پژو پارس TU5 یا معمولی ، کدام را بخریم؟
منتشر شده در 12 شهریور 1404 ساعت 19:30 در این مطلب می خواهیم به تفاوت های میان پژو پارس TU5 و یا XU7 بپردازیم. دو محصولی که جزو پرفروش ترین محصولات ایران خودرو به حساب می آیند. پژو پارس یکی از موفقترین و محبوبترین سدانهای تولید داخل محسوب میشود که در نبود رقیبان مطرح و

منتشر شده در 12 شهریور 1404 ساعت 19:30


در این مطلب می خواهیم به تفاوت های میان پژو پارس TU5 و یا XU7 بپردازیم. دو محصولی که جزو پرفروش ترین محصولات ایران خودرو به حساب می آیند.
پژو پارس یکی از موفقترین و محبوبترین سدانهای تولید داخل محسوب میشود که در نبود رقیبان مطرح و عدم تنوع کافی محصولات اقتصادی توانست به جایگاه بالایی در بازار ایران دست پیدا کند. در این بین، دو مدل پژو پارس بهصورت عمده در بازار موجود است که به پارس تیوفایو و ایکسیو۷ یا پارس معمولی معروف هستند. ممکن است خریداران هنگام مراجعه به بازار، تفاوتهای میان این دو مدل را ندانند یا اینکه بهطور کلی آگاهی کافی برای انتخاب یکی از این دو مدل نداشته باشند.
در ادامه به مقایسه پژو پارس معمولی با تیوفایو از جنبههای مختلف میپردازیم تا بدانید هر یک از این دو مدل نسبت به دیگری چه نقاط ضعف و قوتی دارد.
مقایسه طراحی
قاعدتاً از ایرانخودرو انتظار ندارید که یک خودرو را با دو طراحی مختلف به بازار عرضه کند؛ بنابراین هر دو نسخه پژو پارس با طراحی یکسان و بدون کوچکترین تغییری نسبت به یکدیگر وارد بازار ایران شدهاند. این محصول در اصل نسخه فیسلیفت پژو ۴۰۵ محسوب میشود و بر اساس چهره پژو ۴۰۶ طراحی شده است.
طراحی بدنه پژو پارس به حدود بیش از ۳۰ سال قبل برمیگردد اما چهره آن در اواخر دهه ۸۰ شمسی طرحریزی شد و تاکنون بدون تغییر در هیچکدام از مدلها در دسترس مشتریان قرار گرفته است. بنابراین هر دو مدل پژو پارس همان استایل قدیمی و همیشگی را به شما ارائه میدهند و طراحی بیرونی آنها هیچگونه تفاوتی با یکدیگر ندارد.
اما از نظر طراحی داخلی نیز همین رویه برقرار بوده و طراحی داشبورد، غربیلک فرمان و سایر بخشها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. البته پژو پارسهای قدیمی از داشبورد مشابه پژو ۴۰۵ استفاده میکردند که اگرچه فیت و دوام بهتری داشت اما طراحی آن قدیمیتر بود و چندان چنگی به دل نمیزد. داشبوردهای جدید پژو پارس طراحی زیباتر و تم رنگی بهتری ارائه میدهند اما کیفیت متریال آنها چندان امیدوارکننده و مناسب نیست. میزان فضای داخل کابین و طرح صندلی هر دو خودرو نیز مشابه بوده و برای حضور ۵ نفر سرنشین بزرگسال قابلقبول به نظر میرسد. صندوق عقب پژو پارس معمولی و تیوفایو نیز گنجایش برابر و معادل ۴۷۰ لیتر در دسترس قرار میدهد.
بنابراین از لحاظ طراحی بیرونی و داخلی، تفاوت چندانی میان این دو مدل پژو پارس وجود ندارد و نمیتوان بحث طراحی را ملاک انتخاب یکی از این دو مدل قرار داد.
مقایسه مشخصات فنی
اصلیترین تفاوت بین پژو پارس، تفاوت موتورهای این دو خودرو است که در واقع از نام آنها میتوان به نوع موتور هر مدل پی برد. پژو پارس TU5 همانطور که از نامش پیداست با موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری تیوفایو که ابتدا روی پژو ۲۰۶ نصب شده بود، در اختیار کاربران قرار گرفته است.
این پیشرانه حدود ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و به یک گیربکس ۵ سرعته دستی متصل است تا نیرو را به محور جلو برساند. شتاب صفر تا صد پژو پارس تیوفایو حدود ۱۳.۲ ثانیه در شرایط استاندارد است و میانگین مصرف سوخت آن نیز معادل ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد میشود.

