نگاهی به بزرگ ترین تولیدکنندگان باتری خودروهای برقی در چین؛ کدام شرکت ها بیشترین سهم را دارند؟
منتشر شده در 04 مرداد 1404 ساعت 17:00 بر اساس تازهترین آمار منتشرشده از سوی اتحادیه نوآوری باتریهای خودرویی چین (CABIA)، در نیمه اول سال جاری ظرفیت کل باتریهای نصبشده روی مدلهای برقی حاضر در این کشور به ۲۹۹.۶ گیگاوات ساعت رسیده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجه ۴۷.۳

منتشر شده در 04 مرداد 1404 ساعت 17:00


بر اساس تازهترین آمار منتشرشده از سوی اتحادیه نوآوری باتریهای خودرویی چین (CABIA)، در نیمه اول سال جاری ظرفیت کل باتریهای نصبشده روی مدلهای برقی حاضر در این کشور به ۲۹۹.۶ گیگاوات ساعت رسیده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجه ۴۷.۳ درصدی را نشان میدهد.
به گزارش آخرین خودرو، شرکت معروف CATL با نصب ۱۲۸.۶ گیگاوات ساعت باتری، همچنان صدرنشین بازار است و ۴۳.۰۵ درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است. با وجود برتری، این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۳۳ درصد کاهش دارد.
بی وای دی با نصب ۷۰.۳۷ گیگاوات ساعت باتری در جایگاه دوم ایستاده و ۲۳.۵۵ درصد از بازار را در اختیار گرفته است. این شرکت نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱.۵۵ درصدی را تجربه کرده؛ با یک حساب ساده میتوان نتیجه گرفت که این دو برند مطرح در مجموع ۶۶.۶ درصد از بازار باتری چین را در اختیار دارند و همچنان نقش غالب در صنعت باتری خودروهای انرژی نو را ایفا میکنند.
رشد بازیگران جدید و کاهش تمرکز بازار
در میان سایر برندها، شرکت Gotion Tech با افزایش ۱.۶۲ درصدی در سهم بازار نسبت به سال گذشته توانسته جایگاه چهارم را تثبیت کند. به گزارش رسانه خودرویی CNAutoNews، روند تمرکز در بازار به تدریج در حال کاهش است. در ماه ژوئن، ۱۰ شرکت برتر ۹۴.۲ درصد از کل نصب باتریها را به خود اختصاص دادهاند که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱.۸ درصدی را نشان میدهد. در مجموع ششماهه نخست سال نیز سهم ۱۰ شرکت بزرگ ۹۳.۶ درصد بوده که ۲.۵ درصد کمتر از سال گذشته است.
این دادهها گویای آن هستند که با وجود سلطه CATL و بی وای دی، تولیدکنندگان جدید و شرکتهای تخصصی به آرامی در حال ورود به بازار هستند، به همین خاطر فضای رقابت گستردهتری در حال شکلگیری است.

شرکتهای مطرحی مانند Svolt که به گروه خودروسازی گریت وال وابسته است، در رتبه هفتم حضور دارد. برند Jidian هم که زیرمجموعه گروه جیلی محسوب میشود، در رتبه دهم ایستاده است. پیشرفت این دو برند نوپا، روند رو به رشد تنوع در بازار را منعکس میکند. این روند میتواند در ادامه با حضور بازیگران جدید تقویت شود.
رقابت نزدیک در بخش باتریهای NCM و LFP
شرکت CATL در بخش باتریهای نیکل-کبالت-منگنز (NCM) همچنان پیشتاز است. این شرکت در بخش باتریهای فسفات آهن لیتیم (LFP) نیز عملکرد قدرتمندی دارد. از سوی دیگر، بی وای دی به عنوان پیشگام اصلی در توسعه باتریهای LFP سری Blade تقریباً تمام حجم تولید خود را به این نوع باتریها اختصاص داده است. در نیمه نخست سال ۲۰۲۵، بی وای دی تنها ۰.۰۲ گیگاوات ساعت باتری NCM نصب کرده و باقی ظرفیت آن مربوط به باتریهای LFP با حجم ۷۰.۳۴ گیگاوات ساعت بوده است.
جدول تولیدکنندگان برتری باتری در چین طی نیمه اول سال ۲۰۲۵ | ||||
رتبه | نام شرکت | مجموع نصب | باتری NCM | باتری LFP |
۱ | CATL | ۱۲۸.۶ | ۳۸.۸۱ | ۸۹.۷۹ |
۲ | بی وای دی | ۷۰.۳۷ | ۰.۰۲ | ۷۰.۳۴ |
۳ | CALB | ۱۹.۴۶ | ۵.۸۵ | ۱۳.۶۱ |
۴ | Gotion Tech | ۱۵.۴۸ | ۰.۲۹ | ۱۵.۲۰ |
۵ | EVE Energy | ۱۲.۲۱ | ۰.۵۲ | ۱۱.۷۰ |
۶ | Sunwoda | ۹.۰۷ | ۱.۰۶ | ۸.۰۱ |
۷ | Svolt Energy | ۸.۴۰ | ۳.۱۳ | ۵.۲۷ |
۸ | Rept Battero | ۶.۵۹ | — | ۶.۵۹ |
۹ | Zenergy | ۵.۹۵ | ۰.۲۳ | ۵.۷۲ |
۱۰ | Jidian | ۴.۲۳ | — | ۴.۲۳ |
اعداد به گیگاوات هستند |
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0