
رنو ۵ توربو 3E جدید: هاچبک الکتریکی با ۵۳۳ اسببخار قدرت!
رنو 5 عضو جدانشدنی خاطرات ایرانیهاست. اما در آن زمان هیچ کس فکر نمیکرد روزی این خودرو برقی شود و 533 اسب بخار قدرت تولید کند. در این مقاله از چرخان قصد داریم تا نگاهی به رنو ۵ توربو 3E بیاندازیم. همراه ما باشید. طبق اعلام رنو، اولین هزار دستگاه از مدل دیوانهوار رنو ۵

رنو 5 عضو جدانشدنی خاطرات ایرانیهاست. اما در آن زمان هیچ کس فکر نمیکرد روزی این خودرو برقی شود و 533 اسب بخار قدرت تولید کند. در این مقاله از چرخان قصد داریم تا نگاهی به رنو ۵ توربو 3E بیاندازیم. همراه ما باشید.
طبق اعلام رنو، اولین هزار دستگاه از مدل دیوانهوار رنو ۵ توربو 3E پیشفروش شدهاند؛ در این میان، ۴۰ درصد از متقاضیان جهانی و ۱۰ درصد از خریداران نهایی از بریتانیا بودهاند. در مجموع، ۱۹۸۰ دستگاه از این هاچبک داغ تمامبرقی با قدرت ۵۳۳ اسب بخار تولید خواهد شد. با توجه به اینکه هزار دستگاه ابتدایی پیشفروش شدهاند، اگر امروز سفارشی ثبت کنید و فراموش نکنید که قیمت پایه آن از ۱۳۵ هزار پوند آغاز میشود، خودروی شما تا اوایل سال ۲۰۲۸ تحویل داده نخواهد شد. تولید این مدل از سال ۲۰۲۷ آغاز میشود و به مدت دو سال ادامه خواهد داشت.
آیا نسخههای ویژه بیشتری از رنو در راه است؟
این هاچبک الکتریکی خاص و کمتولید ممکن است سرآغاز عرضه نسخههای ویژه بیشتری باشد؛ میشل گروژان، مدیر پروژه R5 Turbo 3E، احتمال این موضوع را رد نکرده و گفته: «آیا این اولین نمونه از یک نسل است؟ هنوز نمیدانیم».
او در فستیوال سرعت گودوود ۲۰۲۵، جایی که مدل توربو 3E درون یک محفظهی شفاف به نمایش گذاشته شده بود، از ساختار خودرو و موتورهای نوآورانه درونچرخ آن دفاع کرد و اظهار داشت که این موتورها «مقاوم» هستند و «در صورت وارد شدن ضربه به چرخ، ابتدا برخی قطعات دیگر آسیب میبینند، نه موتور درونچرخ»، و تأکید کرد که یک دستانداز ساده باعث از رده خارج شدن خودرو نخواهد شد.
ما هنوز باید مدتی صبر کنیم تا بتوانیم پشت فرمان توربو 3E بنشینیم، چرا که رنو به دنبال یک معرفی در فستیوال سال آینده است؛ گروژان خودش هم هنوز این خودرو را نرانده است.
کمترین قیمت، ۱۳۵ هزار پوند!
همانطور که اشاره شد، علاقهمندان باید حداقل ۱۳۵ هزار پوند برای خرید این هاچبک عضلانی بپردازند. اما خریدارانی که خوششانس باشند و بتوانند یک دستگاه توربو 3E بخرند، دامنه تقریباً نامحدودی برای شخصیسازی خودرو دارند؛ و نسخههایی با بیشترین شخصیسازی، احتمالاً به قیمتی نزدیک به ۲۰۰ هزار پوند خواهند رسید.
این همان مبلغی است که برای خرید یک پورشه 911 GT3 RS پرداخت میشود. اما طبق گفته ژیل ویدال، رئیس طراحی رنو، برای کسانی که این خودرو را میخرند، چنین مبلغی مانند خرید یک فنجان قهوه است، چرا که گاراژهای آنها پر از ابرخودروها و سوپراسپرتهاست.
حداقل هزار نفر تاکنون حاضر به پرداخت چنین مبلغی شدهاند. کسانی که زودتر سفارش دادهاند، یک جایگاه اولویتدار در تولید خواهند داشت و میتوانند شماره دقیق خودروی خود را هم انتخاب کنند.
تعداد کلی خودروهای تولیدی یعنی ۱۹۸۰ دستگاه، یادآور مدل افسانهای رنو ۵ توربو است که در سال ۱۹۸۰ عرضه شد.
مشتریان از اوایل سال آینده میتوانند طراحی نسخه شخصی خود را آغاز کنند، و مشخصات نهایی خودروها در سال ۲۰۲۷ تعیین خواهد شد؛ یعنی همان زمان آغاز تولید و تحویل اولیه. هر خودرو توسط تیمی تخصصی در فرانسه ساخته خواهد شد.
