دیدگاه‌ها برای نقد و بررسی طراحی لوکانو L7 ؛ رنجروور مینیاتوری! بسته هستند

نقد و بررسی طراحی لوکانو L7 ؛ رنجروور مینیاتوری!

در این مطلب به طراحی لوکانو L7 می پردازیم، کراس اووری که به دلیل سبک طراحی شبیه به محصولات رنجروور سر و صدای زیادی به پا کرده است. این روزها بازار در دستان خودروهای شاسی بلند، کراس اوور است و خودروسازان چینی نیز کاملا به این موضوع واقف و آگاه هستند. تا آنجا که با

کد خبر : 96750
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 24 جولای 2025 - 2:15
نقد و بررسی طراحی لوکانو L7 ؛ رنجروور مینیاتوری!
نقد و بررسی طراحی لوکانو L7 ؛ رنجروور مینیاتوری!

در این مطلب به طراحی لوکانو L7 می پردازیم، کراس اووری که به دلیل سبک طراحی شبیه به محصولات رنجروور سر و صدای زیادی به پا کرده است.

این روزها بازار در دستان خودروهای شاسی بلند، کراس اوور است و خودروسازان چینی نیز کاملا به این موضوع واقف و آگاه هستند. تا آنجا که با معرفی برندی جدید، نخستین محصولات از این برند تازه متولد شده نیز در قامت SUV و یا کراس اوور می باشد. یکی از این برندهای نوظهور چینی، جکو «Jaecoo» از زیر برندهای گروه بزرگ چری است که نخستین محصول آن در سال ۲۰۲۳ و با نام J7 به بازار معرفی شد و اکنون، توسط گروه ماموت و با نام لوکانو L7 پا به خیابان های کشور گذاشته است.

نقد و بررسی طراحی لوکانو L7 ؛ رنجروور مینیاتوری!

محصولی که قرار است در کنار سایر زیرمجموعه های گروه چری مانند اومودا و اکسید، پای این برند را به بازارهای جهانی، از جمله بازار اروپا و بریتانیا باز کند. اما چیزی که در مورد جکو J7 یا به عبارت بهتر، لوکانو L7 از همان ابتدا جلب توجه می کرد، طراحی متفاوت آن در مقایسه با سایر محصولات چینی معرفی و عرضه شده به بازار بود. محصولی که اگر نگوییم کپی کاری، اما به وضوح یک تقلید اشکار از بزرگان صنعت خودروسازی، بخصوص رنجرور به حساب می اید، با این حال دقت و رعایت اصول طراحی در کنار استفاده از جدیدترین و جذاب ترین فناوری ها، توانسته نظرات مثبت مشتریان را تا حدی به سوی خود جلب کند.

اما سوالی که ممکن در این میان ایجاد شود این است که آیا چنین روندی در طراحی خودرو می تواند به ارتقا یک برند و پیشرفت آن کمک کند یا در ادامه باعث شکست آن می شود؟ سوالی که در ادامه بررسی طراحی لوکانو L7 سعی می کنیم به ان پاسخ مناسبی بدهیم.

طراحی لوکانو L7 در بدنه ؛ تقلید از بزرگان برای ورود به بازی بزرگان

تقریبا دو دهه پیش بود که دو خودروساز کره ای هیوندای و کیا با استخدام طراحان مشهور و بزرگی همچون پیتر شرایر و …، در مسیری قدم گذاشتند که تا پیش از این تنها بزرگان صنعت خودروسازی مانند مرسدس بنز، ب ام و، ائودی و… می توانستد نسبت به برتری خود ادعا کنند. اما نزدیک به یک دهه است که یک بازیگر جدید وارد صحنه رقابت در طراحی خودرو شده است و آن کسی نیست جز خودروسازی چین! درواقع چین و صنعت خودروسازی گسترده اش که تقریبا هر کدام از آن ها در هر سال فرزند یا فرزندان جدیدی را به عنوان زیر مجموعه خود معرفی می کند، آنقدر در این زمینه پیشرفت کرده است که در مواردی حتی ان را به عنوان یک الگو برای خودروسازان در نظر گرفت. حداقل در طراحی و ساخت خودروهای برقی می توان این ادعا را در رابطه با چینی ها داشت.

