تویوتا ونزا ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی
فهرست محتوا طراحی TOYOTA VENZA مشخصات فنی تویوتا ونزا کابین و امکانات تویوتا VENZA امکانات ایمنی و رفاهی مزایا و معایب رقبای تویوتا ونزا آلبوم تصاویر سوالات متداول تویوتا ونزا کراس اوور سایز متوسطی است که در دو نسل به بازار های ژاپن، آمریکا و چین عرضه شده و در حال حاظر نسل دوم آن

تویوتا ونزا کراس اوور سایز متوسطی است که در دو نسل به بازار های ژاپن، آمریکا و چین عرضه شده و در حال حاظر نسل دوم آن در بازار ایران است.
خودروسازان ژاپنی همانند نیسان، مزدا و تویوتا از جمله برترین برند های خودروسازی در بازار ایران هستند. آوازه تویوتا همانطور که در جهان به دلیل کیفیت بی همتا شناخته شده است در ایران به همین دلیل محبوبیت دارد. با آزاد شدن واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ دوباره پای محصولات این خودرو ساز ژاپنی به بازار ایران باز شد. ونزا یکی از محصولات تویوتا به حساب می آید که در این دوره واردات خودرو محصولی در سامانه جانبازان است.
ونزا کراس اوور سایز متوسط تویوتا است که تاکنون در دو نسل به بازار های ژاپن، آمریکا و چین عرضه شده و در حال حاظر نسل دوم آن در بازار ایران است. نسل اول تویوتا ونزا بر اساس پلتفرم لکسوس آر ایکس ۳۰۰ توسعه یافته بود و نسل دوم آن نیز برپایه پلتفرم TNGA ساخته شده که به ساختار تویوتا RAV بسیار شباهت دارد. این خودرو با دو قوای فنی به دو اسم شناخته می شود؛ در بازار آمریکا به تویوتا ونزا، هریر گفته می شود و در بازار ژاپن ونزا گفته می شود. در چین هردو تیپ فنی این خودرو عرضه می شود و دو اسم آن رایج است. تویوتا ونزا در بازار چین توسط GAC به تولید می رسد. تولید تویوتا ونزا قرار است به زودی در تمامی بازار ها متوقف شود و در ژاپن و آمریکا تولید آن بسیار کم شده اما قرار بر این است که تا پایان سال ۲۰۲۵ تولید این خودرو در چین ادامه داشته باشد.
طراحی TOYOTA VENZA

در نمای جلوی این خودرو شاهد جلوپنجره ای عریض با هستیم که در داخل آن الگوهای چند ضلعی به صورت هماهنگ با نسبت طول عرض تکرار شده است. چراغ های اصلی این خودرو به رسم بیشتر محصولات تویوتا کشیده و زاویه دار طراحی شده، در داخل چراغ دی لایت به شکل امضای نوری درآمده و با چراغ اصلی که از فناوری LED بهره می برد ترکیب شده است. چراغ ها از گرافیک بالای برخوردار هستند و در ادامه گوشه داخلی آنها خطی کشیده شده که اشاره را به سمت نشان تویوتا متمایل می کند. سپر جلو دارای حجمی نرم و متقارن است، ورودی هوا در بخش پایین که از دو طرف به تریم نقرهای ختم می شود طراحی شده که به جذابیت بصری خوبی به تویوتا ونزا داده است.

در نماهای جانبی شاهد حجم دهی دوگانه بر روی گلگیر جلو و عقب هستیم که مقداری به عضلانی بودن خودرو افزوده است. در این نما خطوط کشیده چراغ ها به خوبی دیده می شوند و طراحی تویوتا سعی کرده که زاویه کشیدگی چراغ ها را با خطوط حجمی بدنه هماهنگ کند. طراحان تویوتا سعی نکرده اند به حجم پردازی های تخیلی با استفاده از فلاپ به دور گلگیر ها استفاده کنند و بیشتر سعی بر این بوده با تخت کردن لبه های گلگیر خودرو حس بزرگ بودن و SUV را منتقل کند. در این نما فرم کلی بدنه با خطوط نرم و شکستهای کنترلشده، حس حرکت پیوسته را القا می کند البته با وجود اسپویلر و زاویه باز ستون سی خودرو مقداری تویوتا ونزا شبیه به یک کوپه اسپرت شده است.

