موتور یاماها R1 ؛ مشخصات فنی + امکانات
منتشر شده در 07 مرداد 1404 ساعت 08:00 یکی از موتورهای کلاس ریس یاماها، موتور سیکلت یاماها R1 محسوب میشود که در کلاس ریس طراحی شده و از سال ۱۹۹۸ شاهد حضور آن بودهایم. یاماها از جمله برندهایی است که همواره سعی کرده تا موتورسیکلتهای هیجان انگیزی را به بازار عرضه کند و در این

منتشر شده در 07 مرداد 1404 ساعت 08:00


یکی از موتورهای کلاس ریس یاماها، موتور سیکلت یاماها R1 محسوب میشود که در کلاس ریس طراحی شده و از سال ۱۹۹۸ شاهد حضور آن بودهایم.
یاماها از جمله برندهایی است که همواره سعی کرده تا موتورسیکلتهای هیجان انگیزی را به بازار عرضه کند و در این زمینه نیز موفق ظاهر شده است. یکی از موتورسیکلتهای کلاس ریس برند یاماها، موتور سیکلت یاماها R1 محسوب میشود که در کلاس ریس طراحی شده و از سال ۱۹۹۸ شاهد حضور آن بودهایم. این موتور سوپر بایک پرچمدار برند ژاپنی یاماها محسوب میشود و با گذشت زمان شاهد تحولاتی بوده است. یاماها R1 را میتوان یکی از سریعترین موتور سیکلتهای جهان محسوب کرد، چرا که از شتاب مطلوبی برخوردار است و میتواند به عنوان یک موتور سیکلت ریس عملکرد بسیار مناسبی را از خود ارائه دهد. در سالهای اولیه حضور این موتور سیکلت، تنها شاهد یک موتور سیکلت سریع اسپرت شهری بودیم، ولی بعدها کمپانی یاماها تغییراتی را در یاماها آر یک ایجاد کرد و تصمیم گرفت تا از این موتور سیکلت یک موتور سوپر بایک و مسابقهای بسازد.
طراحی و ظاهر موتور سیکلت یاماها R1

در حالت کلی در طراحی جدید یاماها R1 شاهد طراحی تهاجمی و مشابه با موتور سیکلتهای مسابقهای هستیم. طراحی جدید این موتور سیکلت نسبت به نسخههای قبلی خود تیزتر شده و در بخشهایی شاهد بهبود طراحی هستیم. نمای جلویی موتور سیکلت R1 اسپرت و جذاب به نظر میرسد و چراغهای این موتور طراحی جذابی دارند. در روی دماغه موتور یاماها آر یک شاهد یک ویند شیلد هستیم که میتواند تا حدودی جریان باد را کنترل کند، ولی بیشتر میتوان گفت جنبه تزئینی دارد. فرمان موتور سیکلت از نوع لولهای است، ولی از نمای روبرو جزئیات فرمان قابل مشاهده نیست و با طراحی قابل قبولی پوشانده شده است.
در سمت راست فرمان شاهد تعبیه کلیدهای کیل سوئیچ، استارت و تنظیم نور هستیم و طبق معمول در سمت چپ نیز کلید تعویض نورپایین به نور بالا، بوق و فلاشر قرار گرفتهاند. صفحه کیلومتر یاماها R1 ترکیبی از آنالوگ و دیجیتال محسوب میشود و قسمت آنالوگ این موتور سیکلت نمایش دهنده دور موتور و در بخش دیجیتال شاهد نمایش میزان سرعت و کیلومتر طی شده هستیم. زیر بخش دیجیتال دو دکمه برای تنظیم صفحه کیلومتر تعبیه شده است و درست زیر آن چراغهای هشدار مشاهده میشوند. البته توجه داشته باشید که در یک سری از مدلهای جدید یاماها R1 صفحه کیلومتر به صورت دیجیتالی تعبیه شده است که ابعاد کوچکی دارد و چراغهای هشدار در اطراف صفحه نمایش دیجیتالی قرار گرفتهاند.

ظرفیت باک این موتور سیکلت ۱۸ لیتر گزارش شده که ظرفیت مناسبی محسوب میشود و میتوان مسیرهای نسبتا طولانی را با آن طی کرد. باک موتور سیکلت با زاویههای تیز و به صورت عضلانی طراحی شده و نمای جذابی را به موتور سیکلت بخشیده است. اگر توجهی به بخش زین داشته باشیم شاهد یک زین یک تکه هستیم که عرض نسبتا باریکی دارد و قسمت ترک نشین آن با ارتفاع بالاتری طراحی شده است.
در قسمت انتهایی موتور سیکلت یاماها R1 شاهد چراغهای اسپرت جذابی هستیم که از نوع ال ای دی محسوب میشوند و نمای جذابی را به بخش عقب این خودرو بخشیدهاند. ارتفاع زین این موتور از سطح زمین ۸۱۵ میلیمتر محسوب میشود که تا حدودی نسبت به سایر موتورهای شهری بالاتر به نظر میرسد و برای افرادی که قدشان کمتر از ۱۷۰ سانتیمتر است، میتواند چالشهایی به همراه داشته باشد. وزن موتور سیکلت یاماهاR1، ۱۷۵ کیلوگرم است و تا حدودی سنگین به نظر میرسد.
ابعاد موتور سیکلت یاماها R1 به شرح زیر است:
طول: ۱۹۹ سانتیمتر، عرض: ۷۲.۵ سانتیمتر، ارتفاع: ۱۱۳.۵ سانتیمتر.
مشخصات فنی یاماها R1

