موتور دایلیم ۲۵۰ ؛ مشخصات فنی + امکانات
منتشر شده در 31 مرداد 1404 ساعت 08:00 موتورسیکلت دایلیم ۲۵۰ یکی از موتورهای اسپرت کرهای است و ما قصد داریم در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره آن بپردازیم. دایلیم یکی از شرکتهای موتورسازی است که شاید نام آن برای بعضی از افراد آشنا نباشد، ولی این شرکت یک شرکت قدیمی محسوب میشود و

منتشر شده در 31 مرداد 1404 ساعت 08:00


موتورسیکلت دایلیم ۲۵۰ یکی از موتورهای اسپرت کرهای است و ما قصد داریم در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره آن بپردازیم.
دایلیم یکی از شرکتهای موتورسازی است که شاید نام آن برای بعضی از افراد آشنا نباشد، ولی این شرکت یک شرکت قدیمی محسوب میشود و فعالیت خود را از سال ۱۹۶۲ آغاز کرده است. دایلیم شرکتی وابسته به کره جنوبی است که کار خود را با محصولات هوندا آغاز کرده و پس از گذشت چند سال توانسته محصولاتی با نام انحصاری خود تولید کند. یکی از محصولات این برند دایلیم ۲۵۰ یا همان دایلیم VJF250 است که موتوری در کلاس اسپرت محسوب میشود و در بازار ایران نیز وجود دارد. اولین نسخه این موتورسیکلت در سال ۲۰۱۱ طراحی و عرضه شده است و در ایران شاهد مونتاژ آن توسط نمایندگی کویر موتور بودیم. اگر به موتورهای اسپرت علاقه دارید پیشنهاد میکنیم همراه ما باشید، چرا که ما در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی موتورسیکلت کرهای دایلیم ۲۵۰ بپردازیم.
طراحی ظاهری موتور دایلیم ۲۵۰

شاید در نگاه اول بدنه و طراحی ظاهری موتورسیکلت دایلیم ۲۵۰ نسبت به موتورهای دیگر سادهتر به نظر برسد و شاهد فلاپهای شلوغ و آنچنانی نباشیم. در حالت کلی ممکن است سادگی این موتور شما را تحت تاثیر قرار ندهد و جذب ظاهر و طراحی بدنه آن نشوید، چرا که شبیه به موتورهایی مثل بنلی و کی تی ام طراحی نشده است. در نمای جلو چراغ اصلی مشاهده میشود که جذابیت چندان زیادی ندارد و حتی به نظر میرسد طراحان نتوانستهاند این بخش را با سایر اجزای موتور به صورت هماهنگ طراحی کنند. راهنماهای دایلیم ۲۵۰ روی بدنه و در سمت راست و چپ موتور مشابه با بعضی موتورهای اسپرت طراحی شده است و ابعاد بسیار کوچکی دارد. روی فلاپ جلو شاهد آینههای این موتور هستیم که دید مناسبی را در اختیار راکب قرار میدهند، ولی از نظر جذابیت چیزی برای گفتن ندارند.
یک وایند شیلد یا بادگیر روی موتور دایلیم ۲۵۰ نصب شده که طراحی مناسبی دارد و میتواند در هنگام سواری مسیر باد را به درستی به سمت بالا هدایت کند تا راکب اذیت نشود. فرمان این موتور مشابه بسیاری از موتورهای دیگر لولهای است و دکمههای استارت، چراغ، بوق، راهنما و فلاشر روی فرمان در سمت راست و چپ قرار داده شدهاند. صفحه کیلومتر DAELIM 250 نیز حرف خاصی برای گفتن ندارد و اطلاعات ضروری از جمله دور موتور، سرعت، مسافت طی شده و میزان بنزین را در اختیار راکب قرار میدهد. نوع صفحه کیلومتر ترکیبی از آنالوگ و دیجیتال است که در قسمت آنالوگ دور موتور را نشان میدهد و شاهد سایر اطلاعات ذکر شده در قسمت دیجیتالی آن هستیم. در قسمت باک این موتور، شاهد یک باک نسبتا سنتی هستیم که بیشتر یک طراحی کلاسیک محسوب میشود و چندان جوان پسندانه نیست. حجم باک دایلیم ۲۵۰، ۱۵ لیتر گزارش شده است که حجم خوبی محسوب میشود و میتوان با آن مسافت طولانی را طی کرد.

