خودروهای هیدروژنی ممکن است بهزودی از خودروهای برقی سبزتر شوند
طبق نتایج جدید شورای بینالمللی حملونقل پاک (ICCT)، خودروهای سلول سوختی هیدروژنی در صورت استفاده از هیدروژن تولی شده با انرژیهای تجدیدپذیر، میتوانند تا ۷۹ درصد کمتر از خودروهای درونسوز معمولی آلایندگی تولید کنند. این رقم حتی کمی بیشتر از کاهش آلایندگی خودروهای برقی است که با برق تجدید پذیر شارژ میشوند. در حالیکه خودروهای
طبق نتایج جدید شورای بینالمللی حملونقل پاک (ICCT)، خودروهای سلول سوختی هیدروژنی در صورت استفاده از هیدروژن تولی شده با انرژیهای تجدیدپذیر، میتوانند تا ۷۹ درصد کمتر از خودروهای درونسوز معمولی آلایندگی تولید کنند. این رقم حتی کمی بیشتر از کاهش آلایندگی خودروهای برقی است که با برق تجدید پذیر شارژ میشوند.
در حالیکه خودروهای برقی باتریدار (EV) بهعنوان آینده حملونقل پاک معرفی میشوند و اکنون از هر ۵ خودروی فروختهشده در بریتانیا یکی برقی است؛ یافتههای جدید ICCT نشان میدهد که خودروهای سلول سوختی هیدروژنی (FCEV) نیز پتانسیل بالایی برای پایداری محیط زیستی دارند، شاید حتی بیشتر از خودروهای EV.
در گزارش بهروزشده این نهاد درباره فروش خودروهای برقی در اتحادیه اروپا آمده است که خودروهای برقی در طول عمر ۲۰ ساله خود، ۷۳ درصد کمتر از خودروهای درونسوز گازهای گلخانهای تولید میکنند. اگر این خودروها با برق تجدیدپذیر شارژ شوند، این رقم به ۷۸ درصد میرسد.
در حال حاضر، بیشتر هیدروژن موجود در بازار از گاز طبیعی به دست میآید و خودروهای FCEV که از این نوع سوخت استفاده میکنند، تنها ۲۶ درصد کمتر از خودروهای بنزینی یا دیزلی آلایندگی دارند. اما بخش شگفتانگیز گزارش اینجاست: اگر همین خودروها بهجای هیدروژن فسیلی، از هیدروژن تولیدشده با انرژی تجدیدپذیر استفاده کنند، میزان آلایندگیشان در طول عمر خودرو به ۷۹ درصد کمتر از خودروهای درونسوز میرسد – یک درصد بهتر از خودروهای برقی با شارژ پاک.
با این حال، دسترسی گسترده به این نوع هیدروژن هنوز محقق نشده است و هزینه تولید آن نیز بالاست. بهعنوان مثال، هیدروژن تولید شده از گاز طبیعی اکنون حدود ۱۲ پوند به ازای هر کیلوگرم قیمت دارد و تولید از منابع تجدیدپذیر احتمالاً بسیار گرانتر خواهد بود، مگر اینکه هزینههای تولید کاهش یابد.
آلایندگی واقعی از کجا میآید؟
شاید این پرسش برای شما پیش آمده باشد که چطور ممکن است خودروهای برقی یا هیدروژنی اصلاً آلایندگی داشته باشند. پاسخ در فرآیند تولید این خودروها نهفته است؛ ساخت خودروهای برقی یا هیدروژنی نسبت به خودروهای درونسوز، دیاکسیدکربن بیشتری تولید میکند.
طبق گزارش ICCT، یک خودروی برقی بهطور میانگین پس از حدود ۱۷ هزار کیلومتر رانندگی، آلایندگی تولید شده در مرحله تولید را جبران میکند و پس از آن بهمراتب پاکتر از خودروهای سنتی عمل میکند.
نکته امیدوارکننده این است که میزان آلایندگی خودروهای برقی در حال کاهش است. در سال ۲۰۲۱، ICCT تخمین زده بود که خودروهای برقی ۲۴ درصد بیشتر از امروز آلایندگی دارند؛ این یعنی فناوری و روند کربنزدایی از فرآیندهای تولید، برتری EVها را نسبت به خودروهای درونسوز روزبهروز بیشتر کرده است.
خودروهای هیبریدی نیز عملکرد نسبتاً بهتری دارند. بر اساس برآورد ICCT، این خودروها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد آلایندگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزلی تولید میکنند. مدلهای شارژی (PHEV) نیز در بالاترین بخش این بازه قرار دارند.
شایان ذکر است که گزارش ICCT بر اساس اطلاعات رسمی منتشرشده از سوی خودروسازان تهیه شده است و نه دادههای میدانی واقعی. همچنین همه خودروها لزوماً ۲۰ سال عمر نمیکنند. بنابراین، برخی از این ارقام ممکن است کمی خوشبینانه بهنظر برسند. با این وجود، نتیجه اصلی گزارش واضح است: چه خودروهای برقی و چه هیدروژنی، در مقایسه با پیشرانههای درونسوز سنتی، مزایای زیستمحیطی چشمگیری دارند.
مطالب مرتبط:
- نسل سوم فناوری هیدروژنی تویوتا با قدرت و کارایی بیسابقه معرفی شد
- هیوندای نکسو (Hyundai Nexo): پیشگام در فناوری سلول سوختی هیدروژنی
- تویوتا میرای ۲۰۲۵: شاهدی زنده بر آینده هیدروژنی خودروها

source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0