نقد و بررسی طراحی کیا EV5 ؛ « نسل Z » خودروهای برقی
در این مطلب، به بررسی طراحی کیا EV5 می پردازیم تا ببینیم که محصول جدید کیا تا چه حد توانسته با سلیقه به اصطلاح «نسل Z» همگام شود. اولین خودروی تمام برقی کیا، مدل «EV6» بود که در قالب یک هاچبک کراس جذاب با پلت فرمی مدولار در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شد و


در این مطلب، به بررسی طراحی کیا EV5 می پردازیم تا ببینیم که محصول جدید کیا تا چه حد توانسته با سلیقه به اصطلاح «نسل Z» همگام شود.
اولین خودروی تمام برقی کیا، مدل «EV6» بود که در قالب یک هاچبک کراس جذاب با پلت فرمی مدولار در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شد و توانست عنوان خودروی سال اروپا را نیز از آن خود کند. اما نخستین محصول تمام الکتریکی کیا که قرار است توسط کوشا خودرو به بازار ایران عرضه شود، مدل «EV5» است و مطابق با آنچه که امروزه در صنعت خودروسازی تحت عنوان ترند و البته سلیقه مشتریان شناخته شده و در نظر گرفته می شود، در قالب یک کراس اوور با تناسبات خاص معرفی شده است.
مدلی که نخستین بار در سال ۲۰۲۳ در نسخه کانسپت معرفی شد و به فاصله کوتاهی نیز شاهد رونمایی رسمی از مدل تولیدی آن در نمایشگاه خودروی چنگدو «Chengdu» چین بودیم که ابتدا تنها در بازار چین و سپس در اروپا و سایر بازارها نیز عرضه آن صورت گرفت.

کیا ادعا می کند که EV5 به عنوان یک کراس اوور کامپکت برقی، عصر جدیدی را به این بخش از شاسی بلند ها می آورد و به گونه ای طراحی و مهندسی شده است که نیازهای منعطف خانواده های نسل جوان و مدرن را با الهام از اصول و فلسفه طراحی خاص خود, یعنی « اتحاد تضادها» و نیز تطبیق پذیری و راحتی استثنایی را با فناوری های پیشرفته، عملکرد پویا و ایمنی بالا در قالب یک کراس اوور کامپکت برقی فراهم کند.
بر همین اساس در ادامه این مطلب، کیا «EV5» را از بُعد طراحی و استایل به صورت دقیق تر بررسی می کنیم تا ببینیم که محصول جدید کیا تا چه حد توانسته با سلیقه به اصطلاح «نسل Z» همگام شود.
طراحی کیا EV5 در بدنه؛ خلاقیت الهام گرفته از همزیستی طبیعت و معماری مدرن
کیا EV5، که بر پایه پلت فرم E-GMP گروه هیوندای-کیا توسعه پیدا کرده، مسیر طراحی را که با EV6 و البته خواهر بزرگترش EV9، که یک شاسی بلند هفت نفره است آغاز شده را ادامه می دهد.این مدل که توسط تیمی به سرپرستی کریم حبیب «Karim Habib» طراحی شده است، بر پایه فلسفه جدید طراحی این برند یعنی «Opposites United» یا «اتحاد تضاد ها» شکل گرفته است و به نوعی زیبایی شناسی پذیرفته شده در بخش شاسی بلند های کامپکت موجود را تحت الشعاع قرار داده و به چالش می کشد.