نقد و بررسی طراحی لوکانو L7 ؛ رنجروور مینیاتوری!

با این حال لوکانو L7 یا جکو J7، به عنوان یک برند و یک مدل نوپا در بازار چین و جهان، از سبک طراحی برخوردار شده است که به وضوح یادآور محصولات لوکس اروپایی، بخصوص انگلیسی است. هر چند که خود برند «Jaecoo» ادعا می کند که این یک سبک کاملا جدید برای یک کراس اوور شهری با قابلیت های افرودی است، اما قطعا نمی توان منکر این شباهت های غلیظ شد!

جکو می گوید که مدل J7 «لوکانو L7» بر اساس فلسفه طراحی «From Classic، Beyond Classic » شکل گرفته است که به عبارتی تفسیری دوباره از هنر آفرود به شمار می آید. در فلسفه زیبایی شناسی لوکانو L7، ویژگی های استحکام و ظرافت در کنار خاص تر کردن پیکره خودرو، به طور هماهنگ مکمل یکدیگر نیز می باشند. به گفته معاون اجرایی چری، این زبان طراحی از «منشاء طبیعت» الهام گرفته شده است. در این مورد از سنگ های قله کوه های پوشیده از برف و آب خروشان زیر دشت های پوشیده از برف، برای ایجاد شکل طبیعی از « قدرت و ظرافت » الهام گرفته می شود. خطوط مستقیم، نیروی صعودی طبیعت را در هر جزئیات پیکره القا می کنند و سطحی خالص با بدنی منحنی شکل و پویا را نشان می دهد.

در کنار این موارد، L7  با الهام از عناصر طراحی اصلی مربع و دایره ای شکل، استحکام، قدرت و زیبایی شناسی کلاسیک فلسفه طراحی خود را از طریق خطوط قدرتمند خود به نمایش می گذارد. در مقایسه با کراس اوور های سنتی، L7 دارای خطوط مختصر و مستقیم و یک کانتور زاویه دار و عضلانی است که این امر تاثیر بصری متعادلی ایجاد می کند.

در اولین برخورد از نمای جلو، با ظاهر عضلانی و قدرتمند لوکانو L7 روبه رو می شویم که از ترکیب جلو پنجره عظیم شش ضلعی و خطوط آبشاری با چراغ های دوبل و نیز خطوط و حجم های تمیز و صریح ایجاد شده است.هر چند که این ساختار در نگاه اول جذاب بوده، اما کمی بیش از حد خشک و هندسی شده است. بخصوص جلوپنجره که بهتر بود حاشیه هایی ضخیم تر با نوارهای کرومی داشت که در کنار حس افرودی، حالتی لوکس تر و پویا تر نیز در این نما به چشم می خورد.

نقد و بررسی طراحی لوکانو L7 ؛ رنجروور مینیاتوری!

چراغ های جلو که از یک ماتریکس LED قطعه بندی شده، به همراه لنزهای بالا و پایین جداگانه و یک جلوه نورپردازی خاص تشکیل شده است, توانسته هارمونی مناسبی با سایر جزئیات این نما ایجاد کند.

در کنار چراغ های عمودی اصلی، یک ورودی هوا باریک نیز جهت عبور بهتر جریان هوا ایجاد شده است که خطوط اطراف آن به خوبی به سمت ورودی هوای مرکزی امتداد پیدا کرده است. همچنین قرار گیری دو پروژکتور در طرفین ورودی هوای مرکزی سپر، بر کاراکتر افرودی L7 کمک کرده است که نشان از دقت طراحان در ایده پردازی برای این سبک از کراس اوورها می دهد.هر چند که اگر از نما روبه رو به لوکانو L7، نگاه کنید، قطعا این نکته را احساس می کنید که انگار اینه های جانبی برای این مدل طراحی و ساخته نشده است و همانند یک زائده اضافی به نظر می رسد. هر چند که بازهم این قطعه بر اساس همان القای حس افرودی در لوکانو L7 شکل گرفته است.

