دیدگاه‌ها برای جنجال بر سر استفاده از چیپست‌های اسنپدراگون در خودروی شیائومی SU7 بالا گرفت! بسته هستند

جنجال بر سر استفاده از چیپست‌های اسنپدراگون در خودروی شیائومی SU7 بالا گرفت!

بحث‌های داغی درباره استفاده از تراشه‌های مصرفی کاربران (Consumer-grade) در خودروها شکل و شدت گرفته است. در همین راستا، لی فنگ‌گانگ، معاون اجرایی شرکت فروش فاو-آئودی، با انتشار ویدیویی به تفاوت‌های حیاتی میان نیمه‌هادی‌های مصرفی و خودرویی پرداخت. او با تأکید گفت: «خودرو کالای مصرفی سریع نیست» و افزود که آئودی هرگز کاربران را وسیله

کد خبر : 95436
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 15 جولای 2025 - 18:42

بحث‌های داغی درباره استفاده از تراشه‌های مصرفی کاربران (Consumer-grade) در خودروها شکل و شدت گرفته است. در همین راستا، لی فنگ‌گانگ، معاون اجرایی شرکت فروش فاو-آئودی، با انتشار ویدیویی به تفاوت‌های حیاتی میان نیمه‌هادی‌های مصرفی و خودرویی پرداخت. او با تأکید گفت: «خودرو کالای مصرفی سریع نیست» و افزود که آئودی هرگز کاربران را وسیله آزمایش قرار نمی‌دهد.

پیش از هر چیزی باید ذکر کنیم که منظور از تراشه مصرفی کاربران Consumer-grade پردازنده و چیپست‌هایی هستند در وسایل مصرفی مانند تلفن همراه، تبلت و موارد مشابه استفاده می‌شوند.

شیائومی SU7

اظهارات لی در حالی منتشر شد که پس از معرفی خودروی شیائومی  YU7، گزارش‌هایی مبنی بر استفاده از نسل سوم چیپست کوالکام اسنپدراگون 8  برای سیستم کابین این خودرو، موجی از واکنش‌های عمومی و صنعتی را برانگیخت؛ واکنش‌هایی که عمدتاً درباره قابلیت اطمینان و ایمنی این نوع قطعات در کاربردهای خودرویی بود.

تفاوت بنیادین تراشه‌ها

لی فنگ‌گانگ به‌تفصیل به تفاوت‌های اساسی میان تراشه‌های مصرفی و خودرویی پرداخت و دیدگاه برخی خودروسازان را که معتقدند تراشه‌های مصرفی قدرت پردازش بالاتری دارند و ایمنی کافی را فراهم می‌کنند، به چالش کشید. او توضیح داد که تراشه‌های خودرویی باید از مجموعه‌ای از استانداردهای سخت‌گیرانه بین‌المللی از جمله AEC-Q، ISO 26262 و IATF 16949 عبور کنند. در حالی که تراشه‌های مصرفی عمدتاً در تلفن‌های همراه، رایانه‌ها و لوازم هوشمند خانگی استفاده می‌شوند. لی سه تفاوت کلیدی را اعلام کرد:

1- محیط عملکرد

تجهیزات مصرفی معمولاً در محیط‌های داخلی و پایدار فعالیت می‌کنند، اما خودروها در معرض شرایط شدید مانند گرمای زیاد، سرمای شدید، باران، برف، گرد و غبار، تکان و لرزش قرار دارند. تراشه‌های خودرویی برای کارکرد پایدار در بازه دمایی ۴۰- تا ۱۵۰ درجه سلسیوس طراحی شده‌اند، در حالی که تراشه‌های مصرفی معمولاً فقط بین ۰ تا ۷۰ درجه سلسیوس عملکرد دارند. همچنین، مواد مورد استفاده در خودرو باید در برابر دما، خوردگی و رطوبت مقاوم باشند.

شیائومی SU7

2- طول عمر

تراشه‌های مصرفی معمولاً برای چرخه عمر ۳ تا ۵ سال طراحی شده‌اند، چرا که دستگاه‌های مصرفی سریع تعویض می‌شوند. اما خودروها باید حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال یا بیشتر عمر کنند. بنابراین، تراشه‌های خودرویی نیازمند تأمین پایدار بیش از ۱۰ ساله، سازگاری کامل بین بچ‌های مختلف تولید و عبور از آزمون‌های چندمرحله‌ای AEC-Q هستند.