طراحی EV5 با در نظر گرفتن تعاملی ظریف میان مناظر طبیعی و معماری معاصر، دارای خطوطی قوی و محکم است و تفسیری مدرن از DNA طراحی کیا، یعنی جلو پنجره معروف «Tiger Nose» یا «پوزه ببر» را با حالتی عریض و منحصر به فرد ارائه می دهد.
کریم حبیب«Karim Habib» معاون اجرایی و رئیس مرکز طراحی جهانی کیا در رابطه با طراحی EV5 اینگونه توضیح می دهد؛« کیا EV5 از تضاد و مکمل بودن مناظر طبیعی و معماری ساخته دست بشر الهام گرفته است و برای تعریف مجدد ژانر SUV های جمع و جور با فرمی شکل گرفته از فلسفه طراحی منحصر به فرد کیا، یعنی «اتحاد تضادها» ساخته شده است. این خودرو برای الهام بخشیدن به مشتریان ما در هر سفری طراحی شده است، در حالی که راه حل های پایدار و سازگار با محیط زیست را نیز ارائه می دهد.در هر مرحله، طراحان کیا با مهندسان همکاری نزدیکی داشته اند تا یک راه حل جامع برای حمل و نقل پایدار ایجاد کنند. در نتیجه، EV5 استاندارد جدیدی را برای طراحی، عملکرد و کاربردی بودن تعیین می کند و در عین حال سطوح جدیدی از لذت رانندگی و تجربه کاربری را ارائه می دهد.»
در هر زاویه ای، EV5 سعی می کند تا اعتماد به نفس و وقار یک کیا مدرن و آینده نگرانه را به همراه گلگیرهای عضلانی و خطوط شانه پهن و نیز یک نیمرخ محکم و البته منحصربه فرد از نظر فرمی و استایل را منعکس کند.
در نمای جلو، عناصر متمایز طراحی کیا، مانند دماغه پهن و کاپوت عضلانی، در ترکیب با سایر ویژگی های بصری این نما مانند چراغ ها و سیستم نورپردازی اختصاصی کیا با نام «Star Map» که از صور فلکی الهام گرفته است، در کنار شکل جدیدی از جلو پنجره پوزه ببر با نام «پوزه ببر دیجیتال» یا «Digital Tiger Face» را به همراه پویایی بیشتر به نمایش می گذارد. هر چند که همچنان و بر اساس نظر کارشناسان و منتقدان حوزه طراحی خودرو، سبک جدید طراحی کیا، بخصوص مدل های الکتریکی، روز به روز از DNA خود فاصله گرفته و بیشتر شبیه به یک محصول دیجیتال در دنیای طراحی صنعتی شده است تا یک خودرو واقعی!. در نمای جلو EV5 نیز می توان کاملا این حس را دریافت کرد که با وجود اینکه با یک طراحی کاملا مدرن و جسورانه روبه رو هستیم، اما ریشه های چندانی را از DNA طراحی یک کیا نمی توان دریافت کرد.

با رسیدن به نمای جانبی، اولین نکته ای که در EV5 جلب توجه می کند و پیش از آن نیز در مدل بزرگتر EV9 شاهدش بودیم، فرم جعبه ای شکل بدنه است که همانطور که اشاره کردیم، حسی از اعتماد به نفس و استحکام را منتقل می کند. هر چند که ممکن است در نگاه اول، کمی یادآور محصولات ولوو و پولستار، بخصوص در قسمت انتهایی بدنه و در بخش ستون های C و D باشد، اما باید اذعان داشت که اگر اینطور هم باشد، قطعا با یک طراحی اسکاندیناویایی بسیار خوب در این قسمت روبه رو هستیم.
در همین نما، در دو طرف بدنه و بر روی گلگیرهای جلو و عقب، دو خط شارپ وجود دارد که علاوه بر ایجاد حالتی عضلانی در این نقاط با امتداد به مرکز بدنه، به یک خط نسبتا ملایم تر متصل شده و در امتداد بدنه جریان پیدا می کند.

در قسمت پایین درهای جانبی نیز یک خط پویا داریم که دینامیک خوبی را به نمای جانبی EV5 بخشیده است. بخصوص اگر آن را با مدل EV9 در این قسمت مقایسه کنیم این پویایی و دینامیک بهتر که از این خط و حجم منعکس می شود، برجسته تر می شود. چرا که در EV9 قرار است با یک SUV الکتریکی با ابهت تر و با وقار تر روبه رو باشیم، در حالی که در EV5 ما باید به لحاظ بصری حداقل چاشنی از یک کراس اوور اسپرت را نیز مزه کنیم که در همین جزئیات ظاهری و دقت در نحوه اجرا خطوط و حجم ها به خوبی می توان این نکات را دریافت کرد. همچنین این ویژگی را می توان در «greenhouse» و خط سقف شیب دار EV5 نسبت به EV9 مشاهده کرد.
طراحی روکش های پلاستیکی درو چرخ ها نیز در نوع خود جذاب است، استفاده از یک برش در در مرکز و در بالاترین نقطه و نیز امتداد بر روی سپر های جلو و عقب، تمیز و زیبا کار شده است.با این حال طراحی رینگ ها هر چند خاص و آینده نگرانه می باشد، اما به نظر نمی رسد که همه پسند بوده و چندان بر زیباتر شدن پروفایل جانبی کمک کرده باشد.
نمای عقب EV5 را احتمالا باید جذاب ترین قسمت طراحی بدنه آن دانست. حداقل از دید نگارنده این گونه به نظر می آید! با این حال در این قسمت ما با یک نمای تمیز ، مینیمال و اینده نگر روبه رو هستیم که به خوبی توانسته مکمل سایر نماها باشد و در مقایسه با نمای جلو شخصیت بیشتری را از خود به نمایش می گذارد. ضمن اینکه بر خلاف طراحی قسمت عقب EV9، سریع تر می توان با آن ارتباط برقرار کرد. با این حال طراحی C شکل چراغ ها، همچنان ذهن را به سمت محصولات ولوو و پولستار سوق می دهد. بخصوص فرم ستون D و نحوه امتداد برش در صندوف، بر روی ستون D و شیشه عقب، این حس را دوچندان می کند.

