
پنج اشتباه بزرگ که موتور توربوشارژ خودروی شما را نابود میکند
موتور توربوشارژ برای تولید قدرت بالا طراحی شدهاند. در این موتورها، توربوشارژر هوای بیشتری را به داخل موتور هدایت میکند تا سوخت بیشتری سوزانده شود و قدرت بیشتری تولید گردد. این فناوری شتاب سریعتر و عملکرد بهتری را بدون نیاز به موتور بزرگتر فراهم میکند؛ اما این عملکرد بالا با چالشهایی هم همراه است. توربوشارژر

موتور توربوشارژ برای تولید قدرت بالا طراحی شدهاند. در این موتورها، توربوشارژر هوای بیشتری را به داخل موتور هدایت میکند تا سوخت بیشتری سوزانده شود و قدرت بیشتری تولید گردد. این فناوری شتاب سریعتر و عملکرد بهتری را بدون نیاز به موتور بزرگتر فراهم میکند؛ اما این عملکرد بالا با چالشهایی هم همراه است. توربوشارژر در شرایط دمایی و فشاری بالا کار میکند و با سرعتهای بسیار زیاد تا 220 هزار دور در دقیقه، میچرخد. این قطعه بهشدت به روغن تمیز، هوای پاک و سوخت مناسب وابسته است تا عملکردی روان داشته باشد. توربوشارژر قطعهای حساس است و اگر بهدرستی از آن مراقبت نشود، بهسرعت فرسوده میشود و تعویض آن هزینهبر خواهد بود.
بسیاری از رانندگان حتی متوجه نمیشوند که عادتهای روزمرهشان بهتدریج به توربو و موتور آسیب میرساند اما با آگاهی از این اشتباهات رایج و اجتناب از آنها، میتوانید موتور توربوشارژ خودروی خود را برای مدت طولانی سالم نگه دارید. در این مقاله، به بررسی پنج اشتباه کلیدی که ممکن است بدون اینکه متوجه شوید به موتور توربوشارژ شما آسیب میزند میپردازیم و راههای ساده برای جلوگیری از آنها توضیح میدهیم.
تعویض دیرهنگام روغن
آلودگی روغن یکی از مخربترین عوامل برای موتور توربوشارژ است. توربو برای خنک ماندن و روانکاری مناسب به روغن تمیز و باکیفیت وابسته است و بهمحض اینکه روغن کثیف یا آلوده شود آسیب خواهد دید. همانطور که گفتیم، توربو با سرعتهای بسیار بالا میچرخد و تنها یک لایه نازک روغن از قطعات متحرک آن محافظت میکند.
این روغن از طریق مجاری بسیار باریک داخل توربو جریان مییابد. اگر این مجاری مسدود شوند، توربو روانکاری لازم را دریافت نمیکند. این امر میتواند به فرسودگی یاتاقانهای توربو، افزایش دما و درنهایت خرابی کامل آن منجر شود. آلودگی روغن میتواند عدم تعویض بهموقع روغن یا استفاده از روغن بیکیفیت باشد. برای جلوگیری از این مشکل، تعویض بهموقع روغن را کاملاً جدی بگیرید و از روغن باکیفیتی که توسط سازنده خودرو توصیه شده استفاده کنید.
رانندگی سریع هنگام سرد بودن خودرو
شتاب گرفتن بلافاصله پس از استارت زدن زمانی که خودرو سرد است، یکی از اشتباهات بزرگ است که در صورت تکرار میتواند آسیب جدی به موتور توربوشارژ وارد کند. وقتی موتور سرد است، روغن هنوز فرصت گردش کامل را پیدا نکرده است. روغن سرد غلیظ است و زمان بیشتری برای رسیدن به قطعات متحرک نیاز دارد. توربو که با سرعت بسیار بالایی میچرخد، برای محافظت از یاتاقانها و خنک شدن به روغن وابسته است.
اگر بلافاصله پس از استارت شتاب بگیرید، توربو شروع به چرخش میکند درحالیکه هنوز روانکاری کافی ندارد. این امر باعث تماس فلز با فلز، افزایش دما و فرسودگی زودرس میشود. البته این مشکل فقط به توربو آسیب نمیزند و قطعات موتور مانند پیستونها، رینگها و سایر اجزای متحرک نیز میتوانند آسیب ببینند.
