سلامت باتری خودروی برقی فولکس واگن ID.3 پس از ۱۶۰ هزار کیلومتر چقدر است؟
منتشر شده در 29 تیر 1404 ساعت 18:00 یکی از بزرگترین نگرانیها در رابطه با خودروهای برقی، میزان سلامت باتریهای آنها در بلندمدت است. شمار زیادی از مشتریان بر این باور هستند که باتری این نوع خودروها، مثل باتری تلفن همراه و لپتاپ، پس از چند سال استفاده کارایی خود را از دست میدهد؛ در

منتشر شده در 29 تیر 1404 ساعت 18:00


یکی از بزرگترین نگرانیها در رابطه با خودروهای برقی، میزان سلامت باتریهای آنها در بلندمدت است. شمار زیادی از مشتریان بر این باور هستند که باتری این نوع خودروها، مثل باتری تلفن همراه و لپتاپ، پس از چند سال استفاده کارایی خود را از دست میدهد؛ در نتیجه باید با پرداخت هزینه گزاف آن را تعویض کرد.
به گزارش آخرین خودرو، یک تست بلندمدت که اخیراً توسط بزرگترین باشگاه اتومبیلرانی آلمان یعنی آداک (ADAC) انجام شده، پاسخی اطمینانبخش، به این نگرانی داده است. مهندسان این باشگاه در آزمایشی جالب، به سراغ یک دستگاه فولکس واگن ID.3 رفته و میزان سلامت باتری آن را پس از چهار ساله و طی حدوداً ۱۰۰ هزار مایل یا ۱۶۰,۰۰۰ کیلومتر بررسی کردهاند. نتایج بدست آمده بسیار امیدوارکننده هستند و میتوانند خیال مشتریان را از بابت سلامت باتری در بلندمدت تا حد زیادی راحت کنند.
تست استقامت بیرحمانه؛ ۱۶۰ هزار کیلومتر در شرایط سخت
مهندسان مرکز تست و فناوری ADAC در لاندسبرگ ام لش آلمان، در جریان آزمایشات خود با فولکس واگن ID.3 به هیچ وجه با ملایمت رفتار نکردهاند. هدف آنها شبیهسازی یک تجربه مالکیت سخت و واقعی بوده است. این مهندسان خودروی مذکور را تحت یک روال شارژ طاقتفرسا قرار داده و در بیش از ۴۰ درصد مواقع، از شارژرهای سریع و پرقدرت DC استفاده کردهاند.

به طور کلی، شارژ سریع مکرر در مقایسه با شارژ آهسته و شبانه در خانه، استرسزاتر بوده و فشار بیشتری به باتری تحمیل میکند. برای افزایش فشار و سختتر کردن شرایط، آزمایشکنندگان اغلب بهترین شیوههای نگهداری را نادیده گرفته و خودرو را برای روزهای متوالی با شارژ ۱۰۰ درصدی پارک کردهاند؛ عملی که معمولاً برای حفظ سلامت بلندمدت باتری اصلاً توصیه نمیشود.
بد نیست اشاره کنیم سوژه این آزمایش جالب و طاقتفرسا فولکس واگن ID.3 پرو S است. این خودرو انرژی خود را از یک پک باتری با ظرفیت قابل استفاده ۷۷ کیلووات ساعت دریافت میکند.
سلامت شگفتانگیز باتری: فراتر از تضمین کارخانه
یافته کلیدی این تست خارقالعاده است. باتری ولتاژ بالای این خودرو، علی رغم رفتارهای ناملایم هنوز ۹۱ درصد از ظرفیت خالص اولیه خود را حفظ کرده؛ برای درک بهتر این عدد، باید گفت شرکت فولکس واگن در گارانتی خود تضمین میکند باتری تمام مدلهای خانواده ID پس از هشت سال یا ۱۶۰,۰۰۰ کیلومتر، حداقل ۷۰ درصد از ظرفیت اولیه خود را حفظ خواهند نمود.

مارتین ساندر، یکی از اعضای هیئت مدیره فولکس واگن، با اشاره به این نتیجه شگفتانگیز گفته: «ظرفیت بالای باتری بیش از ۹۰ درصد پس از ۱۶۰,۰۰۰ کیلومتر تأیید میکند که مدلهای ID ما به عنوان خودروهای دست دوم نیز بسیار جذاب هستند.»
جادوی بروزرسانی از راه دور؛ خودرویی که با گذشت زمان بهتر میشود!
این آزمایش جنبه حیاتی دیگری از مالکیت خودروهای برقی مدرن را نیز آشکار کرده و آن چیزی نیست جز اهمیت نرمافزار. در طول این تست چهار ساله، فولکس واگن ID.3 چندین و چند بروزرسانی از راه دور (Over-the-Air) دریافت کرده است. آزمایشکنندگان آداک اکیداً توصیه میکنند که مالکان همیشه این آپدیتها را نصب نمایند.

به گفته مهندسان آداک، بهبودهای نرمافزاری چیزی فراتر از رفع اشکالات جزئی بودند. یکی از بروزرسانیها، حداکثر توان شارژ خودرو را تا ۱۷۰ کیلووات افزایش داد و زمان صرف شده در ایستگاههای شارژ را کاهش داد. آپدیت دیگری، سیستم برنامهریزی مسیر خودروی برقی (Electric Vehicle Route Planner) را بهبود بخشید و آن را در برنامهریزی سفرهای طولانی با در نظر گرفتن ترافیک و در دسترس بودن شارژرها هوشمندتر کرد.
اما مهمتر از همه، بروزرسانیهای نرمافزاری تأثیر مستقیمی بر بهرهوری و برد خودرو داشتند. نرمافزار جدید مصرف انرژی را به ویژه در سفرهای کوتاه و در هوای سرد زمستان، زمانی که دما بین ۰ تا ۵ درجه سانتیگراد بود، کاهش داد. این امر نشان میدهد که یک خودروی برقی، برخلاف خودروی بنزینی، در واقع میتواند عملکرد و کارایی خود را در طول زمان بهبود بخشد.
دوام بالای شاسی و قطعات فنی
آداک همچنین اشاره کرده که علاوه بر باتری، سایر بخشهای خودرو نیز به طرز تحسینبرانگیزی دوام آوردهاند. بدنه، شاسی، سیستم تعلیق و فرمان هیچ مشکل قابل توجهی از خود نشان نداده و وزن قابل توجه خودرو را در این مسافت طولانی بدون هیچ مشکلی مدیریت کردهاند.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0