اما نکته جالب در رابطه با چراغ های عقب این است که آن ها، به جز در گوشه ها ضخامت یکسانی دارند.بنابراین می توانید ببینید که ضخامت یا طراحی خود LED ها، هر بار که به گوشه ها برخورد می کنند، تغییر می کنند و احتمالا این سبک را در آینده بیشتر در محصولات کیا خواهیم دید. همانطور که در EV9 نیز شاهدش بودیم، با این تفاوت که در آنجا نوارهای LED هرگاه که به انتها می رسیدند، ضخامتشان تغییر می کرد.
طراحی سپر و اجزای آن نیز همانند سایر عناصر نمای عقب، ساختاری مینیمال دارد و با حالتی تراش خورده بر جذابیت و پویایی این نما کمک بیشتری کرده است.
طراحی کیا EV5 در کابین،؛ مدرن و الهام بخش یا یک خلأ بزرگ در طراحی؟

کیا می گوید که بر اساس تحقیقات انها، خانواده های نسل جدید، اکنون فضای داخلی شاسی بلند برقی خود را نه تنها به عنوان مکانی برای نشستن ایمن و راحت هنگام سفر از نقطه الف به ب، بلکه به عنوان یک اتاق اضافی برای زندگی خود می دانند. بر همین اساس و برای غلبه بر این چالش، طراحان کیا، فضای داخلی خودرو را از نو طراحی کرده اند. آنها با الهام بیشتر از شاسی بلند بزرگتر EV9، فضای داخلی EV5 را به فضایی گسترده تر مجهز کرده اند که از نظر مفهوم و اجرا، به یک سالن خانگی نزدیک تر است تا یک کابین سنتی.
با این حال و با وجود این تفاسیر از طراحی کابین EV5، اما به محض ورود به کابین آن ما بیش از آنکه با یک فضای بسیار مدرن روبه رو شویم، با کابینی روبه رو می شویم که برای رسیدن به یک طرح مینیمال، بیش از حد ساده سازی شده، تا جایی که می توان گفت که طراحی داشبورد و فضای داخلی EV5نیز همانند نمای بیرونی تا حدی هویت خود را از دست داده است.

یک داشبورد و یک کنسول به شدت ساده و بدون هرگونه عنصر بصری که سبب تمایز آن با بسیاری از طراحی های داخلی امروزی شود، کلیت کابین EV5 را تشکیل داده است. در کنار ان، یک الگوی تکراری، یعنی استفاده از نمایشگر های بزرگ یا کشیده در بالای داشبورد در کنار یک غربیلک فرمان به ظاهر خیلی مدرن، اما تکراری نیز تکمیل کننده این روند در طراحی داخلی می باشند. با این حال نمی توان منکر کیفیت خوب متریال و مواد به کار رفته در داخل کابین شد، اما این سبک طراحی، تنها در کیا EV5، بلکه در بسیاری دیگر از خودروسازان باعث شده که طراحی داخلی خودروها، بخصوص محصولات الکتریکی بیش از پیش تکراری و یا کسل کننده شوند.
کلام آخر
در یک نگاه کلی، طراحی کیا EV5 که به نوعی به یک الگو در سبک طراحی محصولات کیا تبدیل شده است، با وجود داشتن جزئیاتی مدرن و حتی جذاب، اما همانند طراحی داخلی که به آن اشاره شد، فاقد آن هویت لازم و مورد انتظار می باشد. به عبارتی EV5 از یک طراحی احساسی که دوستداران خودرو احتمالا با دیدن آن ذوق کنند برخوردار نیست و حالتی رباتیک ,مانند یک دستگاه دیجیتال دارد و اینگونه به نظر می رسد که نرم افزار های کامپیوتری و یا تونل باد به آن شکل و فرم داده اند. موردی که پیش از این در رابطه با طراحی اسپورتیج جدید نیز گفته شد را بار دیگر و با شدتی بیشتر در کراس اوور برقی EV5 شاهدش هستیم و به نظر می آید این مسیر جدیدی است که کمپانی کیا برای خود انتخاب کرده و قرار است در آینده نیز بیشتر شاهد این سبک از طراحی ها از این برند کره ای باشیم.
نوشته نقد و بررسی طراحی کیا EV5 ؛ « نسل Z » خودروهای برقی اولین بار در آخرین خودرو. پدیدار شد.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0