پرجستوجوترین خودروهای ایرانی در گوگل؛ پژو ۲۰۶ هنوز در اوج است
منتشر شده در 05 مرداد 1404 ساعت 16:30 در دادههای جستوجوی گوگل، پژو ۲۰۶ ترند ترین خودرو با اختلاف در صدر جستوجوها قرار دارد؛ خودرویی که بیش از ۲۰ سال از عمر تولیدش میگذرد. در جهانی که دادهها حرف اول را میزنند، حتی میزان جستوجو در گوگل هم میتواند نشانهای برای سنجش توجه عمومی باشد.

منتشر شده در 05 مرداد 1404 ساعت 16:30


در دادههای جستوجوی گوگل، پژو ۲۰۶ ترند ترین خودرو با اختلاف در صدر جستوجوها قرار دارد؛ خودرویی که بیش از ۲۰ سال از عمر تولیدش میگذرد.
در جهانی که دادهها حرف اول را میزنند، حتی میزان جستوجو در گوگل هم میتواند نشانهای برای سنجش توجه عمومی باشد. بررسی میانگین ماهانه و درصد تغییرات جستوجوی ۵ خودروی پرفروش بازار ایران در سه ماه و یک سال اخیر، حقایق جالبی را نشان میدهد؛ از وفاداری بلندمدت ایرانیها به پژو ۲۰۶ تا روند نزولی علاقه به دنا پلاس. با وجود تمام محدودیتها و خطاهای تحلیلی که ممکن است در تفسیر دادههای جستوجو وجود داشته باشد، اما نمیتوان از آن به عنوان نشانهای بیتوجه عبور کرد.
خودرو | میانگین جستوجوی ماهانه | تغییرات ۳ ماه اخیر | تغییرات ۱ سال اخیر |
پژو ۲۰۶ | ۲۱۰,۰۰۰ | ۰% | +۲۲% |
پژو ۲۰۷ | ۱۹۲,۰۰۰ | ۰% | ۰% |
شاهین | ۵۳,۱۶۰ | +۵۰% | ۰% |
دنا پلاس | ۳۳,۶۸۰ | -۳۳% | -۶۳% |
سورن پلاس | ۲۲,۸۸۰ | +۲۲% | +۴۹% |
پژو ۲۰۶؛ نماد وفاداری عمومی
پژو ۲۰۶ با میانگین ماهانه ۲۱۰ هزار جستوجو همچنان محبوبترین خودروی ایرانی در گوگل است. تولید این خودرو از اوایل دهه ۸۰ آغاز شد و با وجود مشکلات طراحی پلتفرم و موتور نسبتاً قدیمی TU5، همچنان در ذهن بسیاری از خانوادهها و نسل جوان جایگاه محکمی دارد. محبوبیت ۲۰۶ میتواند ناشی از طراحی جوانپسندانه، ابعاد جمع و جور شهری، بازار دست دوم پررونق و قیمت نسبی مناسب باشد. اینکه بعد از دو دهه هنوز میزان جستوجوی آن رشد ۲۲ درصدی نسبت به سال قبل دارد، به نوعی درسی برای خودروسازان است؛ خودرویی با طراحی خوب، استهلاک پایین و موتور کارآمد میتواند حتی ۲۰ سال بعد هم پرطرفدار باشد.
پژو ۲۰۷؛ ادامهای پر از علامت سؤال
پژو ۲۰۷ دومین خودروی پرجستوجو با ۱۹۲ هزار سرچ ماهانه است. هرچند که چند سالی است که دیگر ۲۰۶ تولید نمیشود و ۲۰۷ تنها پرچمدار صفر کیلومتر این خانواده است، اما عاملی که مانع حضور این خودرو در جایگاه اول است، قطعاً قیمت این خودرو است که اختلاف قیمت بسیار بیشتری با مدلهای مشابه ۲۰۶ خود دارد. این موضوع نیز به دلیل عواملی مثل تورم و بهره بردن از تعدادی آپشن بیشتر است.
