دیدگاه‌ها برای عدم  انتشار کربن (Net Zero)  تا سال ۲۰۳۰ توسط تشکیلات FIA! بسته هستند

عدم  انتشار کربن (Net Zero)  تا سال ۲۰۳۰ توسط تشکیلات FIA!

فرمول یک کاملاً در مسیر دستیابی به هدف خود برای رسیدن به انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۳۰ است که البته این تشکیلات تا پایان سال ۲۰۲۴ در مقایسه با سال ۲۰۱۸، ۲۶ درصد کاهش در انتشار کربن داشته است. افزایش همکاری با تیم‌های فرمول یک، شرکا، برگزارکنندگان و FIA سبب شده است تا رشد

کد خبر : 97752
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 جولای 2025 - 6:04
عدم  انتشار کربن (Net Zero)  تا سال ۲۰۳۰ توسط تشکیلات FIA!
عدم  انتشار کربن (Net Zero)  تا سال ۲۰۳۰ توسط تشکیلات FIA!

فرمول یک کاملاً در مسیر دستیابی به هدف خود برای رسیدن به انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۳۰ است که البته این تشکیلات تا پایان سال ۲۰۲۴ در مقایسه با سال ۲۰۱۸، ۲۶ درصد کاهش در انتشار کربن داشته است.

افزایش همکاری با تیم‌های فرمول یک، شرکا، برگزارکنندگان و FIA سبب شده است تا رشد قابل توجه این ورزش رخ دهد است، به طوری که تقویم مسابقات از ۲۱ رویداد در سال ۲۰۱۸ به ۲۴ رویداد در هر یک از دو فصل گذشته افزایش یابد.

در همین مدت، تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقات از ۴ میلیون به ۶.۵ میلیون نفر افزایش یافته و تعداد طرفداران جهانی F1 به بیش از ۸۲۶ میلیون نفر رسیده است. تجزیه و تحلیل داده‌های اخیر نشان می‌دهند که اگر در این مدت هیچ تغییری در این تشکیلات ایجاد نشده بود، حدود ۱۰ درصد افزایش انتشار کربن در این ورزش در مقایسه با سال ۲۰۱۸ رخ داده بود.

عدم  انتشار کربن (Net Zero)  تا سال ۲۰۳۰ توسط تشکیلات FIA!

این اطلاعات تأیید می‌کنند که این ورزش بیش از نیمی از راه را برای دستیابی به حداقل هدف کاهش ۵۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای ، همانطور که در تعهد Net Zero تا سال ۲۰۳۰ تعیین شده است، طی کرده است. هرگونه انتشار اجتناب‌ناپذیر باقی‌مانده با استفاده از برنامه‌های معتبر مطابق با آخرین راهنمایی‌ها به بهترین شیوه جبران خواهد شد.

در پایان فصل ۲۰۲۴، میزان انتشار کربن در F1 به ۱۶۸,۷۲۰ تن ‌رسید که نسبت به ۲۲۸,۷۹۳ تن دی‌اکسید‌کربن در سال ۲۰۱۸ کاهش چشمگیری یافته است. این امر تضمین می‌کند که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای گزارش شده، پیشرفت واقعی را در عمل نشان می‌دهد.

عدم  انتشار کربن (Net Zero)  تا سال ۲۰۳۰ توسط تشکیلات FIA!

استفانو دومنیکالی، رئیس و مدیرعامل فرمول یک، گفت: «ما قویاً متعهد به دستیابی به انتشار صفر کربن تا سال ۲۰۳۰ هستیم. این یک هدف مشخص است که همیشه مورد توجه تشکیلات ما بوده است. ما در حالی که به رشد و توسعه خود در جامعه جهانی ادامه می‌دهیم، نشان داده‌ایم که توسعه پایدار امکان‌پذیر است و استراتژی‌هایی که اتخاذ کرده‌ایم نتایج ملموسی به بار می‌آورند.»

او اینگونه می‌دهد: «فرمول یک همیشه مترادف با نوآوری و تمایل به بهبود بوده است. بار دیگر، این ذهنیت به ما اجازه داده است که پیشرفت‌های مهمی داشته باشیم، نه تنها برای کسانی که در این ورزش کار می‌کنند، بلکه برای کل جامعه جهانی.» او اینگونه جمع‌بندی می‌کند: «ما به دنبال پروژه‌های خود ادامه خواهیم بود و سال آینده اقدامات جدیدی مانند استفاده از سوخت‌های پایدار پیشرفته در تمام خودروهای فرمول یک را معرفی خواهیم کرد، گامی که فرصت‌های قابل توجهی را برای خودروهای جاده‌ای و سایر وسایل حمل و نقل نیز ایجاد می‌کند.

