خداحافظی هوندا سیویک تایپ R با نسخهای ویژه به نام «اولتیمیت ادیشن»
هوندا سیویک تایپ R در اروپا با یک نسخه ویژه و محدود از خط تولید خداحافظی میکند؛ نسخهای که برای بزرگداشت ۲۸ سال حضور این مدل در بازار طراحی شده است. هاچبک جذاب هوندا سیویک تایپ R نیز همانند فورد فوکوس ST از بازار اروپا کنار گذاشته میشود؛ تنها ۱۰ دستگاه از نسخه Ultimate Edition
هوندا سیویک تایپ R در اروپا با یک نسخه ویژه و محدود از خط تولید خداحافظی میکند؛ نسخهای که برای بزرگداشت ۲۸ سال حضور این مدل در بازار طراحی شده است. هاچبک جذاب هوندا سیویک تایپ R نیز همانند فورد فوکوس ST از بازار اروپا کنار گذاشته میشود؛ تنها ۱۰ دستگاه از نسخه Ultimate Edition برای بازار بریتانیا در نظر گرفته شده است.
این نسخه جدید که در فستیوال سرعت گودوود رونمایی شده، قرار است میراث سیویک تایپ R را گرامی دارد؛ خودرویی که نخستین بار به صورت وارداتی و غیراستاندارد (Grey Import) حدود ۲۸ سال پیش وارد اروپا شد.
هوندا اعلام کرده که تولید تایپ R را در سال ۲۰۲۶ متوقف میکند، چرا که «صنعت خودرو در حال تغییر است و مجموعه مدلهای ما باید طبق قوانین جدید اروپا دستخوش تحول شود.»
این تصمیم در پی اعمال استانداردهای جدید و سختگیرانهتر آلایندگی در اتحادیه اروپا و بریتانیا اتخاذ شده است؛ استانداردهایی که تایپ R قادر به رعایت آنها نیست.
بدنه این نسخه ویژه با رنگ سفید مسابقهای (Championship White) پوشیده شده و خطوط قرمز رنگ مسابقهای نیز به آن جلوهای سنتی میدهند که یادآور طراحی داخلی تایپ R است.
در فضای داخلی نیز از فیبر کربن به وفور استفاده شده است؛ از جمله روی قسمتهایی مانند رکاب دربها و کنسول میانی. قیمت نهایی هنوز اعلام نشده، اما پیشبینی میشود که این نسخه بسیار گرانتر از تایپ R معمولی با قیمت پایه ۴۸٬۹۰۰ پوند باشد.تنها ۴۰ دستگاه از نسخه Ultimate Edition تولید خواهد شد که ۱۰ دستگاه آن به بریتانیا اختصاص یافته است. هوندا اعلام کرده این خودروها به ترتیب اولویت ثبت سفارش به فروش میرسند.
سیویک تایپ R، جدیدترین مدل در فهرست هاچبکهای جذابی است که از بازار بریتانیا و اروپا حذف میشوند. هفته گذشته، مجله Autocar خبر توقف تولید فورد فوکوس ST را اعلام کرد؛ پیش از آن نیز هیوندای i30 N در سال گذشته از بازار کنار رفت.
در حال حاضر تعداد کمی از هاچبکهای جذاب دیفرانسیل جلو و بنزینی باقی ماندهاند؛ مانند فولکس واگن گلف GTI، پولو GTI، مینی کوپر S و مدل قدرتمندتر آن، جان کوپر ورکس.
در بازار هاچبکهای چهارچرخ محرک (AWD) وضعیت بهتر است و مدلهایی مانند گلف R، تویوتا GR یاریس و مرسدس-AMG A45 S همچنان حضور دارند، اما اینها نیز تحت فشار قوانین آلایندگی و تمایل برندها به خودروهای برقی هستند.
سیویک تایپ R در بریتانیا طی ۲۸ سال و در قالب شش نسل عرضه شده است. نسل اول این خودرو در اواخر سال ۱۹۹۷ معرفی شد اما بهصورت رسمی توسط هوندا بریتانیا عرضه نشد و تنها از طریق واردات خاکستری از ژاپن در دسترس قرار گرفت.
نسل دوم در سال ۲۰۰۱ وارد بازار شد؛ با یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر به قدرت ۱۹۷ اسب بخار. این مدل در سویندون انگلستان تولید میشد و عملاً جانشین مدل Integra Type R شد که بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ در بریتانیا عرضه میشد.
این نسل به دلیل شاسی دقیق، موتور پرشتاب و قیمت نسبتاً مناسب، به سرعت محبوب شد و هنوز هم یکی از اقتصادیترین هاچبکهای داغ به حساب میآید.
مدل عجیب و خاص نسل سوم در سال ۲۰۰۷ عرضه شد. اروپا مدلی کاملاً متفاوت با بازار ژاپن دریافت کرد؛ در حالی که ژاپن نسخهای سدان عرضه کرد، اروپا شاهد طراحی کوپهمانند و متفاوتی بود.
اگرچه موتور ۲ لیتری قدرتمند همچنان حفظ شده بود، اما نسخه اروپایی ۱۳۴ کیلوگرم سنگینتر بود و سیستم تعلیق عقب آن سادهتر از مدل ژاپنی بود؛ در نتیجه، بسیاری آن را یک عقبگرد میدانستند، مخصوصاً در مقایسه با نسخه ژاپنی که هم سبکتر و هم قویتر بود.
نسل چهارم در سال ۲۰۱۵ عرضه شد و بازگشتی قدرتمند برای تایپ R محسوب میشد؛ با اینکه از توربوشارژر استفاده میکرد، اما روح جسورانه خودرو همچنان حفظ شده بود.
نسل پنجم و ششم نیز پیشرفتهای بیشتری به همراه داشتند و بهطور گستردهای بهعنوان برخی از بهترین خودروهای رانندگیمحور دوران مدرن شناخته میشوند.
مطالب مرتبط:
- هوندا از شاسیبلند پیشرفته هوندا ۰ رونمایی کرد!
- چرا هوندا HR-V هیبریدی شرکت آذریوردسال ارزش خرید دارد؟
- تحویل جدیدترین فیسلیفت هوندا HR-V ساخت ژاپن بازار اروپا توسط آذریوردسال در ایران

source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0