دیدگاه‌ها برای از ابهت تا اختصار ؛ چرا سدان‌ های امروزی دیگر کشیده ، پرشکوه و با وقار نیستند؟ بسته هستند

از ابهت تا اختصار ؛ چرا سدان‌ های امروزی دیگر کشیده ، پرشکوه و با وقار نیستند؟

اگر سبک طراحی سدان‌ های امروزی را با گذشته مقایسه کنیم می بینیم که دیگر جذابیت سابق را ندارند اما چرا این اتفاق افتاده است؟ آیا سدان‌ های امروزی واقعاً کوچک‌تر شده‌اند یا فقط این‌طور به نظر می‌رسند؟ پشت‌پرده‌ی تغییر زبان طراحی… گاهی وقت‌ها فقط کافی‌ست یک عکس از گذشته را نگاه کنیم. مثلاً عکسی

کد خبر : 95427
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 15 جولای 2025 - 18:28
از ابهت تا اختصار ؛ چرا سدان‌ های امروزی دیگر کشیده ، پرشکوه و با وقار نیستند؟
از ابهت تا اختصار ؛ چرا نسل جدید سدان‌ ها دیگر کشیده ، پرشکوه و با وقار نیستند؟

اگر سبک طراحی سدان‌ های امروزی را با گذشته مقایسه کنیم می بینیم که دیگر جذابیت سابق را ندارند اما چرا این اتفاق افتاده است؟

آیا سدان‌ های امروزی واقعاً کوچک‌تر شده‌اند یا فقط این‌طور به نظر می‌رسند؟ پشت‌پرده‌ی تغییر زبان طراحی…

گاهی وقت‌ها فقط کافی‌ست یک عکس از گذشته را نگاه کنیم. مثلاً عکسی از یک کمری GLX سفید، پارک‌شده جلوی یک خانه قدیمی در سال ۱۳۹۰. حتی اگر مقایسه‌اش کنیم با جدیدترین کمری، شاید مشخصات فنی و امکانات مدل جدید صدبرابر بهتر باشد، اما در همان نگاه اول، یک چیزی از وقار و هیبت در مدل قدیمی بیشتر حس می‌شود.

در دنیایی که طراحی خودرو بیش از همیشه درگیر اصول آیرودینامیک، مدرنیته دیجیتال و رقابت با کراس‌اوورها شده، سدان‌ها دیگر آن کشیدگی و شکوه همیشگی را ندارند  و آن حس مدیریتی و لوکس بودن در بسیاری از سدان های روز دنیا نیز دیده نمیشود . اما آیا واقعاً کوچک‌تر شده‌اند یا فقط بازی تناسبات بصری فریب‌مان داده؟

واقعاً کوچک‌تر شده‌اند یا فقط به‌نظر می‌رسد؟

در بسیاری از موارد، پاسخ این است: نه، فقط به‌نظر می‌رسد. آمار و ابعاد فنی نشان می‌دهد سدان‌ های امروزی گاهی حتی طول و عرض بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی دارند. اما طراحی آن‌ها طوری چیده شده که فرم فست‌بک، صندوق را مخفی می‌کند، گلگیرهای حجیم، ارتفاع را کم‌تر نشان می‌دهند، و چراغ‌ها و خطوط باریک، کشیدگی بصری را کاهش می‌دهند. همه‌ی این‌ها منجر به تصویری می‌شود که در ذهن مخاطب، حس «کوچک شدن» ایجاد می‌کند — حتی اگر در عمل چنین نباشد.

واقعیت ابعاد؛ اعداد چه می‌گویند؟

اگر به جدول مشخصات فنی نگاه کنیم (که معمولاً آخر دفترچه راهنمای خودرو چاپ می‌شود)، می‌بینیم سدان‌ های امروزی در خیلی موارد از لحاظ طول و عرض حتی بزرگ‌تر هم هستند. مثلاً طول سوناتا DN8 بیشتر از YF است. یا نسل جدید کمری کمی پهن‌تر شده.

از ابهت تا اختصار ؛ چرا نسل جدید سدان‌ ها دیگر کشیده ، پرشکوه و با وقار نیستند؟

زیبایی تازه یا از دست رفتن اصالت؟

سدان‌ های امروزی سریع‌تر، ایمن‌تر، آیرودینامیک‌تر و دیجیتالی‌تر از گذشته‌اند. از نمایشگرهای بزرگ و نورپردازی محیطی گرفته تا سامانه‌های رانندگی نیمه‌خودکار، همه‌چیز مدرن‌تر شده. اما در این میان، شخصیت و وقار طراحی کلاسیک که زمانی امضای هر سدان لوکس یا نیمه‌لوکس بود، کم‌کم جای خود را به فرمی مدرن و بی‌روح داده است. برای نسل جدید، این شاید زیبا و آینده‌نگرانه باشد. اما برای علاقه‌مندان قدیمی‌تر، حسرت دیدن یک سدان واقعی ـ کشیده، متین و باصلابت ـ هنوز باقی‌ست.