زین این موتور، یک زین دو تکه است که قسمت ترک نشین آن طبق معمول ارتفاع بیشتری دارد و در حالت کلی با وجود نرمی و راحتی نسبی، جذابیت خاصی ندارد. ارتفاع زین دایلیم ۲۵۰ تا سطح زمین ۷۸۰ میلیمتر است که به نظر میرسد میتواند برای سواری افراد با قد متوسط نیز گزینه مناسبی باشد. در نمای جانبی این موتور نیز شاهد جذابیت خاصی نیستیم، ولی به طور کلی فلاپها به صورت ارگونومیک طراحی شدهاند و جریان باد را به خوبی هدایت میکنند. منبع اگزوز موجود در نمای جانبی نیز کلاسیک به نظر میرسد و نتوانسته باعث جذابیت موتور دایلیم ۲۵۰ شود. در نمای عقبی شاهد دستگیره انتهایی زین هستیم که برای حفظ تعادل ترک نشین طراحی شده و چراغ عقب نیز تا حدودی معمولی و باریک است. راهنماهای عقب نیز طراحی مشابه راهنماهای جلو دارند و کمی پایینتر از چراغ خطر در راست و چپ تعبیه شدهاند. وزن خشک این موتور سیکلت ۱۶۵ کیلوگرم گزارش شده است که به نظر میرسد کار هندلینگ را سخت کند، به ویژه زمانی که وزن این موتور با احتساب مایعاتی مثل روغن و بنزین افزایش پیدا کند، سنگینی بیشتر به چشم خواهد آمد.
ابعاد موتورسیکلت دایلیم ۲۵۰ به شرح زیر است:
طول: ۲۰۲۵ میلیمتر، عرض: ۷۷۸ میلیمتر، ارتفاع: ۱۱۸۰ میلیمتر.
مشخصات فنی موتور دایلیم ۲۵۰
موتورسیکلت دایلیم ۲۵۰ از یک انجین تک سیلندر، چهار زمانه با ۴ سوپاپ بهره میبرد و حجم دقیق آن ۲۴۷ سیسی گزارش شده است. این انجین قادر است قدرتی معادل ۱۷.۳ کیلووات یا به عبارتی ۲۳.۵ اسب بخار در ۹۰۰۰ دور بر دقیقه داشته باشد. چنین عددی ۳.۵ اسب بخار کمتر از موتورهایی مثل مگلی ۲۵۰ محسوب میشود و با وزن بالای آن شاهد شتاب چندان مناسبی نخواهیم بود. همچنین انجین این موتورسیکلت قادر است ۱۸.۹ نیوتنمتر گشتاور را در ۷۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند و نیرو را توسط یک گیربکس پنج دنده که به کلاچ غوطه ور در روغن مجهز شده است به چراغ عقب منتقل کند.

