موتور پالس F220 ؛ مشخصات فنی + امکانات
منتشر شده در 08 مرداد 1404 ساعت 08:00 موتور سیکلت پالس اف ۲۲۰ یکی از محصولات برند باجاج محسوب میشود و ما قصد داریم در این مقاله به بررسی این موتور سیکلت بپردازیم. موتور سیکلت پالس اف ۲۲۰ از جمله موتور سیکلتهایی است که از سال ۱۳۸۹ شاهد حضور آن در ایران هستیم و این

منتشر شده در 08 مرداد 1404 ساعت 08:00


موتور سیکلت پالس اف ۲۲۰ یکی از محصولات برند باجاج محسوب میشود و ما قصد داریم در این مقاله به بررسی این موتور سیکلت بپردازیم.
موتور سیکلت پالس اف ۲۲۰ از جمله موتور سیکلتهایی است که از سال ۱۳۸۹ شاهد حضور آن در ایران هستیم و این موتور سیکلت توسط نمایندگی شرکت پیشرو گستر فارس در کشور ارائه میشود. در حال حاضر مدلهای صفر کیلومتر این موتور سیکلت تولید نمیشوند و این مسئله به دلیل مونتاژ با استفاده از سیستم کاربراتوری است که استفاده از آن در ایران ممنوع محسوب میشود. با وجود چند سال از توقف مونتاژ پالس اف ۲۲۰ همچنان شاهد حضور مدلهای صفر کیلومتر این موتور سیکلت در بازار ایران هستیم. پالس F220 محصولی از برند هندی باجاج است و تاکنون شاهد محصولات متعددی از این برند نسبتا مطرح بودهایم. این موتور سیکلت میتواند با توجه به انجین ۲۲۰ سی سی خود بهتر از موتور سیکلتهایی مثل بنلی و اس وای ام عمل کند.
طراحی و ظاهری موتور سیکلت پالس اف ۲۲۰

موتور سیکلت پالس اف ۲۲۰ در سبک اسپرت استریت طراحی شده است و تا حدودی به مدلهایی مثل هوندا سی بی ۱۳۰۰ شباهت دارد. در موتور سیکلتهایی مثل هوندا سی بی ۱۳۰۰ نیز طراحی کنسول مانند این موتور سیکلت ثابت است و شاهد یک کنسول ثابت حتی با چرخش فرمان هستیم. در حالت کلی طراحی موتور سیکلت پالس اف ۲۲۰ نسبتا قدیمی محسوب میشود و تا حدود حس و حال موتور سیکلتهای ۱۰ یا ۱۵ سال پیش را منتقل میکند، اما لازم به ذکر است که این موتور سیکلت در زمان خود یکی از موتورسیکلتهای جذاب محسوب میشد. طراحی نسخه جدید پالس اف ۲۲۰ به روزتر است و انجین آن به ۲۵۰ سی سی رسیده و در رنگهای مشکی، سفید مشکی، قرمز مشکی و آبی قابل خریداری است. در قسمت جلوی این موتور سیکلت شاهد کاسه چراغ متفاوتی هستیم و نور پایین به صورت مجزا در یک لنز قرار گرفته و شاهد نور بالای هالوژنی در قسمت بالای آن هستیم. دو چراغ مجزای کوچک نیز در سمت راست و چپ نور بالا تعبیه شده است و تا حدودی میتوان گفت کیفیت چراغ نور بالا چندان جالب نیست. چراغهای به کار رفته در قسمت جلوی پالس اف ۲۲۰ همگی لامپهای معمولی هستند و فرمان این موتور سیکلت یک فرمان سه تیکه محسوب میشود.
در حالت کلی سه تکه بودن فرمان پالس اف ۲۲۰ باعث میشود تا احساس فرز بودن یا سبکی منتقل نشود و تا حدودی هندلینگ سخت باشد. در سمت راست فرمان این موتور سیکلت شاهد کلید کیل سوئیچ هستیم و کلید چراغ و استارت نیز در همین بخش تعبیه شده و در سمت چپ کلید راهنما، تعویض نور پایین به نور بالا، بوق و پسینگ قرار گرفته است. راهنماهای موتورسیکلت اف ۲۲۰ به صورت خودکار قطع میشوند و پس از چرخش به سمت مورد نظر، راهنما به صورت خودکار خاموش خواهد شد.

