مزدا CX-5 جدید با چهرهای تازه و کاربرد خانوادگی بیشتر معرفی شد!
نسل سوم شاسیبلند مزدا CX-5 با تمرکز ویژه بر خانوادههای جوان توسعه یافته است. مزدا در نسل سوم CX-5، تغییراتی مهم را در راستای افزایش فضای داخلی و توجه به نیازهای خانوادهها اعمال کرده است. این مدل جدید نهتنها طراحی تازهای دارد، بلکه برخی ویژگیهای جدید نیز با خود آورده که قرار است در آینده
نسل سوم شاسیبلند مزدا CX-5 با تمرکز ویژه بر خانوادههای جوان توسعه یافته است. مزدا در نسل سوم CX-5، تغییراتی مهم را در راستای افزایش فضای داخلی و توجه به نیازهای خانوادهها اعمال کرده است. این مدل جدید نهتنها طراحی تازهای دارد، بلکه برخی ویژگیهای جدید نیز با خود آورده که قرار است در آینده به سایر محصولات برند ژاپنی نیز راه پیدا کنند.
CX-5 همچنان یک شاسیبلند عضلانی با تمرکز بر خانوادههای جوان باقی مانده، اما مزدا در جهت افزایش جذابیت و راحتی استفاده روزمره، طراحی این مدل را بهروزرسانی کرده و ابعاد آن را اندکی افزایش داده است. این خودرو که مزدا آن را “مهمترین مدل جهانی خود” مینامد، تاکنون بیش از ۴.۷ میلیون دستگاه فروش جهانی داشته است.
ابعاد نسل جدید شامل ۴۶۹۰ میلیمتر طول، ۱۸۶۰ میلیمتر عرض و ۱۶۹۵ میلیمتر ارتفاع است؛ یعنی اندکی بزرگتر از نسل قبلی. همچنین فاصله محوری آن ۱۱۵ میلیمتر افزایش یافته که باعث شده فضای داخلی، بهویژه در ردیف عقب، از نظر جای شانه، پا و سر کاملا بهبود پیدا کند.
بهبود در طراحی کاربردی و راحتی استفاده
افزایش کارایی صرفاً به بزرگتر شدن ختم نمیشود. مزدا در طراحی درهای عقب تغییراتی اعمال کرده تا باز شدن آنها راحتتر باشد؛ این موضوع مخصوصاً برای نصب صندلی کودک و بستن کمربند ایمنی کودکان بسیار مفید است. درِ صندوق نیز حالا بالاتر باز میشود و لبه بارگیری پایینتر آمده تا بارهای بزرگتر و سنگینتر راحتتر جابجا شوند.
حجم فضای بار نیز با افزایش ۶۱ لیتری به ۵۸۳ لیتر رسیده که از رقبایی چون هوندا CR-V (با ۵۷۹ لیتر) بیشتر است و فاصلهاش با کیا اسپورتیج جدید (۵۸۷ لیتر) بسیار کم شده است.
نمایشگر جدید و حذف کنترلهای سنتی
در کابین جلو، یکی از بزرگترین تغییرات را میتوان در نمایشگر لمسی ۱۵.۶ اینچی مشاهده کرد که با پشتیبانی از سیستمعامل گوگل عرضه شده و در نسخههای پایه، صفحهنمایش ۱۲.۹ اینچی جایگزین آن میشود. این تغییر باعث شده مزدا کنترلهای فیزیکی سیستم تهویه و دکمه چرخشی مشهور خود را حذف کند.
کریستین شولتزه، مدیر تحقیق در حوزه فناوری، میگوید این تغییرات به درخواست مستقیم مشتریان انجام شده و «بهبود بزرگی نسبت به آنچیزی است که مزدا تاکنون ارائه میداد» او توضیح میدهد:
«دکمه چرخشی عملکردهای محدودی داشت؛ برای ولوم و چند عملکرد ساده خوب بود، اما در انجام عملیات پیچیدهتر کارایی نداشت.»
شولتزه همچنین افزود که امکان شخصیسازی رابط کاربری، از جمله اضافهکردن ویجت به صفحه خانه، از درخواستهای پرتکرار مشتریان بوده است:
«مشتریها عاشق این امکان هستند.»
سیستم گوگلمحور، مشابه گوشیهای پیکسل
این نخستینبار است که مزدا از سیستمعامل گوگل استفاده میکند؛ پلتفرمی که پیش از این در خودروهای رنو، ولوو و پولستار نیز دیده شده است. این سیستم قابلیت پشتیبانی از نقشهها و اپلیکیشنهایی را دارد که کاربران گوشیهای پیکسل با آن آشنایند. همچنین امکان استفاده از Android Auto و Apple CarPlay بهصورت بیسیم وجود دارد.
در کنار این نمایشگر، یک صفحهنمایش دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی برای راننده تعبیه شده که برخی اپهای گوگل مانند نقشه را نمایش میدهد.
هنگام توقف خودرو، امکان استفاده از اپهایی چون نتفلیکس و آمازون پرایم نیز فراهم است. موریس اوزوالد، مدیر پروژه CX-5 میگوید:
«افراد در ردیف عقب هم میتوانند از این نمایشگر جدید لذت ببرند.»
تغییرات در کنسول میانی و فرمان جدید
حذف دکمه چرخشی، فضای بیشتری را در کنسول میانی آزاد کرده و همین موضوع باعث شده پد شارژ بیسیم در آنجا نصب شود. طراحی داخلی جدید که به گفته ژو استنویت، مدیر طراحی اروپایی مزدا، در آینده به سایر محصولات برند نیز گسترش خواهد یافت، شامل فرمان جدید با فونت تازه برند مزدا است که در عقب خودرو نیز دیده میشود.
طراحی بیرونی و زبان Kodo
نسل جدید CX-5 بر پایه زبان طراحی معروف Kodo ساخته شده که اولینبار در سال ۲۰۱۲ با نسل دوم این خودرو معرفی شد. دماغه خودرو اکنون کشیدهتر شده و به گفته طراحان، «حالت ایستادهتری» به ظاهر خودرو داده است.
در طراحی این مدل از کانسپت SP سال ۲۰۲۳ نیز الهام گرفته شده، بهویژه در گلگیرهای زاویهدار که باعث شدهاند بدنه خودرو بیشتر به سمت چرخها متمایل شود و ظاهر پایدارتری پیدا کند.
مشخصات فنی و پیشرانه جدید
تمام نسخههای CX-5 جدید به یک پیشرانه هیبریدی بنزینی ۲.۵ لیتری e-Skyactiv G با قدرت ۱۳۹ اسببخار مجهز هستند؛ همان موتوری که پیشتر در مزدا ۳ و CX-30 هم استفاده شده بود. این موتور جایگزین نمونههای قبلی ۲.۰ و ۲.۵ لیتری بنزینی و ۲.۲ لیتری دیزلی شده است. همچون گذشته، نسخه چهارچرخ محرک (AWD) نیز در دسترس خواهد بود.
مزدا همچنین تنظیمات فرمان و سیستم تعلیق را بهگونهای بهینهسازی کرده که خستگی در سفرهای طولانی کاهش یابد.
قیمتگذاری
قیمت پایه مزدا CX-5 جدید از حدود ۳۰ هزار پوند آغاز میشود که تقریباً با قیمت نسل قبلی برابری میکند. نظر شما در خصوص این محصول چیست؟ نظرات خود را از طریق بخش دیدگاهها با ما و کاربران چرخان در میان بگذارید.

source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0