انجین دایلیم VJF 250 به سیستم آب خنک مجهز شده است و سیستم استارت آن به صورت برقی است که از یک باتری ۱۲ ولت و ۱۰ آمپر ساعتی بهره میبرد. سیستم سوخت رسانی این موتورسیکلت نسبت به موتورهایی مثل مگلی بهتر عمل کرده و در دایلیم ۲۵۰ شاهد سیستم سوخت رسانی انژکتور برقی هستیم. این سیستم میتواند آلودگی کمتری را ایجاد کند و از لرزش و مصرف سوخت موتور بکاهد که امتیاز مثبتی محسوب میشود.
شتاب صفر تا صد این موتور، ۹ ثانیه گزارش شده است و به عبارتی دایلیم ۲۵۰ میتواند در طول مدت ۹ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ برساند که به نظر بسیاری از افراد شتاب جالبی نیست. حداکثر سرعت گزارش شده برای این موتور ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت است، ولی احتمالا نتوانید بیشتر از ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت را تجربه کنید. میزان مصرف سوخت گزارش شده برابر با ۲.۹ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر است که نسبت به بعضی از موتورها پایینتر است، ولی در حالت کلی کم محسوب نمیشود.
در سیستم تعلیق جلوی دایلیم ۲۵۰ وی جی اف از کمک فنر دوشاخ تلسکوپی استفاده کردهاند و برای سیستم تعلیق عقب از کمک فنر مونوشوک استفاده شده است که کیفیت قابل قبولی دارند. برای سیستم ترمز این موتورسیکلت در بخش جلو ۲ عدد دیسک ۲۴۰ میلیمتری تعبیه شده که همراه آن شاهد سیلندر ترمز دو پیستون نیز هستیم که به خوبی چرخ جلو را از حرکت باز میدارد. در سیستم ترمز عقب نیز از دیسک تکی ۱۳۰ میلیمتری همراه با سیلندر ترمز تک پیستون استفاده شده است که وظیفه کنترل و توقف چرخ عقب را بر عهده دارد. سایز تایر جلوی موتورسیکلت دایلیم ۲۵۰ برابر با ۱۱۰/۷۰ است و سایز تایر عقب این موتور ۱۴۰/۶۰ محسوب میشود که هر دو تایر بر روی رینگهای ۱۷ اینچی سوار هستند.
تجربه سواری با دایلیم VJF 250

شتاب و سواری موتورسیکلت دایلیم ۲۵۰ چندان چابک و سریع محسوب نمیشود و احتمالا نتواند پاسخگوی هیجان بسیاری از جوانان باشد. با وجود ضعف در چالاکی و چابکی، شاهد یک زین نسبتا راحت در این موتور هستیم و ارگونومی آن باعث میشود تا تجربه سواری نسبتا راحتی را داشته باشید. عملکرد سیستم تعلیق در موتور دایلیم ۲۵۰ قابل قبول است و میتواند ضربات وارد به مچ و کمر راکب را تا حدودی کنترل کرده و از آسیبهای احتمالی بکاهد. تایرها ابعاد مناسبی دارند و از چسبندگی خوبی نیز برخوردار هستند و همین مسئله باعث میشود تا بتوانند در عبور از پیچها عملکرد خوبی داشته باشند و تعادل موتور را حفظ کنند. در حالت کلی بر خلاف ظاهر نه چندان جذاب این موتور، میتوانید برای سواریهای نسبتا طولانی نیز روی آن حساب باز کنید و از سواری لذت ببرید.
نقاط ضعف و مثبت دایلیم ۲۵۰ و جمع بندی
مزایا: سواری نسبتا نرم، نسبتا کم خرج، سیستم تعلیق قابل قبول
معایب: طراحی ظاهری نسبتا قدیمی، شتاب نه چندان مطلوب، وزن نسبتا بالا
در پایان باید بگوییم که موتورسیکلت دایلیم وی جی اف ۲۵۰ یکی از موتورهای ۲۵۰ سیسی کرهای عرضه شده توسط کویر موتور است که بازار فروش نسبتا خوبی دارد. طراحی ظاهری این موتور جذاب نیست و احتمالا از نظر ظاهری جوان پسند نباشد. شتاب دایلیم ۲۵۰ جالب به نظر نمیرسد و با وزن بالای خود نمیتواند انتظارات را برآورده کند. با وجود این مسائل این موتور سواری نرمی را در اختیار راکب قرار میدهد و سیستم تعلیق و ترمزهای قابل قبولی دارد. در حالت کلی دایلیم ۲۵۰ گزینه مناسبی برای سواری طولانی است، ولی اگر به ظاهر موتور اهمیت زیادی میدهید این موتور شما را جذب نخواهد کرد.
نظر شما درباره دایلیم ۲۵۰ چیست؟ به نظر شما این موتور در طراحی ظاهری چگونه عمل کرده است؟
تفاوت های پارس نوآ ایرانی با ال ۹۰ فرانسوی
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0