تا یکی دو دهه پیش، سدان‌ها دوست داشتند مثل آدم‌های کت‌وشلواری رفتار کنند. ایستاده، با شانه‌های پهن و کم‌ترین اغراق در حالات چهره.

ولی حالا… به هر دلیلی که می‌شود حدس زد (سلیقه بازار، رقابت با کراس‌اوورها، یا حتی همان آیرودینامیک لعنتی)، سدان‌ها هم دارند کراوات را باز می‌کنند و آستین‌ها را بالا می‌زنند. یعنی اسپرت‌تر و پرهیجان‌تر. چراغ‌ها باریک‌تر شده، جلوپنجره‌ها خشن‌تر، خطوط جانبی فراری. این‌ها البته جذاب‌اند، شک ندارم. اما برای کسی که عاشق یک سدان رسمی و باوقار است، شاید کمی ناامیدکننده باشد.

نگاهی به سیر تحول طراحی سدان‌ها، از سوناتا YF تا K5

اگر اهل خودرو باشید، احتمالاً سدان‌های دهه ۸۰ و ۹۰ شمسی را با حس خاصی به خاطر می‌آورید. سوناتا YF، اپتیما TF، آزرا گرنجور، کمری GLX و حتی نیسان تیانا  و ماکسیمای دوست داشتنی  خودروهایی که وقتی در خیابان ظاهر می‌شدند، حس یک خودروی کشیده، باوقار و رسمی را منتقل می‌کردند. اما کافی‌ست نسل‌های جدید همین مدل‌ها را با نمونه‌های قدیمی مقایسه کنید. سدان‌ ها هنوز همان سدان‌ ها هستند، اما دیگر آن کشیدگی کلاسیک و زبان طراحی متین را ندارند. فرم بدنه حالا جمع‌تر، خمیده‌تر و اسپرت‌تر شده. حتی اگر ابعاد واقعی‌شان کوچک‌تر هم نباشد، در نگاه اول این‌طور به نظر می‌رسد.

سوناتا YF تا DN8؛ تغییر نگاه، نه فقط طراحی

سوناتا YF همیشه یک نماد از «خودروی سطح بالاتر از قیمتش» بود. طراحی کشیده، چراغ‌های نسبتاً درشت، کاپوت بلند. حس یک سدان کامل— حتی اگر از نظر فنی در سطح میان‌رده‌ها بود. امروز، سوناتای نسل جدید (DN8) بی‌تردید مدرن‌تر، تهاجمی‌تر و مجهزتر شده؛ اما فرم فست‌بک، چراغ‌های باریک و طراحی تیز باعث شده که حس یک خودروی اسپرت را منتقل کند، نه سدان رسمی خانوادگی.

سوناتا YF تا DN8؛ تغییر نگاه، نه فقط طراحی

آزرا، اپتیما، کمری؛ همه با یک روند مشابه

آزرا گرنجور مدل ۲۰۱۲ بدنه‌ای کشیده، نمای جلوی متعادل و فضای داخلی با چوب و چرم داشت که یادآور خودروهای لوکس سنتی بود. هنوز که هنوز است، وقتی آرام از روبرو می‌آید، حس متانت یک مدیر میانسال را دارد. در حالی که نسل جدید با چراغ‌های بسیار باریک و جلوپنجره عجیب‌وغریبش، دیگر آن بزرگنمایی را منتقل نمی‌کند.

آزرا، اپتیما، کمری؛ همه با یک روند مشابه

اپتیما TF یکی از اولین سدان‌هایی بود که طراحی جسورانه کره‌ای‌ها را نشان داد؛ اما هنوز به سنت وفادار بود. فرم سدان کلاسیک را داشت و طراحی آن، تعادلی منطقی میان اسپرت بودن و رسمیت ارائه می‌داد. در مقابل، K5 جدید گرچه جذاب‌تر است، اما آن حس «بالغ بودن» را ندارد. خطوط بدنه‌اش تند و تیز شده و فرم کلی به یک کوپه‌ٔ چهاردر شبیه است تا یک سدان کلاسیک.