الهامگرفته از رنو ۵ توربو
اگر هنوز نمیدانستید: بله، توربو 3E خودرویی تمامبرقی است، اما همچنان بر همان فرمول انقلابی رنو ۵ توربو که برای رالی ساخته شده بود پایبند مانده است؛ یعنی قرار دادن یک سیستم محرکه قدرتمند محور عقب در قالبی کوچکتر از یک فولکسواگن گلف، با بدنهای عجیبوغریب و کابینی به همان اندازه متفاوت.
در حقیقت، توربو 3E تقریباً هیچگونه اشتراکی با رنو ۵ امروزی یا مدل اسپرتتر آن، آلپاین A290 ندارد. این خودرو روی پلتفرمی اختصاصی ساخته شده که توسط شرکت شناختهشده آلپاین طراحی شده و از نوع جدیدی از موتور الکتریکی استفاده میکند که قدرت را بهصورت بهترین شکل ممکن منتقل میکند.
طراحی ظاهری توربو 3E به شکل شگفتآوری به مدلهای دهه ۱۹۸۰ شباهت دارد و شباهتهایی نیز به مدل مفهومی حتی دیوانهوارترش که در سال ۲۰۲۱ معرفی شده بود.
ایده ساخت این خودرو توسط تیم طراحی رنو ارائه شد، زمانی که برند قصد داشت نشان دهد که میتواند خودروهای الکتریکی را هیجانانگیز و جذاب کند؛ او همچنین گفت پس از ساخت مدلهای نوستالژیک R5 و R4، تیم طراحی خواست یک چیز واقعاً خاص، یک خودروی خیرهکننده، قوی و پرقدرت خلق کند.
ویدال اذعان کرد که میلیونها دلیل وجود داشت تا رنو این خودرو را وارد تولید نکند و افزود: برای انجام پروژهای مثل این، باید شجاع بود، و برای راندنش هم همینطور. بهنظر او دنیا بهاندازه کافی خستهکننده و پراسترس است؛ یک برند باید چیزی هیجانانگیز، زنده و رنگارنگ ارائه دهد.
لورنس فندنآکر، مدیر طراحی گروه رنو، نیز افزود که بزرگترین کشف این پروژه برای او این بود که میتوانیم تا چه اندازه به مدل مفهومی نزدیک شویم و آن را عملی کنیم. او گفت: نمیگویم این بهترین پروژه اقتصادی ماست، اما قطعاً ابزاری فوقالعاده برای تقویت برند است.
رنو حتی بدنهای کاملاً اختصاصی برای توربو 3E طراحی کرده که دو در دارد (برخلاف رنو ۵ معمولی که چهار در داشت) و کاملاً از فیبر کربن ساخته شده تا وزن آن کم باشد. وزن خودرو ۱۴۵۰ کیلوگرم است، اما ویدال گفته که تیم طراحی تلاش دارد آن را به دقیقاً ۱۴۰۰ کیلوگرم برساند.
گلگیرهای برجسته که بخش نمادین رنو ۵ توربو بودند، در این مدل نیز حفظ شدهاند – حتی بزرگتر از قبل – نه فقط برای ظاهری تهاجمیتر یا پهنایی هماندازه با سوپراسپرتها، بلکه برای جا دادن موتورها در داخل چرخهای عقب.
در صورت کنجکاوی، تنها اجزای ظاهری مشترک میان توربو 3E و رنو ۵ معمولی شامل شیشه جلو (که در این مدل کمی کوتاهتر است)، آینههای جانبی، چراغهای عمودی عقب و نشان عدد ۵ روی در صندوق عقب هستند.
ورودیها و دریچههای هوا همگی عملکرد مخصوص خودشان را دارند و تنها یک طراحی ظاهری نیستند. دریچه بزرگ روی کاپوت، هوا را از طریق رادیاتور جلو عبور میدهد. ورودیهای عقب نیز برای خنک کردن موتورهای الکتریکی کاربرد دارند و هوای گرم از دریچههای دیگر در عقب خارج میشود.
مشخصات فنی رنو ۵ توربو 3E
رینگهای ۲۰ اینچی این خودرو با تایرهای میشلن پایلوت اسپورت کاپ ۲ پوشانده شدهاند (سایز ۲۴۵ در جلو و ۲۷۵ در عقب). این رینگها دارای پوشش آیرودینامیک هستند که برای افزایش برد روی جاده استفاده میشوند، اما هنگام رانندگی در پیست، باید برداشته شوند تا خنککاری ترمزها به حداکثر برسد. در عقب، یک دیفیوزر با طراحی عجیب و غریب قرار دارد که در ترکیب با اسپویلر سقفی کوچک، جلوهای خاص به خودرو داده است.
مشتریانی که موفق به خرید این خودرو شوند، میتوانند از میان رنگآمیزیها و طراحیهای گرافیکی مختلف، از جمله طرح زرد، سفید و مشکی برگرفته از خودروی رالی «تور دو کورس» سال ۱۹۸۲، انتخاب کنند. البته با کمک تیم طراحی رنو، امکان شخصیسازی کامل وجود دارد تا هر خودرو کاملاً منحصربهفرد باشد.