صفحه کیلومتر پالس اف ۲۲۰ یک صفحه کیلومتر ترکیبی است و در سمت چپ آن شاهد دور موتور به صورت آنالوگ هستیم و در سمت راست مقدار مسافت طی شده، سرعت شمار، آمپر بنزین و تریپهای مختلف به صورت دیجیتالی نمایش داده میشوند. در قسمت پایین این صفحه کیلومتر چراغهای هشدار مشاهده میشوند و در بین این چراغهای هشدار شاهد سنسور فیلتر هوا نیز هستیم که در نوع خود جالب به نظر میرسد.
زین موتور سیکلت باجاج پالس اف ۲۲۰ یک زین دو تکه است و در این زین شاهد فضای نسبتا زیادی برای راکب و ترک نشین هستیم که تا حدودی خبر خوبی به نظر میرسد، چرا که در اکثر موتورسیکلتهای موجود در بازار توجهی به راحتی ترک نشین نمیشود. ارتفاع زین این موتور سیکلت از سطح زمین برابر با ۷۹.۵ سانتیمتر است و در انتهای آن دو دستگیره فلزی برای کنترل تعادل ترک نشین تعبیه شده است.
دو جک در بغل پالس F220 تعبیه شده تا هنگام پارک کردن خیال راکب را راحت کند و در طراحی اگزوز هم شاهد یک اگزوز نسبتا بزرگ هستیم که رنگ استیل دارد، ولی ممکن است در ترافیک یا عبور از محلهای تنگ با ابعاد بزرگ آن دچار مشکل شوید. چراغ های عقب نیز اسپورت محسوب میشوند و چراغ خطر از نوع ال ای دی است. وزن تر این موتور سیکلت ۱۶۰ کیلوگرم گزارش شده است که تا حدودی سنگین به نظر میرسد و شاید در هندلینگ چالش ایجاد کند.
ابعاد موتور سیکلت باجاج پالس اف ۲۲۰ به شرح زیر است:
طول: ۲۰۳۵ میلیمتر، عرض: ۷۵۰ میلیمتر، ارتفاع: ۱۱۶۵ میلیمتر.
مشخصات فنی باجاج پالس اف ۲۲۰

تا حدودی میتوان گفت انجینهای ساخت کمپانی باجاج کیفیت نسبتا مناسبی دارند و کم استهلاک محسوب میشوند و با توجه به همین مسئله میتوان گفت شما میتوانید با یک رسیدگی جزئی و سرویسهای مکرر تا مدت زیادی یک موتور سیکلت با کیفیت داشته باشید. موتور سیکلت پالس اف ۲۲۰ مجهز به یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه، روغن خنک و دو سوپاپ از نوع SOHC محسوب میشود و نسبت تراکم آن ۹.۵ به ۱ است. این انجین قادر است قدرتی معادل ۲۰.۴ اسب بخار را در ۸۵۰۰ دور در دقیقه تولید کرده و به گشتاوری معادل ۱۸.۵۵ نیوتن متر در ۷۰۰۰ دور دقیقه برسد.
انتقال سوخت یا سیستم سوخت رسانی در این موتور سیکلت از نوع کاربراتور محسوب میشود و مجهز بودن سیستم این انجین به روغن خنک باعث میشود تا حرارت زیادی هنگام رانندگی طولانی ایجاد نشود و در حالت کلی شاهد داغ کردن انجین نباشیم. حجم دقیق انجین پالس اف ۲۲۰، ۲۲۰ سی سی محسوب میشود و مجهز به یک گیربکس ۵ دنده است که انتقال قدرت به چرخ عقب توسط سیستم زنجیر اتفاق میافتد. تعویض دندهها با وجود عدم استفاده از تکنولوژی اسلیپر کلاچ بیصدا صورت میگیرد و تا حدودی میتوان گفت کلاچ این موتور سیکلت نرم محسوب میشود.
حجم روغن مورد نیاز باجاج پالس اف ۲۲۰، ۱۲۰۰ سی سی محسوب میشود و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن ۱۰ ثانیه گزارش شده و در حالت کلی میتوانید سرعتی معادل ۱۳۰ الی ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت را با این موتور سیکلت تجربه کنید. شاسیهای استفاده شده در پالس اف ۲۲۰ از نوع گهوارهای دوبل محسوب میشوند و از برند اندورانس هند هستند که در قسمت جلو دو کمک فنر تلسکوپی معمولی و در قسمت عقب دو کمک فنر گازی ۵ مرحلهای تعبیه شده است.
لاستیکهای استفاده شده در پالس اف ۲۲۰ برای جلو با سایز ۹۰/۹۰ هستند و برای عقب ۱۲۰/۸۰ هستند که روی رینگهای ۱۷ اینچی تعبیه شدهاند و برند لاستیکها ام آر اف محسوب میشود. در سیستم ترمز این موتور سیکلت شاهد یک پکیج معمولی هستیم، چرا که در بخش جلو یک دیسک ۲۸۰ میلیمتری و یک کالیپر دو پیستونه تعبیه شده و در قسمت عقب شاهد یک دیسک ۲۳۰ میلیمتری با یک کالیپر تک پیستونه هستیم که نسخه معمولی آن در ایران مجهز به ترمز ABS نیست.
باک موتور سیکلت اف ۲۲۰ یک باک ۱۵ لیتری محسوب میشود و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۵ لیتر مصرف سوخت دارد و این به این معناست که نیازی به مراجعه مکرر به پمپ بنزین نخواهید داشت. در صورتی که کاربرات موتور سیکلت شما در حالت تنظیم خود قرار گرفته باشد، به راحتی میتوانید مسافتی بین ۵۰۰ الی ۶۰۰ کیلومتر را با یک باک پر این موتور سیکلت طی کنید که در نوع خود مسافت زیادی محسوب میشود.
تجربه سواری و رانندگی پالس اف ۲۲۰

