کی ام سی شدو ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی
فهرست محتوا درباره کی ام سی شدو طراحی KMC SHADOW مشخصات فنی کی ام سی شدو کابین و امکانات SHADOW امکانات ایمنی و رفاهی مزایا و معایب رقبای کی ام سی شدو آلبوم تصاویر سوالات متداول کی ام سی شدو اولین هاچبک ملی کرمان موتور به حساب می آید که بر اساس پلتفرم PS1 مشترک

کی ام سی شدو اولین هاچبک ملی کرمان موتور به حساب می آید که بر اساس پلتفرم PS1 مشترک با جک جی ۴ و ایگل توسعه یافته است.
درباره کی ام سی شدو
کرمان موتور از قدمی ترین خودرو سازان داخلی است که در دهه ۷۰ فعالیت خود را با مونتاژ محصولات کره ای دوو آغاز کرد. این خودروساز که اکثر کارخانجات آن در بم مستقر بوده از ظرفیت بالای تولید و مونتاژ بهره می برد و تا قبل از خصوصی سازی ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز خصوصی در کشور شناخته می شد. کرمان موتور در کارنامه فعالیت خود سابقه همکاری با برند های همچون هیوندای، دوو موتورز، لیفان و جک را دارد. در سه دهه فعالیت کرمان موتور در حیطه صنعت خودرو، این شرکت صرفا مونتاژ کار بوده اما در سال ۱۴۰۱ با معرفی سدان ملی ایگل، کرمان موتور فعالیت خود را در تولید داخلی خودرو آغاز کرد. کرمان موتور قصد دارد در آینده طیف گسترده ای از محصولات را تولید داخل کند و نقش گسترده تری در صنعت خودروسازی کشور داشته باشد، KMC شدو دومین محصول ملی کرمان موتور است.

کی ام سی شدو اولین هاچبک ملی کرمان موتور به حساب می آید که بر اساس پلتفرم PS1 توسعه یافته است. پلتفرم PS1 نمونه ایرانی پلتفرم جک جی ۴ یه شمار می رود که کرمان موتور امتیاز آن را از جک موتور چین به دست آورده است و انتظار می رود بسیاری از محصولات جدیدی که کرمان موتور قصد دارد به زودی تحقیق و توسعه آنها را آغاز کند از این همین پلتفرم بهره ببرند. این خودرو در کلاس محصولات هاچبک B سایز یا همان متوسط قرار می گیرد که به دلیل محبوبیت این کلاس بدنه در ایران و محدود بودن تعداد محصولات داخلی در این ابعاد پیش بینی می شود محبوبیت خوبی را دست آورد.
طراحی KMC SHADOW
سرطراح محصولات کرمان موتور آقای حسین وفاهی هستند که توجه ویژه ای بر روی ایجاد خط طراحی برای محصولات این شرکت را دارد. طراحی ایگل سدان ملی کرمان موتور نیز توسط ایشان انجام شده و در محصول جدید کرمان موتور نیز از همان خطوط و الگوی های طراحی بکار برده شده است. سبک طراحی کی ام سی ایگل به صورت نئومینیمالیس بوده که با چاشنی های از الگو های مدرن و اسپرت، کمی ترکیب شده است.

در نمای جلوی این خودرو که به شدت به کی ام سی ایگل نیز شبیه بوده از جلوپنجره ای باریک استفاده شده است. چراغ های جلو به صورت باریک و کشیده هستند که زمینه آنها سیاه است، با نگاه به نمای روبه رو ترکیب رنگی جلو پنجره و کاسه چراغ جذاب و هماهنگ دیده می شود. در لبه پایینی کاپوت کروم کاری عرضی بکار رفته که یکی از المان های طراحی، طراح کرمان موتور است. فرم کلی سپر به صورت خمش هماهنگ بوده که داری خطوط تیز و خشن نیست اما برای القای حس اسپرت دی لایت های عمودی بر روی سپر آن به کار رفته. امضای نوری و دی لایت این خودرو در زمینه کاسه چراغ ترکیب شده اند و LED به صورت سه تیکه به دور لنز LED چراغ به کار رفته است.

در نمای جانبی تقریبا با همان خطوط طراحی که در جک جی ۴ و ایگل روبه هسیتم در این خودرو دیده می شود. خط شانه ای کامل برای حجم دهی به خودرو، در شدو وجود ندارد و فقط در قسمت های از گلگیر جلو و عقب خط تیز به کار رفته که آنهم بر روی درب ها محو شده است. بر قیمت پایینی درب ها خطی سیالی به کار رفته که به حجیم تر دیده شدن درب ها کمک می کند. بخش عقب در نمای جانبی به دلیل زاویه باز ستون C مقداری شیوه فست بک را القاء می کند. درپوش باک چندضلعی در شدو نشان دهنده استفاده از فرم شکنی عمدی برای ایجاد جذابیت بصری و جدا شدن از اشکال دایره ای یا بیضی کلاسیک است. استفاده از المان های زاویه دار در طراحی، باعث القای حس تکنولوژیک و آینده نگر در بدنه شده، مخصوصاً وقتی با خطوط تیز روی سپر جلو/عقب ترکیب می شود.