در نمای جانبی، بیشترین شباهت لوکانو L7 با محصولات رنجروور مانند ایووک و ولار آشکار می شود. با این حال، اولین نکته ای که در این قسمت جلب توجه می کند، تناسب خوب و پویا این نما است. خط کمر پویا و خط سقف شیب دار، یک نمای چند لایه، اما زمخت و کارآمد ایجاد می کنند. بخصوص طراحی ستون D که علاوه بر ایجاد این حس، بر مدرن تر شدن این نما کمک کرده است.

نقد و بررسی طراحی لوکانو L7 ؛ رنجروور مینیاتوری!

خط شخصیتی اصلی یا کاراکتر لاین پروفایل جانبی که از لبه چراغ های جلو تا عقب امتداد پیدا کرده است، حالتی پویا داشته و طبق گفته چری«جکو»، چنین فرم پردازی یادآور شهاب سنگی است که در آسمان شب می درخشد که دستیگره های در مخفی  «Pop Out» آن را تقویت کرده است و طراحی مینیمال L7 را با شکوه کامل که ترکیبی از «سنت و نواوری، عملکرد و زیبایی»  شناسی است را به نمایش می گذارد.همچنین طراحی تقریبا مکعبی شکل قوس چرخ ها در کنار حجم پردازی هایی که گلگیرهای جلو و عقب را عضلانی تر کرده است، بر جذابیت های نمای جانبی لوکانو L7 افزوده است

نمای عقب نیز با خطوط ظریف ماتریسی شکل و چراغ های عقب افقی و عمودی، توانسته هارمونی مناسبی را با سایر قسمت های بدنه ایجاد کند. در کنار این موارد سطوح عضلانی و مربعی شکل، با سایر خطوط مستحکم بدنه هماهنگ شده و توانسته ویژگی های بصری خارج از جاده ای لوکانو L7 را در این نما تقویت کند.

نقد و بررسی طراحی لوکانو L7 ؛ رنجروور مینیاتوری!

طراحی و گرافیک چراغ های یک تکه و سراسری با تم تیره که نوشته «LUCANO» نیز بر روی آن قرار گرفته در کنار ویژگی های سپر، مانند دیفیوزر نقره ای مات بزرگ به همراه سراگزوز های طرفین همچنان یادآور محصولات رنجروور می باشد. اما اگر کمی بیشتر به طراحی این نما و جزئیات آن مانند چراغ های عمودی مه شکن که در گوشه سپرها و در یک حجم عضلانی قرار گرفته اند دقت کنیم، نشانه هایی از نسل جدید سوزوکی گرندویتارا را نیز خواهیم یافت.

طراحی لوکانو L7 در کابین ؛ قدرت و ظرافت در قالب مینیمالیستی

با وجود اینکه استفاده گسترده از متریال چرم و یا چوب در کابین یک اتومبیل، می تواند به خاص تر شدن آن بیافزاید، استفاده از جدیدترین فناوری ها در کنار یک فضای جادار نیز می تواند در جلب نظر مشتریان تاثیرگذار باشد. موردی که به وضوح در کابین لوکانو L7 نیز دیده می شود.

کابین لوکانو L7، با خطوط مستقیم و صاف خود و ترکیب عناصر افقی و عمودی به مانند نمای بیرونی، علاوه بر ایجاد یک هارمونی بصری میان این دو، حسی از یک فضای گسترده ای را به وجود آورده است. طراحی داشبورد حالتی شناور دارد که در کل فضای داخلی گسترده شده است.

نقد و بررسی طراحی لوکانو L7 ؛ رنجروور مینیاتوری!