وقتی موتور سرد است، قطعات فلزی کمی منقبض میشوند و برای کارکرد بهینه باید به دمای عملیاتی عادی برسند. گاز دادن زودهنگام میتواند باعث ساییدگی قطعات، خراشیدگی داخل موتور یا حتی آسیبهای جدیتر شود. برای جلوگیری از این مشکل، هنگامیکه خودرو سرد است، پس از استارت زدن اجازه دهید موتور ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در حالت درجا کار کند. این کار به روغن فرصت میدهد تا به تمام قسمتهای موتور برسد. سپس برای چند دقیقه آرام رانندگی کنید، دور موتور را پایین نگه دارید و از شتابگیری سخت اجتناب کنید تا موتور به دمای عادی برسد.
استفاده از بنزین بیکیفیت
استفاده از سوخت بیکیفیت یا اکتان نامناسب در موتور توربوشارژ یک اشتباه بزرگ است. این موتورها تحتفشار و دمای بالا کار میکنند و به سوختی نیاز دارند که بتواند این تنش را تحمل کند. توربوها هوای بیشتری را به موتور وارد میکنند تا قدرت بیشتری تولید شود اما این کار دمای داخل موتور را افزایش میدهد. اگر سوخت استفادهشده توانایی تحمل این شرایط را نداشته باشد، ممکن است زودتر از موعد مشتعل شود و پدیدهای به نام ناک زدن رخ دهد.
این مشکل که بهصورت صدای تقتق شنیده میشود، به پیستونها، شمعها و حتی دیوارههای سیلندر آسیب میرساند. بیشتر خودروهای توربوشارژ برای کار با بنزین سوپر با اکتان 91 به بالا طراحی شدهاند. استفاده از بنزین معمولی در موتور توربوشارژ علاوه بر ناک زدن میتواند افزایش مصرف سوخت را هم به دنبال داشته باشد. برای پیشگیری از این مشکلات، همیشه از بنزین سوپر استفاده کنید و اگر در دسترس نیست، از مکملهای سوخت معتبر استفاده کنید.
رانندگی طولانی در هوای گرم
رانندگی طولانیمدت در هوای گرم فشار اضافی به موتور توربوشارژ وارد میکند و اگر مراقب نباشید، این شرایط میتواند بهتدریج توربوی شما را فرسوده کند. توربوشارژرها حتی در شرایط عادی رانندگی گرمای زیادی تولید میکنند زیرا این قطعه با استفاده از گازهای اگزوز توربین را میچرخانند تا هوای بیشتری به موتور وارد کنند. در روزهای گرم، هوای بیرون گرمای بیشتری به سیستم اضافه میکند و درنتیجه، هوای ورودی به موتور گرمتر میشود که اکسیژن کمتری برای احتراق فراهم میکند و باعث کاهش قدرت میشود.
در هوای گرم، روغن موتور نیز رقیقتر میشود که توانایی آن برای محافظت از قطعات متحرک را کاهش میدهد. برای محافظت از توربوشارژر در هوای گرم، از روغن سینتتیک باکیفیت استفاده کنید و آن را بهطور منظم تعویض کنید. روغن سینتتیک در دماهای بالا عملکرد بهتری دارد. همچنین، سطح مایع خنککننده را بررسی و اطمینان حاصل کنید که مایع خنککننده تمیز و پر باشد تا دمای موتور تحت کنترل بماند.
خاموش کردن فوری خودرو پس از رانندگی طولانی
خاموش کردن موتور بلافاصله پس از رانندگی طولانی در خودروهای توربوشارژ یک اشتباه بزرگ است. در حین کارکرد موتور، روغن و مایع خنککننده در توربو جریان دارند تا آن را خنک کنند اما اگر خودرو را فوراً خاموش کنید، این جریان متوقف میشود، توربو داغ میماند و روغن محبوس در آن شروع به سوختن میکند. روغن سوخته رسوبات کربنی سختی بهجا میگذارد که میتواند مجاری روغن را مسدود کند و به یاتاقانهای توربو آسیب برساند.
این امر باعث کاهش روانکاری و افزایش فرسودگی در هر بار رانندگی میشود. برای جلوگیری از این مشکل، پس از رانندگی طولانی یا سخت، اجازه دهید موتور ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در حالت درجا کار کند. این کار به روغن و مایع خنککننده فرصت میدهد تا به گردش ادامه دهند و توربو بهتدریج خنک شود. در شرایط بسیار گرم، بگذارید خودرو مدت بیشتری درجا کار کند و اگر فن خنککننده روشن است اجازه دهید خاموش شود. همچنین، عادت کنید که در چند دقیقه آخر قبل از پارک کردن، آرام رانندگی کنید. دور موتور پایینتر دمای توربو را بهطور طبیعی کاهش میدهد و خنک شدن را آسانتر میکند.

source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0