از ابهت تا اختصار ؛ چرا نسل جدید سدان‌ ها دیگر کشیده ، پرشکوه و با وقار نیستند؟

کمری GLX — خودرویی که زمانی برای بسیاری از ایرانی‌ها نماد «سدان کامل» بود. فرم شیشه‌ها، صندوق بلند و زبان طراحی متین، کمری را در ذهن‌ها جا انداخت. اما امروزه، کمری‌های نسل جدید با جلوپنجره‌های باز، زوایای خشن و فرم تهاجمی، بیش از اینکه رسمی باشند، سعی دارند اسپرت باشند. GLXهای قدیمی خیلی شبیه «پدر خانواده» بودند. امروزی‌ها انگار پسر نوجوان همین پدرند؛ تیز، پر شر و شور، با کمی هم خودنمایی.

از ابهت تا اختصار ؛ چرا نسل جدید سدان‌ ها دیگر کشیده ، پرشکوه و با وقار نیستند؟

اما سوال مهم : چرا این اتفاق افتاده؟

تغییرات زبان طراحی بی‌دلیل نیست. چند عامل کلیدی باعث شده‌اند که چهره‌ سدان‌ها در دهه‌ی اخیر تا این اندازه دگرگون شود:

۱. تغییر سلیقه‌ی جهانی

بازار امروز، خصوصاً در آسیا و آمریکای شمالی، به طراحی‌های هیجانی و اسپرت علاقه دارد. سلیقه خریداران جوان‌تر شده و برندها هم برای بقا، ناچار به تغییر هویت بصری سدان‌ها شده‌اند.

۲. رقابت با کراس‌اوورها

همه میدانند که این روزها سلیقه عموم مردم نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا به سمت کراس اور ها و ماشین های بزرگ است. با تسلط بازار شاسی‌بلندها، سدان‌ها برای جلب توجه باید جسورتر طراحی شوند. فرم بدنه‌های فست‌بک، جلوپنجره‌های بزرگ‌تر و چراغ‌های LED تیز، تلاش سدان‌هاست برای بازپس‌گیری سهم خود از بازار.

۳. آیرودینامیک و مصرف سوخت

در دوره‌ای که هر گرم CO₂ اهمیت دارد، طراحی باید به سمت بازدهی بالا برود. فرم خمیده، زوایای ملایم، و ارتفاع کمتر، مقاومت هوا را کاهش می‌دهد؛ حتی اگر ظاهر خودرو سنت‌شکن شود.

۴. استفاده از پلتفرم‌های مشترک

خودروسازها امروز برای کاهش هزینه، سدان و کراس‌اوور را روی یک پلتفرم می‌سازند. همین موضوع باعث شده آزادی طراحی کاهش یابد و فرم کلی بدنه‌ها به هم شبیه شوند.

پس چرا کوچک‌تر به نظر می‌رسند؟

از نظر ابعاد واقعی، اغلب سدان‌ های امروزی بزرگ‌تر یا حداقل هم‌اندازه نسل‌های قبلی‌اند. اما چند ترفند طراحی باعث شده که در نگاه اول، جمع‌وجورتر به نظر برسند:

سقف‌ها پایین‌تر طراحی شده‌اند تا ظاهر اسپرت‌تری ایجاد شود.

زاویه‌ صندوق عقب نرم‌تر شده و نمای کشیده سه‌قسمتی از بین رفته.

چراغ‌ها باریک‌تر و افقی‌تر شده‌اند که باعث تمرکز بصری کمتر روی عرض و ارتفاع می‌شود.

خطوط جانبی دیگر مستقیم نیستند و به جای تاکید بر کشیدگی، چشم را به سمت بالا یا داخل خودرو می‌برند.

نتیجه؟ همان ابعاد، اما تصویری متفاوت. حس یک سدان جمع‌وجور، حتی اگر واقعیت نداشته باشد.

جمع‌بندی

سدان‌ های امروزی از نظر تکنولوژی، ایمنی، پرفورمنس و راحتی، بدون شک پیشرفته‌تر از همیشه‌اند. اما آنچه کم شده، حس اصالت طراحی است؛ حس سدان‌هایی که روزگاری حتی در سکون‌شان شکوه داشتند.

برای کسانی که با YF، گرنجور، اپتیما TF و کمری GLX خاطره دارند، سدان‌ های امروزی شاید خیلی هم سریع و دیجیتال باشند، اما دیگر آن  حس نوستالژی ،ابهت و شکوه خودروهای دهه هشتاد و نود را ندارند.شاید باید سلیقه عاشقان این سفینه های فلزی هم تغییر کند و طرفدار اپشن های پر زرق و برق امروزی شوند.شاید تا چند سال دیگر با تسلط خودروهای برقی ، همین خودروهای امروز هم تبدیل به نوستالژی شوند… .

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.