3- حاشیه ایمنی

بر خلاف گوشی‌های موبایل، خودروها با سرعت بالا انسان‌ها را جابجا می‌کنند و خرابی یک قطعه ممکن است پیامدهای مرگبار داشته باشد. در حالی که تراشه‌های مصرفی ممکن است تا ۵۰۰ خرابی در هر میلیون قطعه (۵۰۰ PPM) را بپذیرند، تراشه‌های خودرویی باید دارای نرخ خرابی کمتر از ۱ در میلیون (۱ PPM) باشند.

جنجال اصلی با معرفی خودروی Xiaomi YU7 بالا گرفت؛ خودرویی که از تراشه مصرفی Snapdragon 8 Gen 3 برای سیستم کابین استفاده کرده اما در کنار آن یک «جعبه دستمال کاغذی با استاندارد خودرویی» قرار داده شده بود! این تضاد توجه بسیاری را جلب کرد.

شیائومی SU7

البته، شیائومی YU7 نخستین خودرویی نیست که از تراشه‌های غیرخودرویی استفاده می‌کند. نزدیک به یک دهه پیش، تسلا نیز استفاده از این نوع تراشه‌ها را آغاز کرد، اما بعدها به دلیل گرم‌شدن بیش از حد تراشه‌ها، فراخوان گسترده‌ای صادر کرد. حالا با فروش قدرتمند YU7، بار دیگر این پرسش مطرح شده که آیا واقعاً می‌توان به خودروهایی اعتماد کرد که بخش کابین آن‌ها با تراشه‌های مصرفی کنترل می‌شود؟

نظر کارشناسان دانشگاه تونگ‌جی

پروفسور ژو شی‌چان از دانشکده خودرو دانشگاه تونگ‌جی توضیح داد که یک خودرو به‌طور میانگین حدود ۱۰۰۰ تراشه دارد. در بخش‌هایی که ایمنی حیاتی و مرتبط با جان افراد است، تراشه‌ها باید استانداردهای AEC-Q100 و ISO 26262 را برای ایمنی عملکرد دریافت کنند. اما برای بخش‌های غیرایمنی، تنها عبور از آزمون‌های محیطی و دوام AEC-Q100 کافی است.

برخی کارشناسان معتقدند تراشه نسل سوم اسنپدراگون 8 که در اواخر مهر ۱۴۰۲ (اکتبر ۲۰۲۳) معرفی شد، برای دریافت گواهی‌های خودرویی نیاز به حداقل یک سال زمان دارد. بنابراین استفاده از آن در خودروهای سال جاری نشان می‌دهد که این تراشه به‌صورت مستقیم و بدون گواهی‌نامه کامل خودرویی به‌کار گرفته شده است.

شیائومی SU7

در واقع، برخی خودروسازان برای بخش‌هایی که ایمنی حیاتی ندارند، به استفاده از تراشه‌های مصرفی پیشرفته و مقرون‌به‌صرفه روی آورده‌اند.

پروفسور ژو تأکید کرد که تراشه‌هایی که نیاز به تأییدیه ایمنی عملکرد ندارند را نمی‌توان به‌طور کامل خودرویی دانست، اما این هم درست نیست که آن‌ها را با تراشه‌های صرفاً مصرفی یکسان تلقی کنیم. تراشه‌های غیرخودرویی که در خودرو استفاده می‌شوند نیز باید از آزمون‌های AEC-Q100 عبور کنند، چرا که شرایط عملکرد آن‌ها به‌مراتب سخت‌تر از لوازم مصرفی خانگی است.

در حالی که شیائومی به‌طور شفاف نگفته که آیا تراشه نسل سوم Snapdragon 8 این آزمون‌ها را گذرانده یا نه، اما اعلام کرده که برد مرکزی کابین YU7 موفق به دریافت تأییدیه AEC-Q104 شده است. این استاندارد مربوط به آزمون سطح سیستم برای ماژول‌های چندتراشه‌ای (MCM) است که شامل ارزیابی‌هایی در زمینه گرمای تولیدی، فشار الکتریکی، دوام ساختاری و پایداری عملکرد در بلندمدت می‌شود. این بدان معناست که شیائومی از یک راه‌کار ترکیبی برای دستیابی به گواهی‌نامه خودرویی استفاده کرده است.

مطالب مرتبط:

  1. رویت نسخه پرفورمنس شیائومی YU7 اولترا در چین هنگام تست‌های جاده‌ای
  2. مشاهده نمونه اولیه شاسی‌بلند شیائومی YU9؛ شاسی‌بلند بزرگ با پیشرانه هیبریدی!
  3. آغاز آزمایش‌های جاده‌ای خودروی شیائومی SU7 Ultra در اروپا؛ ثبت رسمی خودرو در مونیخ
  4. رونمایی شیائومی SU7 مکس آرینا درایو در نمایشگاه شیراز، سریع‌ترین خودروی وارداتی

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.