ابتکارات کلیدی که زیربنای این حرکت هستند عبارتند از:

میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای از کارخانه‌ها و تأسیسات در مقایسه با سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۴۰۰۰ تن کاهش یافته است که نشان‌دهنده کاهش ۵۹ درصدی در این حوزه است. این امر از طریق گذار مداوم به منابع انرژی تجدیدپذیر برای تأمین انرژی تشکیلات F1 حاصل شده است.

میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از سفر و تردد در مقایسه با سال ۲۰۱۸ تقریباً ۲۰۰۰۰ تن کاهش یافته است که نشان‌دهنده کاهش ۲۵ درصدی در این حوزه است. این امر از طریق افزایش گسترش عملیات پخش از راه دور و سرمایه‌گذاری تیم‌های F1 در سوخت پایدار هوانوردی (SAF) برای عملیات سفرهای مسابقه‌ای حاصل شده است.

میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای از لجستیک در مقایسه با سال ۲۰۱۸، ۶۴۳۸ تن کاهش یافته است که نشان‌دهنده کاهش ۹ درصدی در این حوزه است. برای دستیابی به این هدف، F1 سرمایه‌گذاری قابل توجهی در کانتینرهای حمل بار جدید انجام داد تا امکان استفاده از هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ کارآمدتر را فراهم کند.

میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در عملیات رویداد به ازای هر مسابقه ۱۲ درصد کاهش یافته است. این کاهش با تلاش‌های مداوم همه ذینفعان F1 برای گذار به منابع انرژی تجدیدپذیر در رویدادها، در کنار تطبیق عملیات تأمین‌کنندگان کلیدی با انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتر، حاصل شده است. در حالی که کل انتشار گازهای گلخانه‌ای در عملیات رویداد برای تقویم ۲۴ مسابقه‌ای به میزان ۲۴۷ تن افزایش یافته است که البته باید مدنظر داشت که سه گرندپری در مقایسه با سال ۲۰۱۸ به تقویم مسابقات اضافه شده است.

اقدامات منحصر به فرد و مستقلانه تشکیلات F1 از سال ۲۰۱۸:

در حالی که F1 برای دستیابی به هدف ۲۰۳۰ خود تلاش می‌کند، کل تشکیلات این ورزش به صورت جداگانه، مستقل و گروهی برای کاهش انتشار کربن اقدام کرده است؛ این موارد شامل این موضوعات هستند:

سرمایه‌ گذاری‌ های قابل توجه در سوخت پایدار هوانوردی و استراتژی لجستیک انجام شده است. سرمایه‌گذاری ترکیبی در سال ۲۰۲۴ در SAF با شرکای جهانی DHL و Qatar Airways، کل انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط را بیش از ۸۰۰۰ تن کاهش داد که تقریباً ۱۹٪ کاهش در انتشار گازهای گلخانه‌ای را نشان می‌دهد.

سرمایه‌گذاری در عملیات پخش و اطلاع‌رسانی به شکل دورکاری، کاهش عاقلانه‌ای در این زمینه را فراهم کرده است. فرمول یک از زمان آغاز این پروژه در سال ۲۰۲۰، قابلیت‌های دورکاری بیشتری را اضافه کرده است و اکنون تقریباً ۱۴۰ پرسنل در هر آخر هفته مسابقه از راه دور کار می‌کنند. در سال ۲۰۲۴، استودیوی جدید و پیشرفته F1 در M&TC فرصت‌های جدیدی را برای پخش از راه دور فراهم کرد که همزمان نیاز به تجهیزات و افراد برای سفر به مسابقات را کاهش می‌دهد و به کاهش انتشار کربن کمک می‌کند.

فرمول یک در حال سرمایه‌گذاری روی کانتینرهای حمل بار جدید است تا امکان استفاده از هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ کارآمدتر را در صورت وجود فراهم کند و کاهش قابل توجهی در انتشار گازهای گلخانه‌ای ایجاد کند. این تغییر منجر به کاهش تخمینی ۹۰۰۰ تن در انتشار کربن شده است.

فرمول یک و بسیاری از تیم‌ها و تأمین‌کنندگان F1، کارخانه‌ها و تأسیسات خود را به سمت استفاده فزاینده از منابع انرژی جایگزین سوق می‌دهند. این تغییرات منجر به کاهش ۵۹ درصدی انتشار کربن مرتبط برای کارخانه‌ها و تأسیسات F1 شده است.