ابعاد رنو ۵ توربو 3E
این خودرو ۴.۰۸ متر طول و ۲.۰۳ متر عرض دارد، در حالی که رنو ۵ معمولی ۳.۹۲ متر در ۱.۷۷ متر است. ارتفاع آن تنها ۱.۳۸ متر است و فاصله کف تا زمین تنها ۱۱۸ میلیمتر است، که امیدواریم برای جلوگیری از برخورد اسپلیتر جلو کافی باشد.
سیستم محرکه و عملکرد
در حالی که طراحی بدنه را تیم رنو انجام داده، مهندسان برند آلپاین مسئول بخش فنی بودهاند. آنها یک پلتفرم آلومینیومی اختصاصی با معماری ۸۰۰ ولتی توسعه دادهاند که مشابه آنچه در پورشه تایکان یا هیوندای آیونیک ۵ N دیده میشود است.
مدل کلاسیک رنو ۵ توربو بهخاطر جایگزینی موتور جلو با یک پیشرانه توربوشارژ ۱.۴ لیتری ۱۶۰ اسبی نصب شده در عقب معروف بود. اما توربو ۳E از دو موتور درون چرخ عقب استفاده میکند که در مجموع ۵۳۳ اسب بخار قدرت و ۴۸۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکنند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر آن کمتر از ۳.۵ ثانیه است و نسبت قدرت به وزن آن ۳۷۲ اسب بخار به ازای هر تن است.
این موتورهای خاص، توان بیشتری از موتورهای الکتریکی رایج دارند و در عین حال کوچکتر و سبکتر هستند. این سیستم همچنین با کنترل مستقل قدرت هر چرخ، امکان تقسیم گشتاور (تورک وکتورینگ) فراهم میکند و خودرو را بسیار چابک میسازد.
زیر کف خودرو، باتری ۷۰ کیلوواتساعتی قرار دارد که تا ۲۴۸ مایل (حدود ۴۰۰ کیلومتر) برد فراهم میکند. همچنین، قرارگیری باتری در پایینترین نقطه باعث پایین آمدن مرکز ثقل و افزایش پایداری خودرو شده است. به لطف سیستم ۸۰۰ ولتی، حداکثر سرعت شارژ به ۳۵۰ کیلووات میرسد که بیش از سه برابر رنو ۵ معمولی است و شارژ ۱۵ تا ۸۰ درصد را تنها در ۱۵ دقیقه انجام میدهد. درگاه شارژ نیز درون یکی از دریچههای هوا در عقب پنهان شده، که یادآور محل باک سوخت مدل کلاسیک است.
کابین رنو ۵ توربو 3E
درون کابین، دو صندلی سطلی از جنس فیبر کربن با کمربند ایمنی شش نقطهای، قفس ایمنی جای صندلیهای عقب، ترمز دستی مکانیکی سبک رالی برای دریفت، و جملهای فرانسوی در پای سمت شاگرد نوشته شده: «accroche toi» – یعنی «محکم بچسب».
در همه جای کابین، پوشش آلکانتارا با طرح شطرنجی دیده میشود. هنوز جای نگهدارندهی نان باگت از فیبر کربن خالی است! اما یک بالشتک برای زانوی سرنشین روی کنسول میانی در نظر گرفته شده است.
البته همه چیز منحصربهفرد نیست. فرمان سهشاخه تخت، از آلپاین A290 گرفته شده و دکمههای تغییر حالت رانندگی را دارد. صفحه نمایش ۱۰.۲۵ اینچی راننده و نمایشگر ۱۰.۱ اینچی مرکزی از رنو ۵ معمولی هستند، اما رابط گرافیکی آنها با الهام از داشبورد مدل کلاسیک طراحی شده است. سیستم عامل OpenR Link که با اپلیکیشنهای گوگل سازگاری دارد نیز روی آن نصب شده است. ویدال گفت: «میتوانستیم کابین را بسیار خشکتر طراحی کنیم، فقط چند عقربه و بس. ولی تصمیم گرفتیم خودرو همچنان قابلیت اتصال محتوا داشته باشد.
کلیدهای فیزیکی سیستم تهویه از رنو ۵ معمولی آمدهاند، اما دسته دنده بهجای ستون فرمان، بهصورت اهرم کوتاه روی کنسول میانی نصب شده که احتمالاً از خودروی ارزانقیمت داچیا Spring قرض گرفته شده است.
یکی از مزیتهای استفاده از موتورهای درونچرخ، فضای بار مناسب عقب است. حجم دقیق صندوق هنوز اعلام نشده، اما به نظر میرسد به اندازهی چند چمدان آخر هفته یا کلاه ایمنی برای رفتن به پیست، جا دارد.

source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0