اما پژو پارس معمولی به موتور ۸ سوپاپ ۱.۸ لیتری ایکسیو۷ مجهز بوده و حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتنمتر گشتاور را به گیربکس ۵ دنده دستی منتقل میکند. از معدود مزیتهای این مدل نسبت به پارس تیوفایو، برخورداری از شتاب بهتر است که حدود ۱۱ ثانیه در شرایط استاندارد اندازهگیری شده است. اما این شتاب بهتر در ازای مصرف سوخت بالاتر، معادل ۹.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به دست میآید و از این جهت نسبت به پارس تیوفایو عملکرد ضعیفتری دارد.
همچنین موتور ایکسیو۷ به سوزاندن زودتر از موعد واشر سرسیلندر معروف است و همین قضیه موجب شده تا استهلاک بیشتر، همراه با هزینه نگهداری و تعمیرات بالاتر را به مالک خود تحمیل کند. بنابراین از لحاظ استهلاک و میزان نیاز به تعمیرات، پژو پارس تیوفایو شرایط بهمراتب بهتری خواهد داشت. ضمن آنکه موتور تیوفایو دارای سرسیلندر ۱۶ سوپاپ با تایپیتهای هیدرولیکی بوده و سر و صدای کمتری تولید میکند.
این در حالی است که موتور ایکسیو۷ دارای ۸ سوپاپ بوده و فاصله این سوپاپها با میلبادامک بهصورت غیراتوماتیک و به وسیله شیمها تنظیم میشود. این شیمها بعد از مدتی ساییده شده و تنظیم موتور را دچار ایراد میکنند و بهصورت دورهای باید مجدداً خودروی پارس معمولی شیمبندی شود. این شیمبندی که معمولاً بین ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر باید انجام شود، هزینههای نگهداری موتور ایکسیو۷ را بالاتر خواهد برد. این در حالی است که موتور تیوفایو دارای تایپیتهای هیدرولیکی بوده و نیازی به تنظیم دستی ندارد.
کیفیت سواری و هندلینگ هر دو خودرو نیز تقریباً در یک سطح است اما همانطور که اشاره شد، پارس معمولی شتاب بهتری دارد و هیجان رانندگی بیشتری به شما ارائه میدهد.
مقایسه آپشنها و امکانات
از لحاظ تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی میتوان گفت که پژو پارس TU5، بهویژه در مدلهای جدیدتر، شرایط بهتری نسبت به پژو پارس معمولی دارد. این خودرو در نسخههای سفارشی فولآپشن از امکاناتی مثل کروز کنترل، نمایشگر مالتیمدیا، دوربین عقب، نویگیشن، اتوفلاشر، ترمزهای دیسکی عقب و… سود میبرد که در هیچیک از مدلهای پژو پارس معمولی با موتور ایکسیو۷ وجود ندارد. البته این امکانات همانطور که اشاره شد مخصوص مدلهای سفارشی بوده و در مدلهای پایه پژو پارس تیوفایو استفاده نشدهاند.

اما اکثر پژو پارسهای تیوفایو نسبتاً مدلبالا دارای امکاناتی مثل تنظیم برقی پشتی صندلیهای جلو و آینههای جانبی تاشونده برقی هستند که در پژو پارس ایکسیو۷ وجود ندارد.
بنابراین بهطور کلی پژو پارس TU5 امکانات متنوعتری دارد و بهویژه در مدلهای سفارشی از تجهیزات قابل قبولی سود میبرد که پژو پارس معمولی فاقد آنهاست.
نتیجهگیری
با توجه به مواردی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، میتوان گفت که پژو پارس تیوفایو گزینه بهتری نسبت به پژو پارس معمولی به شمار میرود. بهویژه افرادی که بهدنبال استهلاک فنی پایینتر و میزان خرابی کمتر موتور هستند، میتوانند پژو پارس تیوفایو را با خیال راحتتری انتخاب کنند. پژو پارس تیوفایو دارای موتور کمسر و صداتر ۱۶ سوپاپ، بدون نیاز به تنظیم دستی فیلر سوپاپ بوده و در مجموع آرامش رانندگی بیشتری به شما اعطا میکند. همچنین مشکل سوختن واشر سرسیلندر در این موتور بسیار کمتر از موتور ۸ سوپاپ ایکسیو۷ رخ میدهد که در نتیجه استهلاک خودرو از این جهت فنی بسیار پایینتر خواهد آمد.
از لحاظ تجهیزات و امکانات نیز پژو پارس TU5 شرایط بهتری داشته و امکانات جذابتری در اختیار شما قرار خواهد داد.
اما در طرف دیگر، پژو پارس ایکسیو۷ یا همان پژو پارس معمولی دارای شتاب بیشتری بوده و هیجان رانندگی بهمراتب جوانپسندتری از خود بروز میدهد. همچنین معمولاً قطعات یدکی موتور ایکسیو۷ نسبت به موتور تیوفایو ارزانتر بوده و از این جهت هزینه کمتری به جیب مالک تحمیل میشود؛ هرچند همانطور که اشاره کردیم دفعات خرابی موتور ایکسیو۷ بالاتر بوده و در مجموع هزینه تعمیرات بیشتری را طلب میکند.
source
برچسب ها :ایران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0