۸۰ درصد از برگزارکنندگان مسابقات، جنبه‌هایی از رویدادهای خود را با استفاده از منابع انرژی جایگزین مانند پنل‌های خورشیدی، تعرفه‌های سبز و سوخت‌های زیستی تأمین می‌کنند و برنامه‌هایی برای سایر موارد در دست اجرا دارند که در سال‌های آینده آغاز خواهد شد.

عدم  انتشار کربن (Net Zero)  تا سال ۲۰۳۰ توسط تشکیلات FIA!

همکاری با Aggreko، ارائه سیستم‌های نوآورانه تولید انرژی کم کربن با استفاده از منابع تجدیدپذیر مانند روغن گیاهی هیدرولیز شده (HVO)، سوخت زیستی، پنل‌های خورشیدی و باتری. پس از آزمایش در یک گرندپری در سال ۲۰۲۳، این سیستم در سال ۲۰۲۴ به سه مسابقه گسترش یافت. در سال ۲۰۲۵، این برنامه برای کاهش بیش از ۹۰ درصد از انتشار در تمام گرندپری‌های اروپا اجرا شده است.

تجهیزات F1 برای فصل اروپایی توسط ناوگانی از کامیون‌های سوخت زیستی تحویل داده می‌شود که انتشار کربن مرتبط را به طور متوسط ۸۳ درصد کاهش می‌دهد. استفاده از کامیون‌های سوخت زیستی در اروپا در تجهیزات تیم‌های F1 نیز در حال افزایش است.

در سال ۲۰۲۴، پیشرفت‌هایی در جریان جغرافیایی مسابقات در سراسر جهان ایجاد شد. این موضوع شامل جابجایی گرندپری ژاپن از سپتامبر به آوریل برای همسو شدن با بخش آسیا و اقیانوسیه تقویم، تنظیم گرندپری آذربایجان برای همسو شدن با سنگاپور، برنامه‌ریزی برای برگزاری پشت سر هم گرندپری قطر با ابوظبی در نزدیکترین زمان ممکن از سال ۲۰۲۶، برگزاری گرندپری کانادا در ماه می و اجرای گرندپری موناکو به ژوئن می‌شود. این تغییرات، بخش اروپایی فصل فرمول یک را در یک دوره واحد ادغام می‌کند و یک گذرگاه اضافی فرا اقیانوس اطلس برای حمل بار و تجهیزات حیاتی را حذف می‌کند و کاهش قابل توجهی در انتشار کربن مرتبط را به همراه دارد.

عدم  انتشار کربن (Net Zero)  تا سال ۲۰۳۰ توسط تشکیلات FIA!

در سال ۲۰۲۴، خودروهای فرمول دو و فرمول سه با ۵۵٪ ترکیب سوخت پایدار پیشرفته و خودروهای پزشکی و ایمنی FIA با ۴۰٪ ترکیب سوخت کار می‌کردند. در سال ۲۰۲۵، خودروهای فرمول دو و فرمول سه به سوخت کاملاً پایدار پیشرفته مجهز شدند تا برای فرمول یک که در سال ۲۰۲۶ به همراه موتورهای هیبریدی جدید که سال آینده وارد پیست می‌شوند، به طور کامل با سوخت پایدار پیشرفته سوخت‌گیری شود، آماده شوند. این فناوری پیامدهای گسترده‌ای در خارج از پیست برای صنعت خودرو و خودروهای جاده‌ای موجود دارد زیرا سوخت توسعه‌یافته برای F1 به گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت کاهش استفاده بالقوه در خودروهای جاده‌ای را داشته باشد.

در طول فصل ۲۰۲۴، تمام خودروهای F1 با تایر‌های پیرلی مورد تأیید FSC کار می‌کنند، به این معنی که rubber طبیعی موجود در این نوع چرخ‌ها با استانداردهای سختگیرانه FSC برای حفاظت پایدار از منابع طبیعی مطابقت داشته باشد. گواهینامه FSC به تعدادی از ابتکاراتی که قبلاً توسط پیرلی در سال‌های اخیر برای ورزش‌های موتوری انجام شده است، می‌پیوندد که شامل تبدیل تمام تایر‌های در طول آخر هفته هر گرندپری به مواد اولیه ثانویه می‌باشد؛ انرژی الکتریکی مورد استفاده برای ساخت این تایر‌ها منحصراً از منابع ۱۰۰ درصد تجدیدپذیر تأیید شده تأمین می‌شود و استفاده از فناوری طراحی مجازی برای همه تایر‌ها سبب کاهش هزینه تمام شده تولید می‌شود.

عدم  انتشار کربن (Net Zero)  تا سال ۲۰۳۰ توسط تشکیلات FIA!

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.