انقلاب در ویتنام ؛ ممنوعیت کامل موتورسیکلتهای بنزینی از سال آینده خودروها در صف بعدی!
منتشر شده در 03 مرداد 1404 ساعت 12:00 مقامات پایتخت ویتنام اعلام کردهاند از تاریخ ۱ جولای ۲۰۲۶ تردد همه موتورسیکلتها و اسکوترهای درونسوز در محدوده مرکزی شهر هانوی ممنوع خواهد شد. این اقدام بخشی از برنامه گستردهتری است که از سال ۲۰۲۷ به مناطق بیشتری از شهر گسترش مییابد. مراحل بعدی شامل ممنوعیت خودروهای

منتشر شده در 03 مرداد 1404 ساعت 12:00


مقامات پایتخت ویتنام اعلام کردهاند از تاریخ ۱ جولای ۲۰۲۶ تردد همه موتورسیکلتها و اسکوترهای درونسوز در محدوده مرکزی شهر هانوی ممنوع خواهد شد. این اقدام بخشی از برنامه گستردهتری است که از سال ۲۰۲۷ به مناطق بیشتری از شهر گسترش مییابد. مراحل بعدی شامل ممنوعیت خودروهای درونسوز نیز خواهد شد؛ هرچند هنوز تاریخ مشخصی برای مرحله مربوط به خودروها اعلام نشده است.
حذف کامل وسایل نقلیه درونسوز دو چرخ تا ۲۰۴۵
طرح هانوی با راهبرد ملی ویتنام همسو است؛ دولت مرکزی قصد دارد تا سال ۲۰۴۵ همه وسایل نقلیه درونسوز دو چرخ را در سراسر کشور از چرخه تردد خارج کرده و جای آنها را با موتورسیکلت ها و اسکوترهای برقی یا سایر گزینههای بدون آلایندگی پر کند. این هدف بلندپروازانه در کشوری که ستون اصلی حمل و نقل روزمرهاش بر دوش موتورسیکلتهاست، یک تغییر ساختاری بزرگ خواهد بود.
چرا این تصمیم حیاتی است؟
ویتنام به خاطر تردد میلیون ها موتورسیکلت و اسکوتر بنزینی در شهرهای آن شهرت دارد. حضور انبوه این نوع وسایل نقلیه باعث آلودگی هوای بالا، تشکیل دود، افزایش ذرات معلق و آلودگی صوتی شدید شده است. ممنوعیت تدریجی تردد موتورسیکلتهای درونسوز بخشی از تلاش برای کاهش دود و صدا، بهبود کیفیت زندگی شهری، حمایت از گردشگری و حرکت به سمت حمل و نقل پاکتر است.
فشار مالی روی خانوارها
اجرای ممنوعیت از تابستان آینده عملاً به این معناست که صدها هزار نفر از ساکنان هانوی باید تا پیش از آغاز طرح، برای خرید موتورسیکلت یا اسکوتر برقی اقدام کنند. این موضوع میتواند فروش دو چرخ های برقی را بالا ببرد، اما بار مالی قابل توجهی نیز بر دوش خانوارها میگذارد؛ به ویژه آنکه میانگین دستمزد ماهانه در ویتنام حدود ۶۰۰ دلار آمریکا برآورد میشود. برای بسیاری از خانوادهها جایگزینی ناگهانی وسیله نقلیه اصلی، فشار اقتصادی واقعی ایجاد میکند.

حمایت دولتی؟ هنوز چیزی اعلام نشده
تا این لحظه، دولت طرح مشخصی برای یارانه، وام کمبهره، تخفیف مالیاتی یا طرح اسقاط در برابر خرید برقی برای شهروندان هانوی اعلام نکرده است. با این حال مقامات گفتهاند که گزینههای حمایتی در حال بررسی هستند. سرعت تدوین این برنامهها نقش بزرگی در موفقیت طرح خواهد داشت؛ طبیعتاً بدون حمایت مالی، خطر کندی پذیرش یا نارضایتی عمومی وجود دارد.
فرصتی برای صنعت داخلی؟
اجرای ممنوعیت میتواند به سرعت بازار دوچرخهای برقی داخلی ویتنام را داغ کند. برند وینفست (VinFast) که علاوه بر خودروهای برقی، در زمینه ساخت موتورسیکلت و اسکوتر برقی نیز فعالیت میکند، یکی از بزرگترین برندگان بالقوه طرح خواهد بود. سلکس (Selex) هم که در حوزه تعویض باتری به عنوان راهکاری برای کمبود زیرساخت شارژ فعالیت دارد، میتواند جزو برندگان باشد.
پیامدهای زیستمحیطی و شهری
با اجرای ممنوعیت، انتظار میرود خیابانهای هانوی کمصداتر و پاکتر شوند. کاهش سوخت فسیلی در مرکز شهر میتواند کیفیت زندگی، جذابیت گردشگری و حتی سلامت عمومی را بهبود ببخشد. اگر مراحل بعدی که شامل خودروهاست بهدرستی اجرا شود، هانوی ممکن است به یکی از نمونههای الهامبخش برای دیگر شهرهای جنوب شرق آسیا در زمینه برقیسازی ناوگان سبک تبدیل گردد.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0