تسلا محصولات خود را به هوش مصنوعی دیپ سیک و دوبائو مجهز می کند
منتشر شده در 03 شهریور 1404 ساعت 18:00 شرکت تسلا تصمیم گرفته محصولات مخصوص بازار چین را با دو مدل هوش مصنوعی محلی دیپ سیک و دوبائو ادغام کند. جالب اینکه این دو مدل هوش مصنوعی رقیب مستقیم گراک (Grok) که توسط شرکت xAI متعلق به ایلان ماسک توسعه یافته، محسوب میشوند. تفاوت عملکرد در

منتشر شده در 03 شهریور 1404 ساعت 18:00


شرکت تسلا تصمیم گرفته محصولات مخصوص بازار چین را با دو مدل هوش مصنوعی محلی دیپ سیک و دوبائو ادغام کند. جالب اینکه این دو مدل هوش مصنوعی رقیب مستقیم گراک (Grok) که توسط شرکت xAI متعلق به ایلان ماسک توسعه یافته، محسوب میشوند.
تفاوت عملکرد در آمریکا و چین
به گزارش آخرین خودرو، شاید بدانید تسلا در آمریکا اخیراً هوش مصنوعی گراک را روی خودروهای خود فعال کرده است. با این حال، قابلیتهای آن مشابه نصب روی گوشی موبایل است و هیچگونه تعامل مستقیمی با عملکردهای خودرو ندارد.
اما در چین شرایط متفاوت است. تسلا به جای گراک از مدلهای هوش مصنوعی داخلی استفاده کرده است. طبق اسناد موجود در وب سایت تسلا، یکپارچگی با دیپ سیک و دوبائو از مدل YL شروع شده و تسلا قصد دارد این دو را به سیستمهای خود اضافه کند.
همکاری با بایت دنس برای پردازش ابری
تسلا در این پروژه با سرویس ابری Volcano Engine که مالکیت آن در اختیار شرکت بایت دنس (مالک تیک تاک) است، همکاری میکند تا این مدلهای هوش مصنوعی را روی خودروهای خود میزبانی نماید.
نقش دیپ سیک و دوبائو در خودروهای تسلا
آنطور که در اسناد آمده، دیپ سیک در قالب یک دستیار صوتی و چت بات درون خودرو عمل خواهد کرد؛ درست مشابه آنچه مالکان تسلا در آمریکا اکنون با گراک تجربه میکنند. اما دوبائو فراتر از این میرود. این هوش مصنوعی میتواند با عملکردهای خودرو تعامل مستقیم داشته باشد و حتی جایگزین دستورات صوتی سنتی شود.
رقابت با خودروسازان چینی
در بازار چین، استفاده از هوش مصنوعی به عنوان دستیار فرمان صوتی در خودروهای برقی بسیار رایج شده است و حتی بسیاری از خودروهای اقتصادیتر نیز به چنین قابلیتی مجهز هستند. تسلا با این اقدام سعی دارد خود را به سطح رقبا برساند و از نظر تجربه کاربری عقب نیفتد.
کارشناسان معتقدند که ادغام مدلهای زبانی بزرگ (LLM) در خودروها به سرعت در حال تبدیل شدن به یک استاندارد جهانی است. پیشتر گروه فولکس واگن استفاده از چت جی پی تی را در محصولات خود آغاز کرده؛ در چین هم، حتی خودروهایی با قیمت کمتر از تسلا چنین قابلیتهایی را به طور پیشفرض ارائه میدهند.
یکی از خبرنگاران خودرویی که اخیراً به چین سفر کرده، گفته حتی بدون دانستن زبان چینی، شاهد استفاده روان و گسترده رانندگان از فرمانهای صوتی بوده است. این نشان میدهد تسلا در این زمینه نیاز جدی به همگامسازی با بازار چین داشته و به دلیل محدودیتهای قانونی، نتوانسته گراک را مستقیماً در این کشور به کار گیرد.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0