نمایشگر عمودی و بزرگ ۸/۱۴ اینچی تقریبا جایگزین کنسول مرکزی داشبورد شده است و محل قرارگیری زیرارنجی و اهرم تعویض دنده که به سبک اهرم های جت های جنگی طراحی شده است در کنار برخی از دکمه های کنترلی فیزیکی که خوشبختانه به طور کامل حذف نشده اند، ارگونومی فضای داخلی را بهبود بخشیده است.

طراحی دریچه های تهویه چپ و راست کابین که درواقع نقطه پایان داشبورد در دو سمت است، هر چند که زیبا طراحی شده است و با توجه به فرمی که دارند توانسته حس افرودی لوکانو را در فضای داخلی افزایش دهد، اما به خوبی نتوانسته در پنل رودری ها جریان یابد. هر چند که طراحی رودری ها از نظر بصری حس و حال قدرمنتد کابین را افزایش داده است و از طراحی خوبی برخوردار می باشد.

نقد و بررسی طراحی لوکانو L7 ؛ رنجروور مینیاتوری!

از نظر کیفیت مواد و متریال می توان با دو دید متفاوت به لوکانو L7 نگاه کرد. یکی اینکه این خودرو را باید عنوان نخستین تجربه های یک برند تقریبا نوپا چینی دانست که قرار است در بازار بزرگ اروپا با محصولات متنوعی از برندهای بزرگ، اما با قیمتی اقتصادی رقابت کند و یا اینکه به این خودرو در بازار ایران، در جایگاه یک کراس اوور نسبتا لوکس چینی نگاه کرد که در هر دو حالت باید به کیفیت مواد و متریال فضای داخلی نمره قابل قبولی داد. هر چند که همانند بسیاری از رقبای چینی خود، نمی توان نسبت به دوام این مواد و استهلاک آن ها نظر قطعی داد.

کلام آخر

کلام آخر در رابطه با لوکانو L7 یا جکو J7 اینکه طراحی این مدل به عنوان اولین تلاش یک سازنده جدید می تواند جذاب و قابل تحسین باشد. اما این تحسین و تشویق تا زمانی می تواند ادامه یابد که برندجکو تنها به عنوان یک خودروساز نوپا چینی شناخته شود. اما زمانی که صحبت از خودروساز بزرگی همچون چری به میان می اید که به عنوان یکی از اولین برندهای چینی شناخته می شود که طراحی خودرو در صنعت خودروسازی این کشور را وارد چرخه جدیدی کرده است ، دیگر نمی توان نسبت به این شباهت با غلظت بالا، هر چقدر که جذاب و شیک باشد نقد وارد نکرد! بخصوص اینکه باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که اساس تاسیس این برند, حضور در بازار جهانی و رقابت با محصولات قلدر اروپایی بوده است و همانند تیگو ۷ و یا فونیکس FX , بازار خاورمیانه یا امریکا جنوبی ملاک طراحی ان نبوده است. به عبارت دیگر این نگرش چری و زیر مجموعه های آن در رابطه با سبک و زبان طراحی را می توان یک تاکتیک ساده انگرانه دانست که ممکن است برخی را به اندازه کافی وسوسه و یا حتی وادار به تحسین کند، اما ادامه این روش و به این شکل حداقل در بازار اروپا احتمالا چندان موفق نخواهد بود، مگر آنکه استفاده از پلت فرم های مشترک و گسترش همکاری ها با خودروسازان بزرگی مانند رنجررور بتواند راهگشا باشد. هر چند که باید به این نکته اشاره کرد که خودروسازان چینی چندان قابل پیش بینی نیستند و هر لحظه امکان غافلگیری از جانب ان ها وجود دارد. حال اما نظر شما مخاطبان اخرین خودرو در رابطه با طراحی لوکانو L7 چیست؟ به نظر شما این روند از طراحی می تواند موفق باشد یا باعث شکست یک مدل یا حتی یک خودروساز می شود؟

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.