فرم عقب خودرو پرجزئیات تر از جلو طراحی شده است. چراغ ها ترکیبی از اشکال خمیده و گرافیک تیز هستند که در داخل آنها نوار ال ای دی به صورت خطی به کار رفته است. در اینجا هم نوار تیره متصل کننده چراغ ها استفاده شده، اما نکته مهم تر، قرارگیری اسپویلر مشکی رنگ است که از سقف بیرون زده و با چراغ ترمز سوم، فرمی اسپرت ایجاد می کند. از نکات جالب طراحی عقب میتوان به فرم درب صندوق اشاره کرد که از خطوط تیز زاویهدار با شکستهای عمیق بهره میبرد و کاملاً از ایده فرمهای چندضلعی پیروی میکند. همچنین خروجی تک دایره ای در سپر عقب حالتی اسپرت ایجاد کرده است.
به طور کلی این خودرو طراحی بسیار هماهنگ دارد و تناسبات ابعادی در آن به خوبی رعایب شده است. در آن سعی شده از الگو های ساده به درستی استفاده شود. هماهنگی که در طراحی این خودرو وجود دارد در کمتر خودروی داخلی شاهد آن هستیم. به نظر طراحی شدو یک پله بالا تر از ایگل می باشد و ارتقاء نسبی برای خط طراحی کرمان موتور است. یکی از اصلی ترین نقد های که به این خودرو می توان وارد کرد دو رنگ نبودن رینگ آن و گرافیکی نبودن رینگ است.
مشخصات فنی کی ام سی شدو

سیستم پیشرنه کی ام سی شدو از یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ مجهز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها (VVT-i) تشکیل شده است. این پیشرانه از سری موتور های گرین جت کمپانی جک بوده که نهایت قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۳۷ نیوتن متر را از طریق گیربکس CVT با سه حالت رانندگی به چرخ های جلو منتقل می دهد. این پیشرانه استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس می کند و مصرف سوخت آن به صورت میانگین به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، کمتر ۷ لیتر اعلام شده است.
برند | کی ام سی |
مدل | شدو |
کلاس بدنه | هاچ بک |
سال تولید | ۱۴۰۴ |
حجم موتور | ۱۴۹۹ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | تنفس طبیعی |
قدرت | ۱۰۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۷ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | — |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | اتوماتیک CVT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | نیمه مستقل |
طول | ۴۲۷۰ میلی متر |
عرض | ۱۷۲۵ میلی متر |
ارتفاع | ۱۵۰۵ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۵۶۰ میلی متر |
وزن | ۱۱۴۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۶.۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۱۹۵/55R16 |
شرکت عرضه کننده | کرمان موتور |
برند نشان مادر | کرمان موتور |
کشور سازنده | ایران |
سیستم تعلیق هاچبک ملی کرمان موتور در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب به رسم اکثر خودرو های اقتصادی نیمه از نوع بازو جناغی است.
کابین و امکانات SHADOW

متریال به کار رفته در کابین اکی ام سی شدو با دیگر محصولات این خانواده همانند جک جی ۴ و ایگل متفاوت بوده و از کیفیت بالا تری نیز برخودار است. پوسته داشبورد شدو به صورت سافت تاچ بوده که در مقابل رقبایش نقطه قوطی به حساب می آید. رودری های این خودرو برخلاف داشبورد از پلاستیک خشک ساخته شده اند و کیفیت در حدود اجزای کی ام سی ایگل دارند. صندلی های SHADOW با چرم منفذ دار پوشش داده شده اند و فوم استفاده شده در آنها نیز نرمی مناسبی دارد.
طراحی داخلی KMC شدو از یک زبان طراحی موسوم به Tech-Minimalist پیروی میکند. هدف این زبان طراحی ایجاد ظاهری مدرن و مرتب با تمرکز بر نمایشگرها و حذف شلوغیهای بصری است. با توجه به این فلسفه، داشبورد بهصورت خطی، ساده و کشیده طراحی شده تا میدان دید گسترده و حس افقی بودن فضای داخلی به کابین بدهد. طراح کابین از خطوط کرومی و سطوح مات در تضاد با متریال های براق به خوبی استفاده شده اند تا تضاد بصری لازم را فراهم کند. نمایشگر مالتی مدیای این خودرو در وسط داشبورد قرار گرفته که موقعیت و مدیان دید آن را می توان فقط قابل قبول رده بند کرد اما نقد اصلی به آن حاشیه های بیش از حد معمول دور مالتی مدیا و خود نمایشگر است. سعی شده در کابین از الگو های چهار ضلعی استفاده شود که نوستالژیک را منتقل می کند. صفحه کیلومتر جدا از مالتی مدیای کار شده که متمایز و جذاب رده بندی می شود در بازه قیمتی پیش بینی شده برای این خودرو.

