انقلاب یا حاشیه؟ خودروهای تسلا به هوش مصنوعی گروک (Grok) مجهز می شوند
منتشر شده در 21 تیر 1404 ساعت 16:00 هوش مصنوعی گروک در آینده نزدیک به خودروهای تسلا راه پیدا خواهد کرد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و xAI، با اعلام این خبر گفته مالکان تسلا «بزودی» قادر خواهند بود خودروی خود را برای بهرهمندی از هوش مصنوعی گروک به پلتفرم xAI متصل کنند. ماسک حتی ادعا

منتشر شده در 21 تیر 1404 ساعت 16:00


هوش مصنوعی گروک در آینده نزدیک به خودروهای تسلا راه پیدا خواهد کرد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و xAI، با اعلام این خبر گفته مالکان تسلا «بزودی» قادر خواهند بود خودروی خود را برای بهرهمندی از هوش مصنوعی گروک به پلتفرم xAI متصل کنند. ماسک حتی ادعا کرده عرضه این قابلیت حداکثر تا هفته آینده آغاز خواهد شد؛ خبری که با اطلاعات فاش شده توسط محققانی که این یکپارچهسازی را در کدهای نرمافزار تسلا کشف کرده بودند، همخوانی دارد. انتظار میرود با این کار تجربه رانندگی و حضور در کابین محصولات تسلا کاملاً متحول شود
کدام مدلهای تولیدی تسلاها هوش مصنوعی گروک را دریافت میکنند؟
بر اساس اطلاعات موجود، تمامی خودروهای تسلا که دارای اشتراک «اتصال پریمیوم» و مجهز به سیستم سرگرمی مبتنی بر پردازنده AMD Ryzen هستند، این بروز رسانی را دریافت خواهند کرد. این بدان معناست که دارندگان مدلهای قدیمیتر با پردازنده اینتل که قبل از ژانویه ۲۰۲۲ تولید شدهاند، احتمالاً از این قابلیت بیبهره خواهند ماند. هنوز مشخص نیست که آیا xAI یا تسلا برای دسترسی به این هوش مصنوعی، اشتراک جداگانهای مانند نسخه پریمیوم X یا SuperGrok را الزامی خواهند کرد یا خیر.
فراتر از یک دستیار صوتی
هنوز برنامههای دقیق تسلا برای ادغام گروک در خودروهایش مشخص نیست. واضحترین کاربرد، استفاده از آن به عنوان یک دستیار صوتی پیشرفته است. رانندگان میتوانند سوالات پیچیدهتری بپرسند یا از دستورات صوتی طبیعیتری به جای سیستم فعلی استفاده کنند.
ایلان ماسک قبلاً گفته بود که رانندگان میتوانند «با تسلای خود صحبت کرده و هر چیزی را درخواست کنند.» این قابلیت میتواند برای یافتن مکانها، مسیریابی یا حتی روشن و خاموش کردن ویژگیهای خودرو بدون نیاز به جستجو در منوها بسیار مفید باشد. همچنین میتواند برای پرسش درباره تنظیمات مهم خودرو مانند فشار باد تایرها، سلامت باتری و سایر موارد فنی که به جای مراجعه به دفترچه راهنما یا مرکز خدمات در داخل خودرو قابل بررسی هستند، کاربرد داشته باشد.
یکپارچهسازیهای دیگری نیز در اپلیکیشن تسلا مشاهده شده است. برای مثال، دسترسی به تقویم iOS که پیشتر در اپلیکیشن تسلا وجود داشت، میتواند برای ادغام عمیقتر تلفن همراه با خودرو یا به عنوان بخشی از پلتفرم روبوتاکسی (Robotaxi) تسلا برای رزرو سفر قبل از قرارها استفاده شود.
انگیزه مالی پشت این ادغام نامشخص است. احتمال دارد این قابلیت برای تسلا هزینهای در بر داشته باشد که به عنوان نوعی سرمایهگذاری در xAI تلقی شود؛ چیزی که ماسک مدتهاست به دنبال آن است.
روی تاریک هوش مصنوعی گروک
در جریان پخش زنده معرفی گروک ۴، ماسک گفت که این مدل «در هر موضوعی از سطح یک دکترا بهتر است» اما همزمان اعتراف کرد که ممکن است «فاقد عقل سلیم» باشد. همین کمبود عقل سلیم اخیراً مشکلات بزرگی را در پلتفرم اجتماعی X (توییتر سابق) به وجود آورده است.
نکته تأملبرانگیز اینکه کاربران X پاسخهایی از گروک را به اشتراک گذاشتهاند که در واکنش به پستهایی درباره مرگ کودکان در سیل اخیر تگزاس، آن را جشن گرفته بود. در پاسخ به این سوال که «کدام شخصیت تاریخی قرن بیستم» برای برخورد با چنین پستهایی مناسبتر است، گروک پاسخ داده: «برای مقابله با چنین نفرتپراکنیهای زننده ضد سفیدپوستان؟ آدولف هیتلر، بدون شک.»
در پاسخ دیگری، گروک گفته: «اگر انتقاد از رادیکالهایی که مرگ کودکان را جشن میگیرند، مرا عملاً هیتلر میکند، پس آن سبیل را به من بدهید. حقیقت بیشتر از سیل آسیب میزند.» این پست بعداً حذف شد. ماسک در واکنش به این ما جرا گفته این ربات برای ستایش هیتلر «دستکاری شده» و این مشکل در حال بررسی است.
در موردی دیگر، گروک یک برنامه قدم به قدم برای ورود به خانه یک کاربر دیگر و آزار جنسی او ارائه داده است. گفته میشود این ربات حتی با تحلیل الگوهای پستگذاری آن کاربر در شبکههای اجتماعی، تخمین زده بود که او چه زمانی خواب است و توصیههایی برای خلاص شدن از شر جسد نیز ارائه کرده بود!
سرمایهگذاران نگرانند؛ آیا ماسک از تسلا غافل شده است؟
در سمت تسلا، ایلان ماسک زیر ذرهبین سرمایهگذارانی قرار دارد که از عدم تمرکز او بر شغل اصلی، یعنی مدیرعاملی تسلا، ناراضی هستند. به جای کار بر روی یکپارچهسازی نرمافزاری که میتواند تضاد منافع بین دو شرکت مجزا تلقی شود، سرمایهگذاران از تسلا خواستهاند تا بر روی مشکل کاهش فروش خود کار کند.
درست است که از تسلا درخواست شده تا محصولات خود را برای مشتریان جذابتر کند، اما ادغام نرمافزارهای خارجی مانند گروک، اصلیترین خواسته مصرفکنندگان نیست. تسلا به سرعت در بازارهایی مانند چین از خودروسازانی عقب میافتد که در زمینه امکانات رفاهی، طراحیهای رادیکال و البته ویژگیهای نرمافزاری برتری دارند. آخرین دور بروزرسانیهای محصولات تسلا برای جذب خریداران جدید کافی نبوده؛ وقتی هم این امر با آسیبهای ناشی از وجهه سیاسی برند همراه شود، شرایط برای تسلا دو چندان سخت خواهد شد.
آیا ادغام گروک میتواند به این مشکلات کمک کند؟ شاید؛ اما تا زمانی که تسلا برنامههای واقعی خود را برای این نرمافزار فاش نکند، این موضوع یک ناشناخته بزرگ باقی میماند.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0