موتور سیکلت یاماها R1 از پیشرانه با حجم ۹۹۸ سی سی بهره میبرد. پیشرانه این موتور سیکلت به یک انجین ۴ سیلندر مجهز است و قادر است قدرتی معادل ۲۰۰ اسب بخار را تولید کرده و گشتاوری معادل ۱۱۲.۴ نیوتن متر داشته باشد. گیربکس این موتور سیکلت یک گیربکس ۶ سرعته با کلاچ اسلیپر محسوب میشود و میتواند تعویض دندهای نرم و سریع را فراهم کند.
شتاب اندازهگیری شده توسط یاماها r1 میتواند با توجه به شرایط متفاوت باشد، ولی در حالت کلی این موتور سیکلت میتواند در مدت زمان ۳.۱ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ برساند. حداکثر سرعت گزارش شده برای موتور سیکلت یاماها R1، ۲۹۸ کیلومتر بر ساعت گزارش شده و با توجه به این سرعت میتوان گفت با یک با یک موتور سیکلت سریع روبرو هستیم.
سیستم تعلیق این موتور، یک سیستم قابل تنظیم در بخش جلو و عقب محسوب میشود و ترمزهای استفاده شده برای موتور سیکلت یاماها R1 از نوع دیسکی هستند. در بخش جلوی این موتور، شاهد یک ترمز دیسکی با قطر ۳۲۰ میلیمتر هستیم که از ۴ پیستون بهرهمند است و برای عقب نیز از همین نوع دیسک استفاده شده است. همچنین در بخش جلو شاهد تایرهایی با ابعاد ۱۲۰/۷۰ هستیم و در قسمت عقب اندازه تایر برابر با ۲۰۰/۵۵ است که هر دو تایر بر روی رینگهای ۱۷ اینچی سوار هستند. موتور سیکلت یاماها R1 به سیستم ترمز ABS مجهز شده است و با توجه به همین مسئله میتوان گفت ترمز گیری ایمنی را فراهم میکند.
تجربه سواری و رانندگی موتور سیکلت یاماها R1

هنگام سوار شدن روی موتور سیکلت یاماها R1 شاهد ارتفاع بیشتری نسبت به سایر موتور سیکلتها خواهید بود. هنگام روشن کردن موتور متوجه صدای خاص این موتور خواهید شد و به طور کلی شتاب استثنایی یاماها R1 توجه شما را جلب خواهد کرد. توان انجین این موتور سیکلت کشش مناسبی را در اختیار شما قرار میدهد و حتی میتوانید با انجام تیونینگ و نصب تجهیزات لازم عملکرد این موتور را بهبود دهید.
سیستم تعلیق یاماها آر ۱ پایداری مناسبی را ارائه میدهد و این موتور سیکلت به تکنولوژی سیستم کمک شروع حرکت، سیستم کنترل کشش و سیستم دی مود مجهز شده که امکان تنظیم عملکرد موتور را در اختیار راکب قرار میدهد و در نهایت راکب میتواند بر اساس شرایط رانندگی و سطح مهارت خود تنظیمات لازم را انجام دهد. سیستم ترمز موتور سیکلت یاماها R1 قابل قبول است و مجهز به سیستم abs محسوب میشود و در نتیجه میتواند ترمزگیری ایمنی را برای راکب فراهم کرده و در نهایت تجربه سواری مناسبی را فراهم کند. نحوه قرارگیری بدن روی این موتور سیکلت مشابه سایر موتور سیکلتهای مسابقهای محسوب میشود.
رقبای موتور سیکلت یاماها R1
با توجه به قدرت و سرعت موتور سیکلت یاماها R1 چندان نمیتوان در بازار ایران به دنبال رقیب این موتور سیکلت بود، چرا که موتور سیکلت یاماها R1 یک موتور سیکلت سریع در سطح جهان محسوب میشود و از جمله موتور سیکلتهای برتر ژاپنی است. در هر حال میتوان موتور سیکلتهایی مثل کاوازاکی نینجا ZX-10R و بیاموS1000RR و حتی هوندا سیبیآر ۱۰۰۰ را به عنوان رقیب این موتور سیکلت معرفی کرد که از تکنولوژی پیست مسابقه بهرهمند هستند.
نقاط ضعف و مثبت یاماها R1 و جمع بندی
مزایا:
انجین قوی، شتاب بالا.
معایب:
قیمت بالا، مشکل در دسترسی به قطعات.
در پایان میتوان گفت موتورسیکلت یاماها R1 یکی از موتور سیکلتهای محبوب ژاپنی محسوب میشود و از جمله محصولات پرچمدار برند یاماها است. این موتور سیکلت در طول زمان شاهد تغییرات متعددی بوده و حتی مشخصات فنی آن نیز در طول زمان دستخوش تغییراتی شدهاند. یکی از تغییرات لحاظ شده برای موتور سیکلت یاماها R1 تغییر سبک آن به یک موتور سیکلت مسابقهای است. در حالت کلی ظاهر این موتور سیکلت تهاجمی و جذاب است و مشخصات فنی آن به عنوان یک موتور سیکلت مسابقهای استثنایی به نظر میرسد. به طور کلی موتور سیکلت یاماها R1 برای سرعت بالا و رانندگی حرفهای در پیست طراحی شده است و قبل از خرید بهتر است سازگاری این موتور سیکلت را با سبک رانندگی خود مورد بررسی قرار دهید.
نظر شما درباره موتور سیکلت یاماها R1 چیست؟ به نظر شما آیا این موتور سیکلت پرسرعت ارزش خرید دارد؟
خواندنی: انقلاب در ویتنام ؛ ممنوعیت کامل موتورسیکلتهای بنزینی از سال آینده خودروها در صف بعدی!
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0