پالس اف ۲۲۰ سواری نرم و راحتی دارد و انجین آن تا حدودی کم استهلاک محسوب میشود. شتاب و سرعت این موتور سیکلت قابل قبول به نظر میرسد و تعویض دندهها بدون صدا صورت میگیرد. در سایه کمک فنرهای استفاده شده در پالس اف ۲۲۰ نیز میتوانید سواری نرمی را تجربه کنید. انجین این موتور سیکلت باعث میشود تا سواری راحتتری را داشته باشید، ولی عدم تجهیز آن به سیستم ABS کمی نگران کننده به نظر میرسد.
رقبای پالس اف ۲۲۰
اگر به دنبال رقیب مناسبی برای پالس اف ۲۲۰ باشیم میتوانیم به آپاچی ۲۰۰ اشاره کنیم که تا حدودی رقیب قدرتمندی محسوب میشود و اگر به دنبال یک رقیب از همین خانواده باشیم میتوانیم به باجاج پالس ان اس ۲۰۰ اشاره کنیم.
نقاط ضعف و مثبت پالس اف ۲۲۰ و جمعبندی
مزایا:
شتاب و سرعت قابل قبول، انجین کم استهلاک، سواری نسبتا نرم.
معایب:
عم تجهیز به سیستم ترمز ABS، ۵ دنده بودن گیربکس، بازار خرید و فروش نسبتا ضعیف.
در پایان میتوان گفت موتورسیکلت پالس اف ۲۲۰ راحتی قابل قبولی دارد و یکی از محصولات کم استهلاک برند باجاج هندی محسوب میشود. انجین این موتور سیکلت عملکرد قابل قبولی دارد و از برندهای نسبتا معروفی در تجهیزات انجین استفاده شده است که عملکرد آن را بهبود میبخشد. در حالت کلی با استفاده از موتور سیکلت پالس F220 میتوانید سواری نسبتا نرمی را تجربه کنید، چرا که طراحی زین، سیستم تعلیق و طراحی کلی این موتور سیکلت قابل قبول است و تنها ایرادی که میتوان به سواری این موتور سیکلت گرفت عدم تجهیز آن به سیستم abs است. در حالت کلی موتور سیکلت پالس اف ۲۲۰ میتواند برای مسافتهای طولانی و مسیرهای شهری یک گزینه معقول باشد.
نظر شما درباره موتور سیکلت باجاج پالس اف ۲۲۰ چیست؟ به نظر شما آیا این موتور سیکلت ارزش خرید دارد؟
خواندنی: موتور یاماها R1 ؛ مشخصات فنی + امکانات
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0