درصد قابل توجهی از جستوجوهای ۲۰۷ ممکن است به دلیل کنجکاوی در تفاوتهای ظاهری و فنی آن نسبت به ۲۰۶ و همچنین تنوع مدلهای گوناگون خود ۲۰۷ باشد. عدم تغییر در نرخ رشد جستوجو (۰ درصد) در سه ماه و یک سال اخیر، احتمالاً نشان میدهد که این خودرو در یک وضعیت «ثبات بدون رشد» قرار گرفته است.
شاهین؛ تازهوارد با شیب صعودی
شاهین با رشد ۵۰ درصدی در سهماهه اخیر و بیش از ۵۳ هزار جستوجوی ماهانه، نشانههایی از افزایش توجه را بروز داده است. این رشد میتواند نتیجه تبلیغات، تولید نسخههای جدید یا حتی افزایش انتقادات و بررسیهای فنی توسط کاربران باشد. این احتمال وجود دارد که به دلیل تاخیر سایپا در تحویل خودروی شاهین، مشتریان این خودرو به شکل مداوم اخبار مرتبط با این خودرو را جستوجو کرده باشند.
شاهین محصولی از سایپا است که با وجود حواشی فراوان، سعی کرده سهمی از بازار خودروهای سدان سایز متوسط را تصاحب کند. اینکه این خودرو در یک سال اخیر رشد نداشته ولی در سه ماهه اخیر جهش داشته، میتواند به معنای مقطعی بودن این توجه یا واکنش به تغییرات قیمتی باشد.
دنا پلاس؛ از قله به سراشیبی
با کاهش ۳۳ درصدی در سه ماه اخیر و افت ۶۳ درصدی در یک سال گذشته، دنا پلاس یکی از بازندگان اصلی این جدول است. جستوجوها به حدود ۳۳ هزار در ماه رسیده که نسبت به سالهای اوجش، افت قابل توجهی محسوب میشود. این کاهش میتواند نشانهای از اشباع بازار، مشکلات فنی تکرارشونده یا نارضایتی از کیفیت ساخت باشد. دنا پلاس که قرار بود نسخه ارتقایافتهای از دنا و سورن باشد، حالا با خطر سقوط در محبوبیت مواجه است.
سورن پلاس؛ بازگشت آرام
سورن پلاس با رشد ۲۲ درصدی در سه ماه و ۴۹ درصدی در یک سال، آرامآرام در حال بازگشت به ذهن کاربران است. با میانگین ۲۲ هزار جستوجو در ماه، همچنان در انتهای جدول قرار دارد اما شیب رشد آن قابل توجه است. شاید دلیل این رشد، بهبود نسبی امکانات، ثبات قیمتی یا دسترسی بیشتر در بازار باشد.
به بیان دیگر باید گفت اگر طراحی بیرونی و پرستیژ قیمتی و اجتماعی دنا پلاس را کنار بگذاریم، قطعاً سورن پلاس از نظر اقتصادی خودروی بهتری است. چرا که اولین و بزرگترین مشکل دنا پلاس که مربوط به فضای کابین این خودرو است، در سورن پلاس وجود ندارد و از سوی دیگر، در نسخه تنفس طبیعی و دنده دستی سورن پلاس فول، بهواقع هیچ چیزی از دنا پلاس مشابه خود کم ندارد.
این آمارها نشان میدهد که حتی خودروهایی که زمانی از صحنه محو شده بودند، با اندکی تغییر و توجه دوباره میتوانند در مرکز توجه قرار بگیرند.
نتیجهگیری: درسی برای خودروسازان
این دادهها نه تنها برای علاقهمندان خودرو، بلکه برای مدیران صنعت خودرو نیز پیام مهمی دارد: اگر محصولی با طراحی جذاب، کیفیت نسبی قابل قبول و موتور کماستهلاک تولید شود، میتواند تا سالها در ذهن مردم و بازار زنده بماند. پژو ۲۰۶ هنوز زندهترین مثال این قاعده است.
source
برچسب ها :ایران خودرو ، سایپا
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0