دیدگاه‌ها برای میتسوبیشی به‌طور کامل از بازار چین خارج شد بسته هستند

میتسوبیشی به‌طور کامل از بازار چین خارج شد

شرکت میتسو‌بیشی اعلام کرد که قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک خود با شرکت چینی شن‌یانگ را فسخ کرده است. این اقدام، خروج کامل این خودروساز ژاپنی از بخش تولید خودرو در چین را نشان می‌دهد. این تصمیم پس از توقف تولید خودرو در چین در سال ۲۰۲۳ گرفته شد و بر استراتژی عقب‌نشینی میتسوبیشی در برابر تغییر

کد خبر : 97603
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 29 جولای 2025 - 11:58

شرکت میتسو‌بیشی اعلام کرد که قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک خود با شرکت چینی شن‌یانگ را فسخ کرده است. این اقدام، خروج کامل این خودروساز ژاپنی از بخش تولید خودرو در چین را نشان می‌دهد. این تصمیم پس از توقف تولید خودرو در چین در سال ۲۰۲۳ گرفته شد و بر استراتژی عقب‌نشینی میتسوبیشی در برابر تغییر سریع چین به سمت خودروهای انرژی نو تأکید دارد.

سرمایه‌گذاری مشترک شن‌یانگ میتسو‌بیشی که در سال ۱۹۹۷ شکل گرفت، سنگ بنای استراتژی میتسو‌بیشی در چین بود و پیشرانه‌هایی برای خودروهای برند میتسوبیشی و تعداد زیادی از خودروسازان چینی تولید می‌کرد. این سرمایه‌گذاری که فعالیت خود را از سال ۱۹۹۸ آغاز کرد، قطعات حیاتی پیشرانه را برای خطوط مونتاژ محلی میتسوبیشی و تولیدکنندگان دیگر تأمین می‌کرد.

خروج میتسوبیشی از چین

حال اما این شرکت رسماً به شن‌یانگ گوچینگ پاور تکنولوژی تغییر نام داده و میتسوبیشی‌ موتورز از سهام‌داری خارج شده است. میتسوبیشی موتورز در بیانیه‌ای، تحول سریع صنعت خودروی چین را دلیل اصلی خروج خود اعلام کرد و بر بازنگری استراتژیک اولویت‌های منطقه‌ای تأکید کرد. حضور میتسوبیشی در چین از سال ۱۹۷۳ با صادرات کامیون‌های متوسط آغاز شد. تا اوایل دهه ۲۰۰۰، دو سرمایه‌گذاری مشترک موتور این شرکت، پیشرانه‌هایی برای حدود ۳۰ درصد خودروهای تولید داخل چین تأمین می‌کردند اما ظهور بخش انرژی نوی چین و کاهش تقاضا برای موتورهای درون‌سوز، جایگاه بازار این شرکت را تضعیف کرد.

جوینت ونچر GAC میتسوبیشی

البته تشکیل جوینت ونچر GAC میتسوبیشی در سال ۲۰۱۲ در ابتدا موفق عمل کرد. فروش این شرکت در سال 2018 با 144 هزار دستگاه به اوج رسید که 105,600 دستگاه آن فقط اوتلندر بود اما با شدت گرفتن رقابت با برندهای چینی، فروش تا سال 2022 به تنها 33,600 دستگاه سقوط کرد. به همین دلیل، در اکتبر ۲۰۲۳، میتسو‌بیشی برنامه‌هایی برای توقف تولید محلی و بازسازی عملیات خود در چین اعلام کرد.

خروج میتسوبیشی از چین

سپس GAC مالکیت کامل این سرمایه‌گذاری را به دست گرفت و قصد دارد کارخانه را برای برند برقی خود، آیون، بازسازی کند. خروج میتسوبیشی نشان‌دهنده چالش‌های گسترده‌تر خودروسازان خارجی در بازار چین است. برندهای داخلی مانند بی‌وای‌دی و تولید چینی تسلا اکنون بر بازار این کشور سلطه دارند در حالی برخی سرمایه‌گذاری‌های مشترک، مانند GAC فیات-کرایسلر کاملاً فروپاشیده‌اند. به گفتهٔ تحلیلگران، بازار خودروی چین به میدان نبرد نوآوری‌های برقی تبدیل شده که خودروسازان قدیمی برای رقابت در آن تقلا می‌کنند.

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.