فیس لیفت اطلس برقی ؛ رندر های اختصاصی آخرین خودرو
منتشر شده در 29 تیر 1404 ساعت 17:32 عکاس محمد مهدی مبینی طراح تیم آخرین خودرو فیس لیفت برای کانسپت اطلس برقی متصور شده است در ادامه به برسی تغییرات این خودروی داخلی می پردازیم. شرکت سایپا دومین خودروساز بزرگ در ایران به شمار می رود که بخش بسیار بزرگی از بازار خودروی کشور را

منتشر شده در 29 تیر 1404 ساعت 17:32


عکاس
محمد مهدی مبینی

طراح تیم آخرین خودرو فیس لیفت برای کانسپت اطلس برقی متصور شده است در ادامه به برسی تغییرات این خودروی داخلی می پردازیم.
شرکت سایپا دومین خودروساز بزرگ در ایران به شمار می رود که بخش بسیار بزرگی از بازار خودروی کشور را در دست دارد. اطلس سومین نسل از سری هاچبک کراس سایپا است و بر اساس پلتفرم سری ایکس ۲۰۰ سایپا توسعه یافته، اولین نسل هاچبک کراس های سایپا با تیبا ۲ شروع شد و بعد از آن کوییک و در حال حاظر اطلس پرچم دارد این سری محسوب می شود. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در سال ۱۴۰۱ معرفی شد و در چهار نسخه آپشنی به تولید می رسد. سایپا تاکنون چندین نسخه از خودرو های خود را از جمله ساینا و تیبا را برقی سازی کرده و به صورت کانسپت های نمایشگاهی در آروده است. جدید ترین کانسپت سایپا در حوضه خودرو های الکتریکی اطلس EV به حساب می آید که در سال ۱۴۰۲ در نمایشگاه تحول صنعت خودرو از آن رونمایی کرد. این خودرو مورد انتقاد و تمسخرهای بسیاری قرار گرفت که دلیل اصلی آن پتلفرم قدیمی، طراحی نه چندان مناسب و نبود دانش مهندسی تولید خودرو برقی در مجموعه سایپا بود.

در راستای بهبود طراحی این خودرو طراح آخرین خودرو اطلس EV را با خطوط طراحی جدید فیس لیفتی با ابزار های ویرایش تصور ایجاد کرده. در ادامه به برسی اطلس EV فیس لیفت خواهم پرداخت.
برسی تغییرات داخلی و خارجی فیس لیفت اطلس EV


یکی از ضعف های اطلس نبود المان های اسپرت در آن است که از لازمه های طراح در خودروهای هاچبک کراس به حساب می آید. ایده طراح آخرین خودرو افزودن المان های اسپرت بر مبنای خطوط طراحی جدید سایپا بوده تا لااقل در نمونه الکتریکی این خودرو اسپرت تر دیده شود. در نمونه جدید دی لایت با چراغ اصلی ترکیب شده است. در بخش های جانبی سپر این خودرو مجرای های خروجی هوای فیک قرار گرفته و جلوپنجره با کاوری مشکی رنگ پوشش داده شده است.


در نمای جانبی به دلیل فیس لیفت بودن خودرو شاهد طراحی نیستیم که از الگوی طراحی هاچبک کراس اطلس پیروی نکند و همان الگو های جانبی ساده در نسخه فیس لیفت اطلس EV تکرار شده است. تنها تفاوت فاحش در نمونه فیس لیفت اطلس برقی رینگ های دو رنگ گرافیکی آن بوده که جذابت خاصی را به خودرو بخشده است.


در نمای عقب سعی بر این شده همانند بخش جلوی خودرو الگو های اسپرت همچنان اجرا شود. چراغ های عقب زمینه ای مشکی دارند و در داخل آنها نوار های ال ای دی به کار رفته. تغییر سپر و اسپویلر آن خودرو را بروز تر نشان می دهد. در کل جلوه بصری فیس لیفت اطلس برقی نسبت به نمونه اولیه زیبایی بیشتری را منعکس می کند.


مجموعه داشبورد و کابین اطلس را همان پوسته داشبوردی تشکیل می دهد که در کوییک، تیبا و دیگر محصولات سایپا آن را می بینیم. در نمونه فیس لیفت شده اطلس برقی سعی شده که از الگوی طراحی کابین خلبانی استفاده شود. مانیتور مالتی مدیایی و کلاتسر خودرو به صورت جدا از هم طراحی شده اند. مالتی مدیا درون قابی با رنگ مشکی پیانو ای قرار گرفته است. دکمه های سیستم تهویه به رسم برخی از محصولات آئودی به صورت لمسی هستند.
طراح: محمد مهدی مبینی
اطلس برقی ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی
اما بزرگترین تغییر نسخه برقی اطلس نسبت به نسخه بنزینی مربوط به بخش فنی این خودرو است. اطلس برقی از پیشرانه برقی با حداکثر توان ۹۴ اسب بخار (۷۰ کیلووات) بهره می برد و نهایت گشتاوری که این پیشرانه می تواند تولید کند ۲۵۰ نیوتن متر است. شتاب ۰-۱۰۰ نسخه برقی اطلس حدود ۱۲ ثانیه اعلام شده که با اینکه پیشرانه این خودرو آنچنان پیشرانه عجیب و غریبی نیست اما شتاب قابل قبولی برای این خودرو به حساب می آید.

اطلس برقی از مجموعه باتری ها با ظرفیت ۳۵ کیلووات ساعت بهره می برد که می تواند در مدت زمان ۴ ساعت به وسیله شارژر های معمولی و ۴۰ دقیقه به وسیله فناوری های شارژ سریع به طور کامل شارژ شوند. یکی از موضوعات مهم در تمامی خودرو های برقی میزان پیمایش این خودرو ها با یکبار شارژ است. اطلس برقی می تواند ۲۷۰ کیلومتر را با یکبار شارژ پیمایش کند.
در اطلس برقی امکاناتی نظیر؛ سنسور نور، سنسور باران، استارت دکمه ای، آینه تاشو برقی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، پشتی برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی راننده، تهویه الکتریکی دستی، رادار نقطه کور، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، نمایشگر لمسی، سنسور پارک و دوربین دنده عقب و… دیده می شوند.
source
برچسب ها :پارس خودرو ، سایپا
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0