سیستم کنترل تهویه مطبوع شدو از نوع کاملاً فیزیکی است که از دیدگاه ارگونومی مزیت دارد. این طراحی عمدتاً به دلایل ایمنی استفاده میشود، چراکه استفاده از دکمههای فیزیکی در مقایسه با صفحه لمسی باعث میشود راننده نیاز به نگاه کردن برای کنترل سیستم تهویه نداشته باشد. در قسمت پایینی کنسول میانی محل شارژر وایرلس قرار گرفته که دسترسی به آن تقریبا سخت است. وجود دسته دنده الکتریکی، ترمز پارک برقی و فرمان دی تایپ به مدرن بودن این خودرو می افزاید. در بحث ارگونمی و راحتی سرنشینان این خودرو به از ارگونومی خوبی برخوردار است و مشکلات همانند تنگی جای پای سرنشینان جلو و عقب و محل نامناسب آپشن های خودرو در آن دیده نمی شود.

از جمله امکانات شدو هاچبک ملی کرمان موتور؛ سانروف برقی، دو کیسه هوا، سیستم پایش باد تایر ها، سنسور پارک عقب، چراغ های جلو عقب مجهز به فناوی LED، دوربین دنده عقب، آینه های جانبی برقی، کیلومتر دیجیتال، دسته دنده الکتریکی، صندلی های برقی ۶ جهته جلو، استارت دکمه ای، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، کروز کنترل، فرمان کمکی برقی، تریم داخلی چرم و پارچه، رینگ آلومینیومی، سنسور نور، فناوری LED چراغ ها، شارژر بیسیم تلفن همراه، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، کلاستر دیجیتال و… هستند.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | دو کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه شروع حرکت در سرباالایی |
امکانات رفاهی | سانروف برقی – تریم داخلی چرم و پارچه – نمایشگر لمسی – اپل کارپلی – اندروید اتو – شارژر وایرلس – ترمز پارک برقی – اتوهلد – تنظیم حالت رانندگی – حالت تیپ ترونیک جعبه دنده – فرمان کمی برقی – صندلی های برقی جلو – گرمکن صندلی های جلو – کلاستر دیجیتال – کروز کنترل – فناوری LED چراغ ها – سنسور نور – آینه تاشو برقی – تهویه الکتریکی دستی – زیر آرنجی جلو و عقب – سنسور پارک عقب – دوربین عقب – سامانه کنترل حرکت در سراشیبی – استارت دکمه ای |
مزایا و معایب
مزایا | امکانات مناسب – کابین جادار به نسبت سایر هاچ بک ها – طراحی خوب – شبکه خدمات پس از فروش گسترده |
معایب | عدم چالاکی ایده آل – جعبه دنده نه چندان جذاب |
رقبای کی ام سی شدو
رقابت در کلاس هاچبک ها در بازار ایران بسیار شدید نیست و در هر رده قیمتی به ترتیب از کوییک، اطلس و پژو ۲۰۷ تا بازه قیمتی ۱ میلیارد تومان تنها انتخاب های صفر کیلومتر بازار هستد. با ورود شدو می توان پیش بینی کرد پژو ۲۰۷ اتوماتیک دیگر با رقیبی هم کلاس خود روبه رو خواهد شد و انتخاب بین آن و ۲۰۷ یکی از دغدغه های خریدارن می شود. البته این خودرو جایگاه ایکس ۳۳ کراس و بک ایکس ۳ پرو را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
آلبوم تصاویر















سوالات متداول
سیستم پیشرنه کی ام سی شدو از یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ مجهز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها (VVT-i) تشکیل شده است. این پیشرانه از سری موتور های گرین جت کمپانی جک بوده که نهایت قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۳۷ نیوتن متر را از طریق گیربکس CVT با سه حالت رانندگی به چرخ های جلو منتقل می دهد. این پیشرانه استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس می کند و مصرف سوخت آن به صورت میانگین به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، کمتر ۷ لیتر اعلام شده است.
از جمله امکانات شدو هاچبک ملی کرمان موتور؛ سانروف برقی، دو کیسه هوا، سیستم پایش باد تایر ها، سنسور پارک عقب، چراغ های جلو عقب مجهز به فناوی LED، دوربین دنده عقب، آینه های جانبی برقی، کیلومتر دیجیتال، دسته دنده الکتریکی، صندلی های برقی ۶ جهته جلو، استارت دکمه ای، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، کروز کنترل، فرمان کمکی برقی، تریم داخلی چرم و پارچه، رینگ آلومینیومی، سنسور نور، فناوری LED چراغ ها، شارژر بیسیم تلفن همراه، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، کلاستر دیجیتال و… هستند.
source
برچسب ها :ایران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0