امید زیاد تویوتا به موتورهای بنزینی جدید ؛ آیا این موتورها ناجی کمپانی خواهند بود؟
منتشر شده در 24 مرداد 1404 ساعت 14:00 در حالی که بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان به سمت خودروهای تمام برقی حرکت میکنند، تویوتا همچنان به آینده موتورهای درونسوز (به اختصار ICE) امیدوار است. این غول بزرگ صنعت خودروسازی با همکاری دو برند هموطن خود یعنی سوبارو و مزدا، نسل جدیدی از موتورهای بنزینی چهار

منتشر شده در 24 مرداد 1404 ساعت 14:00


در حالی که بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان به سمت خودروهای تمام برقی حرکت میکنند، تویوتا همچنان به آینده موتورهای درونسوز (به اختصار ICE) امیدوار است. این غول بزرگ صنعت خودروسازی با همکاری دو برند هموطن خود یعنی سوبارو و مزدا، نسل جدیدی از موتورهای بنزینی چهار سیلندر را توسعه میدهد که به گفته «هیروکی ناکاجیما» مدیر ارشد فناوری تویوتا، میتوانند یک «راهکار انقلابی» باشند.
موتورهای کوچکتر و سبکتر برای همه نوع پیشرانه
همانطور که قبلاً به اطلاعتان رساندهایم، موتورهای جدید تویوتا در دو نسخه ۱.۵ و ۲ لیتری تولید خواهند شد. به گفته «آندریا کارلوچی»، معاون بخش استراتژی محصول و بازاریابی تویوتا در اروپا، تنوعپذیری و سازگاری برای این موتورها امری کلیدی بوده و تلاش بر این است که بتوان از آنها در انواع پیشرانهها برقی، هیبریدی و هیدروژنی استفاده نمود.
با توجه به این اظهارات میتوان نتیجه گرفت که تویوتا ایده استفاده از موتور بنزینی در یک خودروی برقی را دنبال میکند؛ به عبارت دقیقتر این کمپانی به سمت پیشرانه های EREV خواهد رفت. در این نوع پیشرانه، موتور بنزینی به عنوان ژنراتور عمل کرده و با تولید برق اضافی نقش افزایشدهنده برد حرکتی را ایفا میکند. نمونههایی از این سیستم را پیش تر در خودروهایی مثل ب ام و i3 REX، مزدا MX-30، پیشرانه e-Power و محصولات برند Scout دیدهایم.

برنامه تویوتا برای خودروهای EREV در چین
تویوتا قبلاً اعلام کرده که با همکاری شرکت چینی جی ای سی (GAC) نسخه EREV از شاسی بلند هایلندر و مینی ون سیِنا را برای بازار چین عرضه خواهد کرد. در این مدلها، موتور بنزینی هیچ اتصال مکانیکی با چرخها ندارد و تمام نیروی حرکتی از موتورهای برقی تأمین میشود.
راندمان حرارتی ۴۱ درصد و سوختهای جایگزین
تویوتا در سال ۲۰۱۸ به راندمان حرارتی ۴۱ درصد دست یافته بود و اکنون به دنبال ارتقای این رقم است. نسل جدید موتورهای این شرکت نه تنها با سوختهای فسیلی، بلکه با سوخت زیستی، هیدروژن و سوخت مصنوعی نیز کار خواهند کرد.
علاوه بر استفاده در مدلهای هیبریدی و خودروهای مجهز به پیشرانه EREV، این موتورها در خودروهای هیبریدی شارژی با برد حرکتی بالا نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت. کارلوچی معتقد است که برد ۱۰۰ کیلومتری در حالت تمام برقی برای این خودروها، یک نقطه عطف خواهد بود.
نسخههای پرفورمنس برای مدلهای اسپرت GR
موتورهای جدید شامل نسخههای ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و توربو و همچنین موتور ۲ لیتری توربو خواهند بود. علاوه بر راندمان بالا، نسخه قدرتمند موتور ۲ لیتری برای مدلهای گازو ریسینگ (GR) توسعه مییابد که میتواند تا ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند.

پلتفرمهای نوین برای انعطاف بیشتر
کارلوچی در بخش دیگری از صحبتهای خود تأکید کرده که بسیاری از خودروسازان یک پلتفرم مخصوص موتورهای درونسوز را برقیسازی کردهاند، اما تویوتا قصد دارد برعکس عمل کند و پلتفرم بومی برقی طراحی کند که بتواند با مدلهای هیبریدی و پلاگین هیبرید نیز سازگار شود. نمونههای مشابه این رویکرد را میتوان در پلتفرمهای STLA استلانتیس و SSP فولکس واگن مشاهده کرد که امکان نصب هر دو نوع پیشرانه را دارند.
تأکید تویوتا بر تنوع قوای محرکه
همانند «آکیو تویودا» رئیس هیئت مدیره تویوتا که از مخالفان بزرگ برقیسازی تمام خودروهای تولیدی است، کارلوچی نیز اعتقاد دارد پیشرانههای الکتریکی تنها مسیر کاهش آلایندگی نیست. او بر تنوع قوای محرکه و آزادی انتخاب مشتریان تأکید کرده و گفته: «ما خودروهای برقی را در بازارهایی که تقاضا برای آنها وجود ندارد، عرضه نخواهیم کرد.»
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0