چراغ عقب این خودرو را می توان هم به هم پیوسته تلقی کرد و هم جدا که دلیل آن قرار گیری نشان با افتخار تویوتا در مرکز آن است. چراغ عقب تویوتا ونزا در قابی با رنگ مشکی پیانوای قرار گرفته که مشابه آن را در محصولات پژو همانند ۳۰۰۸ دیده بودیم. در نمای عقب این خودرو چراغ سوم ترمز در مرکز اسپویلر را می توان بهتر دید. بر روی سپر این خودرو دیفیوزری با رنگ تیره قرار گرفته که برروی آن مه شکن های عقب قرار گرفته. فیک نبودن ۲ خروجی های اگزوز این خودرو نقطه قوتی برای آن به حساب می آید.
به طور کلی در این خودرو ترکیب بین سبک طراحی Urban Elegance تویوتا با المان هایی از طراحی لکسوس رعایت شده و ونزا برخلاف RAV4، بر اساس طراحی لوکس شهری ساخته شده است. استفاده از فرم های ساده و هماهنگ برای ایجاد حس مدرنیته، چراغ های باریک و پیوسته در جلو و عقب، برگرفته از سبک Light Blade، تمرکز بر حذف خطوط خشن و جایگزینی آن ها با حجم دهی نرم برای ایجاد حس ظرافت در این خودرو وجود دارد.
مشخصات فنی تویوتا ونزا

این خودرو یک کراس اوور دیفرانسیل جلو است که در محفظه موتور آن پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی توان را تولید می کند. در دربازار آمریکا و چین نسخه دو دیفرانسیل این خودرو هم عرضه شده که در ایران شاهد حضور آن نیستیم. موتور این خودرو ۱۷۱ اسب بخار قدرت را با گشتاور 206 نیوتن متر تولید می کند که به واسطه گیربکس باکیفیت CVT ساخت تویوتا با قابلیت شبیه ساز ۱۰ دنده مصنوعی نیرو را به چرخ های جلو میرساند. از نکات مثبت در قوای فنی تویوتا ونزا ساخت ژاپن بودن بسیاری از قطعات موتور و سنسورهای آن است و داخلی سازی چینی در آن در درصد پایینی قرار دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ونزا در شرایط استاندارد کمتر از ۱۰.۵ ثانیه است و مصرف سوخت بهینه آن حدود ۶.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام می شود.
برند | تویوتا |
مدل | ونزا |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۲۰۲۴ |
حجم موتور | ۱۹۸۷ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | تنفس طبیعی |
قدرت | ۱۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۶ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۹.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | اتوماتیک CVT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۷۸۰ میلی متر |
عرض | ۱۸۵۵ میلی متر |
ارتفاع | ۱۶۶۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۶۹۰ میلی متر |
وزن | ۱۶۰۵ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۶.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۲۵/60R18 – 225/55R19 |
شرکت عرضه کننده | ره نیاز ایستا – ایرتویا و… |
برند نشان مادر | تویوتا |
کشور سازنده | ژاپن – چین |
سیستم تعلیق بکار رفته در محور جلوی تویوتا ونزا از نوع مک فرسون است و در بخش عقب آن تعلیق مولتی لینک دیده می شود.
کابین و امکانات تویوتا VENZA

متریال به کار رفته برای داشبورد و رودری های این خودرو از نوع سافت تاچ است که در کیفیت آن به دلیل قرار گیری نشان تویوتا برروی فرمان شکی در کیفیت، دوام و انتقال حس خوب به کاربر در آن وجود ندارد. صندلی ها نیز ترکیبی از چرم و پارچه هستند و فوم استفاده شده در آنها نرمی خوبی دارد.

طراحی کابین این خودرو برخلاف اکثر خودرو های جدید بسیار مانتیور محور نیست و سبک طراحی آن بیشتر به محصولات بازار آمریکا شبیه است. حجم پردازی های بسیاری در کابین خودرو دیده می شود و دکمه های کنترلر سیستم تهویه و دیگر امکانات تویوتا ونزا اندازه بزرگی دارند که به راحتی کار با آن را می افزاید. مانیتور و مالتی مدیا به صورت جدا از هم طراحی شده اند. در کابین به دلیل مهندسی دقیق تویوتا ازگونمی بسیار مناسبی برای تمامی سرنشینان فراهم شده است.

