندی است که در زمینه تولید موتورسیکلت، اتوریکشا و خودرو فعالیت دارد. موتورسیکلت‌های این برند در بازار ایران جایگاه خوبی دارند و بسیاری از آنها در ایران خرید و فروش می‌شوند. باجاج دومینار 250 یکی از موتورسیکلت‌های این برند است که در ایران حضور دارد. حدود 5 یا 6 سال

کد خبر : 93218
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 جولای 2025 - 12:56
موتور باجاج دومینار ۲۵۰ ؛ مشخصات فنی + امکانات

باجاج آتو یک شرکت خودروسازی هندی است که در زمینه تولید موتورسیکلت، اتوریکشا و خودرو فعالیت دارد. موتورسیکلت‌های این برند در بازار ایران جایگاه خوبی دارند و بسیاری از آنها در ایران خرید و فروش می‌شوند. باجاج دومینار 250 یکی از موتورسیکلت‌های این برند است که در ایران حضور دارد.

حدود 5 یا 6 سال از معرفی باجاج دومینار 250 در هند می‌گذرد و به علت مشکلات گمرکی، حضور این موتور در ایران مدتی زمان برد. کلاس موتور باجاج دومینار، استریت بوده و می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای موتورسواران حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای باشد.

این نسخه پس از ناموفق بودن دومینار 400 طراحی و روانه بازار شد و نسخه‌ای سبک‌تر از باجاج dominar 400 است و شباهت زیادی به KTM دوک 390 دارد.

از نظر ظاهری، باجاج دومینار 250 همان باجاج دومینار 400 محسوب می‌شود و شاید تنها تغییر ایجاد شده در بخش رنگ‌بندی موتورسیکلت باشد. در قسمت چراغ جلو، یک چراغ نسبتا بزرگ و پویا وجود دارد که از نوع LED است و آینه‌ها به صورت چندضلعی طراحی شده‌اند.

فرمان این موتور دقیقا همان فرمان باجاج دومینار 400 است و شاهد تغییر خاصی نیستیم. دکمه‌هایی که روی فرمان دومینار 400 وجود داشتند، دقیقا با همان ترتیب برای دومینار 250 نیز لحاظ شده‌اند.

در مورد صفحه کیلومتر این موتور نمی‌توان چندان امیدوار بود؛ چرا که برخلاف مدل قبلی حتی اطلاعات ساده‌ای مثل مصرف سوخت یا مسافت طی شده را نیز نشان نمی‌دهد.

ظرفیت باک دومینار 250، 13 لیتر است و به نظر می‌رسد برای سفرهای خارج از جاده حجم چندان بالایی نیست و اگر کمی ظرفیت بیشتری داشت، برای پیمایش‌های طولانی گزینه نسبتا خوبی محسوب می‌شد.

اگر به بررسی زین این موتور بپردازیم، می‌توانیم بگوییم که زین این موتورسیکلت پهن است و نرمی قابل قبولی دارد. ارتفاع زین این موتور از زمین 800 میلی‌متر محاسبه شده و اگر بیشتر از 170 سانتی‌متر قد داشته باشید، به احتمال زیاد در سواری، مشکل هندلینگ را تجربه نخواهید کرد.

وزن موتور دومینار 250، 180 کیلوگرم گزارش شده که وزن نسبتا بالایی محسوب می‌شود. ابعاد باجاج 250 دقیقا مشابه باجاج دومینار 400 بوده و به شرح زیر است: طول 2156 میلی‌متر، عرض 836 میلی‌متر، ارتفاع 1112 میلی‌متر.

در بخش فنی، شرکت باجاج تفاوت‌هایی را در دومینار 250 ایجاد کرده و در این بخش این موتورسیکلت با نسخه دومینار 400 متفاوت شده است. انجین این موتورسیکلت 248.7 سی‌سی بوده و از سیستم آب خنک بهره‌مند است.

موتورسیکلت باجاج دومینار 250، تک سیلندر بوده و می‌تواند قدرتی حدود 27 اسب بخار تولید و گشتاوری معادل 23 نیوتن متر در 6500 دور در دقیقه داشته باشد.

این موتور در حدود 3.82 ثانیه شتاب صفر تا صد را طی می‌کند و تقریبا نیم ثانیه از شتاب KTM 250 پایین‌تر است. حداکثر سرعت محاسبه شده برای دومینار 250، 155 کیلومتر بر ساعت است و مصرف سوخت آن 3 لیتر در حدود 100 کیلومتر گزارش شده که تا حدودی زیاد به نظر می‌رسد.

در قسمت شاسی و سیستم تعلیق موتور باجاج دومینار 250، شاهد کمک فنر دوشاخ معکوس در قسمت جلو و کمک فنر مونوشاک قابل تنظیم در قسمت عقب هستیم.

ترمزهای دومینار 250 از نوع ABS محسوب می‌شوند و از ترمزهای دیسکی برای عقب و جلو استفاده شده است.

باجاج دومینار 250 با وجود ظاهر نسبتا خشنی که دارد، موتور نسبتا راحتی است و در سواری مشکل زیادی ایجاد نمی‌کند. کلاچ این موتور نرم است و عملکرد دریچه گاز روان است.

فرمان باجاج دومینار 250 کمی پهن به نظر می‌رسد، ولی در حالت کلی مشکلی برای راکب ایجاد نمی‌کند.

اگر بالای 170 سانتی‌متر قد داشته باشید، تجربه رانندگی خوبی را خواهید داشت، ولی اگر زیر 170 سانتی‌متر باشید شاید پاهای شما خوب در جاپایی قرار نگیرند و در کنترل موتور چالش‌هایی را تجربه کنید.

طراحی زین و باک به گونه‌ای است که سواری را برای راکب راحت می‌کند، ولی در حالت کلی وزن این موتور می‌تواند گاهی مشکل‌ساز باشد.

فرمان‌پذیری باجاج دومینار 250 بدون تاخیر صورت می‌گیرد و مسئله آزاردهنده خاصی جز وزن موتور برای هدایت آن مطرح نیست.

رقبای موتور Bajaj Dominar 250 شامل KTM 250، سی‌اف 250، زونتس آر 250، سنکی 250، بنلی 250 تک سیلندر و هانوی 250 هستند.

مزایا: زین نسبتا راحت، ظاهر نسبتا جذاب، سیستم خنک‌سازی رادیاتور.

معایب: وزن نسبتا بالا، تکمیل نبودن امکانات صفحه کیلومتر، مصرف سوخت بالا.

در پایان می‌توان گفت موتورسیکلت باجاج دومینار 250 با وجود طراحی نسبتا جذاب خود ضعف‌هایی در زمینه صفحه کیلومتر و طلق شیشه‌ای خود دارد.

علاوه بر این موارد به نظر می‌رسد، اگر وزن آن سبک‌تر بود می‌توانست به گزینه‌ایده‌آل‌تری برای سواری تبدیل شود.

انتقاداتی هم به ترمزهای این موتور وارد شده و بهتر بود مقداری قدرت ترمزها افزایش پیدا می‌کرد.

با وجود تمامی این موارد و مصرف بنزین باجاج دومینار 250، باز هم می‌توان از این موتور برای مسیرها و پیمایش‌های جاده‌ای کوتاه استفاده کرد و لذت برد.

دومینار 250 سیستم تعلیق و زین قابل قبولی دارد و سواری با آن چندان سخت به نظر نمی‌رسد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.