سودآورترین خودروسازان چینی کدامند؟
منتشر شده در 01 مرداد 1404 ساعت 14:00 آخرین گزارشهای مالی خودروسازان چینی نشان میدهد که بی وای دی توانسته در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۵ با ثبت سود خالص ۹.۱۵۵ میلیارد یوان (۱.۲۸ میلیارد دلار آمریکا) عنوان سودآورترین شرکت خودروساز را از آن خود کند. این میزان سود، حاشیه سود ناخالص ۲۰.۷ درصدی را

منتشر شده در 01 مرداد 1404 ساعت 14:00


آخرین گزارشهای مالی خودروسازان چینی نشان میدهد که بی وای دی توانسته در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۵ با ثبت سود خالص ۹.۱۵۵ میلیارد یوان (۱.۲۸ میلیارد دلار آمریکا) عنوان سودآورترین شرکت خودروساز را از آن خود کند. این میزان سود، حاشیه سود ناخالص ۲۰.۷ درصدی را برای بی وای دی رقم زده؛ برای مقایسه بد نیست بدانید حاشیه سود تسلا در همین مدت با ۱۶.۳ درصد برابر بوده است.
این عنوان در حالی به دست آمده که هزینه تحقیق و توسعه (R&D) بی وای دی در همین فصل به ۱۴.۲۲۳ میلیارد یوان (۱.۹۸ میلیارد دلار) رسیده، رقمی که حتی از سود خالص این شرکت نیز بیشتر بوده و تمرکز جدی روی توسعه فناوریهای نوین، پلتفرم های جدید و تولید انبوه خودروهای برقی و هیبریدی را نشان میدهد.
جیلی؛ رقیب جدی با ۵.۶۷۲ میلیارد یوان سود
جیلی در سه ماهه نخست ۲۰۲۵ با ۵.۶۷۲ میلیارد یوان (۷۹۱ میلیون دلار) سود خالص در رتبه دوم قرار گرفته است. حاشیه سود ۱۵.۷۸ درصدی جیلی گویای آن است که این شرکت توانسته عملکردی نزدیک به تسلا داشته باشد. هزینه تحقیق و توسعه جیلی نیز ۳.۳۲۸ میلیارد یوان (۴۶۴ میلیون دلار) بوده که نسبت به بی وای دی کمتر است، اما همچنان رقم قابل توجهی محسوب میشود.
جیلی در حال حاضر با برندهایی مانند لینک اند کو، زیکر و جیامتری (Geometry) سبد متنوعی از خودروهای برقی، پلاگین هیبرید و خودروهای احتراق داخلی مدرن را عرضه میکند که همین امر نقش مهمی در تثبیت جایگاه دوم این شرکت ایفا کرده است.
سایک موتور؛ جایگاه سوم با تمرکز بر تنوع برندها
گروه سایک موتور (SAIC) در سهماهه نخست سال ۲۰۲۵ توانسته ۳.۰۲۳ میلیارد یوان (۴۲۲ میلیون دلار) سود خالص کسب کند. حاشیه سود ناخالص این گروه با ۸.۱۳ درصد نسبت به بی وای دی و جیلی پایینتر است. همچنین هزینه تحقیق و توسعه سایک موتور ۳.۸۸۱ میلیارد یوان (۵۴۱ میلیون دلار) گزارش شده که از سود خالص آن فراتر رفته است.
صعود سرس و موفقیت مدل آیتو M9
سرس (Seres) که با همکاری هواوی مدل لوکس آیتو M9 را عرضه کرده، موفق شده حاشیه سود بیسابقه ۲۷.۶۲ درصدی را ثبت کند. هرچند سود خالص این شرکت تنها ۰.۷۴۸ میلیارد یوان است، اما موفقیت آیتو M9 نشان داده که برندهای چینی میتوانند به طور جدی وارد بازار خودروهای لوکس شوند.
تحرک برندهای نوظهور؛ لی اتو، لیپ موتور و اکسپنگ
برندهای نوظهور در حوزه خودروهای انرژی نو (NEV) نظیر لی اتو، لیپ موتور و اکسپنگ نیز روند رو به رشدی دارند. لی اتو با سود ۰.۶۴۷ میلیارد یوان و حاشیه سود ۲۰.۵۱ درصدی عملکرد قابل توجهی داشته، اما لیپ موتور و اکسپنگ همچنان زیانده هستند. اکسپنگ با زیان ۰.۶۶ میلیارد یوان و هزینه تحقیق و توسعه ۱.۹۸ میلیارد یوان تلاش دارد تا با توسعه فناوری رانندگی خودران و همکاری با فولکس واگن به سودآوری برسد.
اهمیت سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه
آنچه در دادههای مالی سهماهه نخست ۲۰۲۵ کاملاً به چشم میآید، اهمیت سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه برای برندهای چینی است. در حالی که تسلا همچنان یکی از پیشروترین برندهای جهانی محسوب میشود، بی وای دی توانسته با تمرکز بر پلتفرمهای اختصاصی، باتریهای Blade و توسعه شبکه فروش گسترده، تسلا را در بازار چین به چالش بکشد.
این روند حکایت از آن دارد که آینده رقابت در صنعت خودروهای برقی دیگر تنها به میزان تولید یا فروش محدود نمیشود، بلکه سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه، نوآوری در تکنولوژی باتری و هوشمندسازی خودروها نقش اصلی را ایفا میکند.
رتبه | برند | حاشیه سود ناخالص (درصد) | سود خالص (میلیارد یوان) |
۱ | بی وای دی | ۲۰.۷ | ۹.۱۵۵ |
۲ | جیلی | ۱۵.۷۸ | ۵.۶۷۲ |
۳ | سایک موتور | ۸.۱۳ | ۳.۰۲۳ |
۴ | گریت وال موتورز | ۱۷.۸۴ | ۱.۷۵۱ |
۵ | چانگان | ۱۳.۸۶ | ۱.۳۵۳ |
۶ | بایک | ۹.۹ | ۰.۹۲۹ |
۷ | سرس | ۲۷.۶۲ | ۰.۷۴۸ |
۸ | لی اتو | ۲۰.۵۱ | ۰.۶۴۷ |
۹ | لیپ موتور | ۱۴.۹ | منفی ۰.۱۳ |
۱۰ | اکسپنگ | ۱۵.۵۶ | منفی ۰.۶۶ |
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0