از جمله امکانات تویوتا ونزا می توان به؛ هفت کیسه هوا، سنسور پارک جلو و عقب، ترمز اضطراری اتوماتیک، نور بالای اتوماتیک، فناوری LED چراغ ها، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تنظیم حالت رانندگی، استارت دکمه ای، استارت استاپ اتوماتیک، رادار خط خوان، سیستم حفظ رانندگی بین خطوط، صندلی های برقی جلو، سردکن و گرمکن صندلی های جلو، کلاستر دیجیتال و آنالوگ، نمایشگر لمسی، اپل کارپلی، تهویه اتوماتیک دو کاناله، دریچه تهویه عقب، تریم داخلی چرم مصنوعی، درِ صندوق عقب برقی، سانروف برقی، شیشه های عقب دودی، دوربین عقب، کروز کنترل تطبیقی و… از جمله امکانات تویوتا ونزا است. در برخی نسخه های این خودرو امکانات بیشتری مانند سیستم صوتی JBL با ساب ووفر و … اشاره کرد.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | ۷ کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار خط خوان – ترمز اضطراری |
امکانات رفاهی | تابلوخوان – سانروف برقی – سنسور نور – نور بالای اتوماتیک – فناوری LED چراغ ها – گرمکن و سردکن صندلی های جلو – صندلی های برقی جلو – ترمز پارک برقی – اتوهلد – تهویه اتوماتیک دو کاناله – کروز کنترل تطبیقی – حفظ رانندگی بین خطوط – تریم داخلی چرم – دوربین عقب – سنسور پارک جلو و عقب – فرمان کمکی برقی – کلاستر دیجیتال – تنظیم حالت رانندگی – وضعیت تیپ ترونیک جعبه دنده – استارت دکمه ای – استارت استاپ اتوماتیک – نمایشگر لمسی – اپل کارپلی – درِ صندوق عقب برقی (سفارشی) – سیستم صوتی حرفه ای (سفارشی) |
مزایا و معایب
مزایا | کیفیت ساخت و مونتاژ خوب – سواری نرم – مصرف سوخت مناسب – ایمنی خوب |
معایب | تامین قطعات سخت به دلیل عدم عرضه رسمی در بازار کشورهای خاورمیانه – عدم عرضه در نسخه دو دیفرانسیل – عرضه محدود – قیمت بالا |
رقبای تویوتا ونزا
این خودرو در رقابت با کراس اوور های سایز متوسطی است که در سامانه خودرو های جانبازان عرضه می شوند. خودروهای رقیب تویوتا ونزا معمولا محصولاتی هستند که در بازار جهانی در حال حاظر قیمت معمول ۲۵ تا ۳۵ هزار دلاری دارند و در ایران در سامانه خودرو های وارداتی جانبازان عرضه می شوند. از جمله رقبای تویوتا ونزا تویوتا راو ۴ تک دیفرانسیل، فولکس واگن تیگوان و رنو کلئوس هستند.
آلبوم تصاویر


















سوالات متداول
این خودرو یک کراس اوور دیفرانسیل جلو است که در محفظه موتور آن پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی توان را تولید می کند. در دربازار آمریکا و چین نسخه دو دیفرانسیل این خودرو هم عرضه شده که در ایران شاهد حضور آن نیستیم. موتور این خودرو ۱۷۱ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۰۶ نیوتن متر تولید می کند که به واسطه گیربکس باکیفیت CVT ساخت تویوتا با قابلیت شبیه ساز ۱۰ دنده مصنوعی نیرو را به چرخ های جلو میرساند. از نکات مثبت در قوای فنی تویوتا ونزا ساخت ژاپن بودن بسیاری از قطعات موتور و سنسورهای آن است و داخلی سازی چینی در آن در درصد پایینی قرار دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ونزا در شرایط استاندارد کمتر از ۱۰.۵ ثانیه است و مصرف سوخت بهینه آن حدود ۶.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام می شود.
از جمله امکانات تویوتا ونزا می توان به؛ هفت کیسه هوا، سنسور پارک جلو و عقب، ترمز اضطراری اتوماتیک، نور بالای اتوماتیک، فناوری LED چراغ ها، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تنظیم حالت رانندگی، استارت دکمه ای، استارت استاپ اتوماتیک، رادار خط خوان، سیستم حفظ رانندگی بین خطوط، صندلی های برقی جلو، سردکن و گرمکن صندلی های جلو، کلاستر دیجیتال و آنالوگ، نمایشگر لمسی، اپل کارپلی، تهویه اتوماتیک دو کاناله، دریچه تهویه عقب، تریم داخلی چرم مصنوعی، درِ صندوق عقب برقی، سانروف برقی، شیشه های عقب دودی، دوربین عقب، کروز کنترل تطبیقی و… از جمله امکانات تویوتا ونزا است. در برخی نسخه های این خودرو امکانات بیشتری مانند سیستم صوتی JBL با ساب ووفر و … اشاره کرد.
source
برچسب ها :ایران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0