دیدگاه‌ها برای ثبت نام محصولات داخلی دیگر محلی برای سود نیست بسته هستند

ثبت نام محصولات داخلی دیگر محلی برای سود نیست

در تاریخ 12 تیر 1404 ساعت 12:30، خبری در خصوص افزایش قیمت محصولات داخلی خودروسازان منتشر شد. این افزایش قیمت، سوالی را در ذهن بسیاری از افراد ایجاد کرده است: آیا این سود تنها شامل حال خودروسازان می‌شود؟ باید گفت که مدت‌ها بود که خودروسازان داخلی، به ویژه ایران خودرو، به دنبال دریافت مجوز برای

کد خبر : 93593
تاریخ انتشار : جمعه 4 جولای 2025 - 5:12
ثبت نام محصولات داخلی دیگر محلی برای سود نیست

در تاریخ 12 تیر 1404 ساعت 12:30، خبری در خصوص افزایش قیمت محصولات داخلی خودروسازان منتشر شد. این افزایش قیمت، سوالی را در ذهن بسیاری از افراد ایجاد کرده است: آیا این سود تنها شامل حال خودروسازان می‌شود؟

باید گفت که مدت‌ها بود که خودروسازان داخلی، به ویژه ایران خودرو، به دنبال دریافت مجوز برای افزایش قیمت محصولات خود بودند. آن‌ها سرانجام موفق به کسب موافقت وزارت صمت شدند. افزایش قیمت محصولات داخلی در کارخانه، موجب کاهش زیان‌دهی خودروسازان می‌شود؛ اما از سوی دیگر، خرید خودرو را برای اقشار ضعیف‌تر جامعه سخت‌تر می‌کند.

با این حال، اگر به موضوع از دیدگاهی کلان‌تر نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که افزایش قیمت می‌تواند در برخی جنبه‌ها مفید باشد. در این مطلب، به بررسی این جنبه‌ها پرداخته‌ایم.

افزایش قیمت اصولی، راهی مطمئن برای کاهش ضرر

همانطور که می‌دانید، شرکت‌های داخلی، به ویژه ایران خودرو و سایپا، به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، کاهش ارزش ریال ایران، نرخ ارز ثابت و سیاست‌های اشتباه، در مسیر زیان‌دهی قرار گرفته‌اند. مدیران این شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا از طریق مختلف، میزان زیان‌دهی را کاهش دهند. یکی از راه‌هایی که این شرکت‌ها به دنبال آن هستند، افزایش قیمت محصولات و آزادسازی قیمت‌ها است.

با افزایش قیمت محصولات داخلی، بخشی از زیان خودروسازان جبران می‌شود؛ اما فشار اصلی آن بر دوش خریداران و مصرف‌کنندگان است. با این حال، افزایش قیمت می‌تواند اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار را کاهش دهد و خودرو را به عنوان کالایی سرمایه‌ای از بین ببرد. دلالان به سراغ موارد دیگری مانند طلا، ارز، مسکن و غیره خواهند رفت.

خودرو داخلی در دستان مصرف‌کننده واقعی

هرچند که افزایش قیمت، توانایی خرید خریداران را کاهش می‌دهد؛ اما تغییر نگرش عامه مردم در مورد سرمایه‌گذاری بر روی خودروهای داخلی، موجب کاهش تعداد دلالان می‌شود. همین موضوع می‌تواند ثبت‌نام و خریداری محصول داخلی را برای مصرف‌کننده واقعی راحت‌تر سازد. دیگر خبری از هجوم دلال‌ها برای خرید محصولی خاص نخواهد بود.

در واقع، از این منظر، افزایش قیمت پدیده‌ای دو سر برد است که هم تولیدکننده داخلی از آن سود می‌برد و هم مصرف‌کننده واقعی. از طرفی، با افزایش سود شرکت‌های تولیدکننده، شرکت خودروساز نیز به سراغ عرضه محصولات متنوع‌تر و با کیفیت‌تر خواهد رفت و خدمات مناسب‌تری را به مشتریان خود ارائه خواهد داد.

اگر افزایش قیمت به شکلی منطقی صورت گیرد، می‌تواند قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد را نیز کنترل کند و جلوی قیمت‌گذاری‌های عجیب و غریب را در بازار خودروی کشور بگیرد. خریداران به جای آنکه محصول مورد نظر خود را از بازار خریداری کنند، با قیمتی پایین‌تر از خود تولیدکننده خریداری خواهند کرد و خودروی مورد نظر خود را در مدت نسبتاً کوتاهی تحویل خواهند گرفت.

در نهایت، باید گفت که درست است که افزایش قیمت محصولات داخلی، خرید این خودروها را سخت‌تر می‌کند؛ اما می‌تواند موجب کاهش و حذف دلالان شده و خریداری و ثبت‌نام خودروهای داخلی را برای مصرف‌کنندگان راحت‌تر کند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.