دیدگاه‌ها برای چرا مزدا بالاخره تسلیم شد و اولین نمایشگر لمسی خود را در نسل جدید CX-5 قرار داد؟ بسته هستند

چرا مزدا بالاخره تسلیم شد و اولین نمایشگر لمسی خود را در نسل جدید CX-5 قرار داد؟

مزدا همچنان به شعار «دست روی فرمان، چشم روی جاده» به عنوان اصل ایمنی پایبند است، اما کنترل‌های دیجیتالی نیز بالاخره وارد می‌شوند. در سال‌های اخیر، مزدا تنها برند بزرگ جریان اصلی بود که در برابر موج گسترده استفاده از نمایشگرهای لمسی در سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی مقاومت کرده بود. این شرکت همچنان به استفاده

کد خبر : 95075
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 جولای 2025 - 21:27

مزدا همچنان به شعار «دست روی فرمان، چشم روی جاده» به عنوان اصل ایمنی پایبند است، اما کنترل‌های دیجیتالی نیز بالاخره وارد می‌شوند.

در سال‌های اخیر، مزدا تنها برند بزرگ جریان اصلی بود که در برابر موج گسترده استفاده از نمایشگرهای لمسی در سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی مقاومت کرده بود. این شرکت همچنان به استفاده از کنترل‌گر چرخشی نصب‌شده روی کنسول ادامه می‌داد که حالا دیگر کمی قدیمی به‌نظر می‌رسید. این روش البته کارآمد بود و کاملاً با فلسفه ایمنی مزدا، یعنی حفظ تمرکز راننده روی رانندگی هم‌خوانی داشت.

مزدا CX-5

اما اکنون، پس از چندین نسل مقاومت در برابر روند صنعت، مزدا تغییر مسیر داده و به تجربه‌ای متعارف با نمایشگر لمسی روی آورده است؛ و در این مسیر، بیشتر دکمه‌ها و کنترل‌های فیزیکی را نیز حذف کرده است. استفان مایسترفلد، معاون عملیات مزدا در آمریکا، در مصاحبه‌ای اختصاصی با The Drive گفت: «همه چیز جدید است.»

اما این فقط یک تغییر ظاهری نیست؛ به گفته مزدا، این سیستم از پایه بازطراحی شده و صرفاً یک نسخه جدید از سیستم عامل قبلی نیست. در واقع، مزدا حتی این توصیف را نیز کم‌اهمیت می‌داند. مایسترفلد افزود:

سیستم جدید بر پایه فناوری Google Built-in ساخته شده. بنابراین، نقشه‌های گوگل به صورت بومی در سیستم ادغام شده‌اند، به فروشگاه Google Play دسترسی داریم، و دستیار صوتی گوگل نیز فرمان‌های صوتی را به‌طور قابل توجهی بهبود خواهد داد. این برای ما بسیار اهمیت دارد، چرا که با وجود این نمایشگر بزرگ لمسی، همچنان به فلسفه ایمنی‌مان، دست روی فرمان، چشم روی جاده پایبند هستیم.

مزدا CX-5

نخستین خودرویی که از این رویکرد جدید بهره‌مند می‌شود، نسل جدید CX-5 است؛ پرفروش‌ترین مدل مزدا که همراه با مدل نزدیک به آن یعنی CX-50، بیش از ۵۰ درصد فروش جهانی این شرکت را به خود اختصاص می‌دهد. به بیان ساده‌تر، آینده مزدا تا حد زیادی به موفقیت این بازطراحی بستگی دارد، و شرکت از این موضوع کاملاً آگاه است.

اما تغییرات فقط به سیستم ناوبری و قابلیت‌های دیجیتال محدود نمی‌شود. در این نسل جدید، مزدا تقریباً همه دکمه‌ها و کلیدهای فیزیکی روی داشبورد را حذف کرده، از جمله کنترل‌های صوتی و سیستم تهویه که اکنون همگی از طریق یک نمایشگر مرکزی ۱۵.۶ اینچی کنترل می‌شوند.

به گفته مایسترفلد، این دقیقاً همان چیزی است که مشتریان درخواست کرده‌اند.او گفت:

«ما تحقیقات جامعی بر روی بازخوردهای مشتریان انجام دادیم و مدت زیادی است که روی این موضوع کار می‌کنیم، چرا که می‌خواهیم سیستم جدید کاملاً شهودی، ساده و قابل‌درک باشد. در عین حال، همان‌طور که اشاره کردم، همچنان می‌خواهیم به فلسفه ایمنی‌مان وفادار بمانیم. بازخورد مشتریان نقش مهمی در تصمیم‌گیری ما داشته است.»

مزدا CX-5

با این حال، از آنجایی که مزدا دیرتر از دیگران به سراغ نمایشگر لمسی رفته، ممکن است در رقابت، کمی عقب مانده باشد. همان‌طور که از شرکت‌های دیگر نیز شنیده‌ایم، اگرچه مشتریان به دیدن نمایشگرهای بزرگ علاقه دارند، اما از نحوه کار آن‌ها معمولاً راضی نیستند. برخی شرکت‌ها مانند هیوندای حتی پیش‌بینی کرده‌اند که در آینده نزدیک، بازگشت گسترده‌ای از این رابط‌های شیشه‌ای به کنترل‌های فیزیکی خواهیم داشت.مایسترفلد گفت:

ما همچنین یک فرمان کاملاً جدید طراحی کرده‌ایم که دارای دکمه‌های فیزیکی است و به‌گونه‌ای طراحی شده که اکثر عملکردهای حیاتی خودرو را بتوانید با آن کنترل کنید، بدون آن‌که دست‌تان را از فرمان بردارید یا تمرکزتان از جاده کم شود. این مسئله برای ما بسیار حیاتی است.

مزدا CX-5

وی افزود جزئیات بیشتری از این طراحی جدید فرمان نزدیک به زمان عرضه اعلام خواهد شد، اما از صحبت‌های فعلی چنین برمی‌آید که با مجموعه‌ای فراتر از چند میان‌بر ساده طرف خواهیم بود. او همچنین گفت:

ما معتقدیم حالا با ترکیب دستیار گوگل که نقش مهمی در فرمان صوتی دارد، و فرمان تازه‌طراحی‌شده، همراه با این نمایشگر لمسی بزرگ، می‌توانیم تعادلی ایجاد کنیم تا کاربر بدون اینکه تمرکز خود را از جاده بردارد، بتواند بخش‌های مختلف خودرو را کنترل کند.

مزدا امیدوار است این ترکیب فناوری‌های مختلف بتواند تعادلی میان علاقه مشتریان به فناوری‌های روز و حفظ ایمنی سرنشینان ایجاد کند. این تصمیم جسورانه‌ای در زمانی نامطمئن است. باید دید آیا مزدا موفق خواهد شد یا نه. شما کدام مدل از نمایشگرها و دسترسی رو ترجیح می‌دهید؟ آیا به نظرتان حضور صفحه لمسی در خودرو ضروری است؟ نظرات خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران چرخان در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

  1. مزدا EZ-6 اسپرت ادیشن با ویژگی‌های جذاب‌تر معرفی شد
  2. معرفی شاسی‌بلند هیبریدی مزدا EZ-60 چینی با برد الکتریکی ۱۶۰ کیلومتر
  3. گواهی تایید نوع مزدا EZ-6 وارداتی بهمن موتور صادر شد
  4. مزدا CX-50 هیبریدی: همکاری با تویوتا برای رقابت در بازار

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.