دیدگاه‌ها برای ۱۲۲ استاندارد اجباری؛ آینده خودروهای داخلی چه می‌شود؟ بسته هستند

۱۲۲ استاندارد اجباری؛ آینده خودروهای داخلی چه می‌شود؟

معاون نظارت بر اجرای استاندارد از تحولی مهم در حوزه الزامات خودرویی خبر داد و اعلام کرد که تعداد استانداردهای اجباری خودرو از ۸۵ مورد به ۱۲۲ مورد افزایش یافته است. این اقدام یعنی افزایش استاندارد اجباری به‌عنوان گامی بزرگ در جهت ارتقاء کیفیت محصولات خودروسازی کشور و کاهش خسارات ناشی از حوادث رانندگی معرفی

کد خبر : 103033
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 سپتامبر 2025 - 11:26

معاون نظارت بر اجرای استاندارد از تحولی مهم در حوزه الزامات خودرویی خبر داد و اعلام کرد که تعداد استانداردهای اجباری خودرو از ۸۵ مورد به ۱۲۲ مورد افزایش یافته است. این اقدام یعنی افزایش استاندارد اجباری به‌عنوان گامی بزرگ در جهت ارتقاء کیفیت محصولات خودروسازی کشور و کاهش خسارات ناشی از حوادث رانندگی معرفی شده است.

ارتقاء کیفیت و کاهش خسارات جانی و مالی

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رحمانی با اشاره به اهمیت این تصمیم گفت: «ارتقاء کیفیت خودروها پیش‌زمینه‌ای ضروری برای کاهش صدمات جبران‌ناپذیر مالی، اجتماعی و عاطفی ناشی از تصادفات رانندگی است. ما ملزم هستیم با نظارت‌های جدی‌تر، از بروز خسارات پیشگیری کنیم.»

بازنگری در استاندارد ۶۹۲۴

وی افزود: «در بازنگری صورت‌گرفته در استاندارد ۶۹۲۴ با موضوع وسایل نقلیه موتوری، تریلرها و سیستم‌ها، قطعات و واحدهای فنی آنها، الزامات تأیید نوع تغییر کرده و بر همین اساس تعداد استانداردها از ۸۵ به ۱۲۲ مورد افزایش یافته است. اجرای این استانداردها در قالب یک برنامه زمان‌بندی‌شده و با همکاری وزارت صمت و خودروسازان دنبال خواهد شد تا به نقطه‌ای برسیم که کیفیت خودروهای داخلی تضمین شده باشد.»

حمایت از خودروهای هیبریدی

معاون نظارت بر اجرای استاندارد همچنین به اهمیت خودروهای هیبریدی پرداخت و گفت: «لازم است در جامعه فرهنگ‌سازی گسترده‌ای انجام شود تا مردم بدانند که پرداخت مبلغی بیشتر برای خرید خودروی هیبریدی در آینده از طریق صرفه‌جویی در مصرف سوخت جبران خواهد شد. علاوه بر این، بهره‌مندی از کاهش آلودگی هوا نیز یکی از مزایای مهم توسعه خودروهای هیبریدی است.»

افزایش مدت اعتبار دوره‌های تأیید

رحمانی با اشاره به تغییر در روند تأیید استانداردها اظهار کرد: «مدت اعتبار دوره‌های تأیید از یک ماه به سه ماه افزایش یافته است. این تغییر ناشی از رویکرد جدید سازمان ملی استاندارد ایران نسبت به همه استانداردهای اجباری است. البته این بازه زمانی بسته به عملکرد خودروسازان در حفظ کیفیت محصولات می‌تواند کاهش یا افزایش پیدا کند.»

تشکیل کارگروه ارتقاء کیفیت خودرو

وی از تشکیل «کارگروه ارتقاء کیفیت خودرو» با حضور متخصصان و نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط خبر داد و تأکید کرد: «این کارگروه وظیفه دارد با بررسی مستمر وضعیت تولید و کیفیت خودروها، راهکارهایی برای بهبود فرآیندها ارائه دهد.»

طرح درجه‌بندی محصولات خودرویی

رحمانی افزود: «یکی از روش‌های جدید سازمان ملی استاندارد برای مدیریت نظارت‌ها، اجرای طرح درجه‌بندی محصولات است. در این طرح، خودروهایی که کیفیت بالاتری دارند از تسهیلات نظارتی و تعداد کمتر بازرسی و نمونه‌برداری برخوردار خواهند شد. اما به محض مشاهده هرگونه عدم انطباق، درجه کیفی محصول تغییر کرده و سطح نظارت‌ها سخت‌گیرانه‌تر و دفعات بازرسی بیشتر خواهد شد.»

حمایت از محصولات کم‌مصرف و سبز

او در پایان بر حمایت از تولید خودروهای کم‌مصرف و دوستدار محیط‌زیست در ستادها و کمیسیون‌های مربوطه تأکید کرد و گفت: «یکی از اهداف اصلی این اقدامات، حرکت به‌سمت توسعه پایدار و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی است.»

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.