کاپرا B ؛ مشخصات فنی + معرفی
منتشر شده در 12 شهریور 1404 ساعت 18:19 کاپرا B نسخه جدید پیکاپ پرفروش گروه بهمن به حساب می آید که نسبت به کاپرا U در رده پایین تری قرار می گیرد. معرفی کاپرا B پیکاپ کاپرا یکی از محصولات کار و تجاری گروه بهمن است که از اواخر دهه ۸۰، روی خط تولید بهمن

منتشر شده در 12 شهریور 1404 ساعت 18:19

کاپرا B نسخه جدید پیکاپ پرفروش گروه بهمن به حساب می آید که نسبت به کاپرا U در رده پایین تری قرار می گیرد.
معرفی کاپرا B
پیکاپ کاپرا یکی از محصولات کار و تجاری گروه بهمن است که از اواخر دهه ۸۰، روی خط تولید بهمن موتور حضور دارد. این پیکاپ در حقیقت ، محصول خودروسازی ZX Auto چین بوده و گروه بهمن تاکنون نسخه های تک و دو کابین و تک و دو دیفرانسیل را روانه بازار کرده و امروزه این خودرو جزو ارزانترین پیکاپ های بازار ایران محسوب می شود. با این حال این شرکت اخیرا نسخه ای جدید از این پیکاپ را با نام کاپرا B روانه بازار کرد که نسبت به پیکاپ کاپرا U، امکانات کمتری را در اختیار راننده قرار می دهد و در رده پایین ترین نسبت به این خودرو به حساب می آید و عملا می توان آن را نسخه پابه پیکاپ کاپرا به حساب آورد. نکته دیگری که باید در مورد این خودرو بدانیم این است که گروه بهمن کاپرا B را همانند گذشته در دو نسخه تک کابین و دو کابین عرضه می کند.

در ادامه به معرفی مشخصات و امکانات این خودرو خواهیم پرداخت.
طراحی بدنه پیکاپ کاپرا بی
طراحی بیرونی این نسخه جدید کاپرا بسیار شبیه به نسل های گذشته است و وجه تمایز اندکی را می توان میان آنها پیدا کرد. در کل با اینکه پیکاپ کاپرا طراحی آنچنان بروز ندارد اما با توجه به زمان عرضه خود می توان سبک طراحی به نسبت خوب و عامه پسندی را در آن مشاهده کرد.
در بخش جلوی کاپرا B همچنان همان طراحی کاسه چراغ های ساده را می بینیم که اضافه شدن دیلایت به آنها، جلوه این خودرو را کمی تغییر داده است. اگر بخواهیم قسمت جلوی این خودرو را با کاپرا U که نسخه فول آپشن به حساب می آید مقایسه کنیم باید بگوییم که کروم کاری هایی که در نسخه U دیده می شود در نسخه B وجود نداشته و سبک طراحی جلو پنجره نیز در این دو نسخه متفاوت است. نکته دیگری که در مورد کاپرا بی وجود دارد این است که بر اساس تصاویر منتشر شده در قسمت جلو این خودرو چراغ مه شکن دیده نمی شود و جای خالی آن کمی توی ذوق می زند که امکان دارد در نسخه های نهایی چراغ های مه شکن به آن اضافه شود.

در طراحی نماهای جانبی نیز طراحی به نسبت ساده ای را مشاهده می کنیم که تفاوت های آنچنانی با مدل های قبلی نداشته و طراحی رینگ های آن با نسخه U متفاوت است. همانطور که گفته شد این نسخه در دو مدل تک کابین و دو کابین در بازار عرضه می شود که فاصله محوری نسخه دو کابین آن ۲۰۰ میلی متر از نسخه تک کابین Capra B بیشتر بوده اما فضای بار آن کمتر از نسخه تک کابین است. نکته دیگری که در این قسمت دیده می شود نوشته GRAND TIGER است که در حقیقت به نام اصلی این خودرو در بازار کشور چین اشاره دارد.

در نمای عقب این خودرو اولین چیزی که توجه ها را به خود جلب می کند طراحی کاسه چراغ های کاپرا B است که به صورت عمودی طراحی شده و گرافیک به نسبت قابل قبولی را به نمایش می گذارد. نکته ای که در این قسمت وجود دارد این است که بر خلاف کاپرا U که در دو طرف آن، چراغ های مه شکن عقب دیده می شد، در این نسخه تنها در سمت چپ از چراغ مه شکن عقب استفاده شده است. نکته دیگری که در این قسمت باید به آن اشاره کرد این است که این خودرو مجهز به دوربین دنده عقب بوده که دوربین آن در کنار دستگیره محفظه بخش بار تعبیه شده است.

مشخصات فنی Capra B
در این خودرو یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی با کد موتور N20LBLA دیده می شود که می تواند روی هم رفته ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های عقب منتقل کند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که در نسخه های قدیمی کاپرا از یک موتور ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی، ۴ سیلندر، ۱۶ سوپاپ ساخت میتسوبیشی با کد 4G69 استفاده می شد که این پیشرانه می توانست حداکثر قدرت ۱۲۴.۷ اسب بخار ( در ۵,۰۰۰ دور در دقیقه ) و نهایت گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر ( در ۲,۵۰۰ دور در دقیقه ) تولید کند. پس با این حساب می توان نتیجه گرفت که پیشرانه جدیدی که در کاپرا بی مورد استفاده قرار گرفته است با حجم پایین تر و مصرف سوخت کمتر، توانی معادل موتور 4G69 تولید می کند.
برند | بهمن |
مدل | کاپرا B |
کلاس بدنه | پیکاپ |
سال تولید | ۱۴۰۴ |
حجم موتور | ۱۹۹۸ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | تنفس طبیعی |
قدرت | ۱۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۹۲ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | — |
حداکثر سرعت | ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
انتقال قدرت | دیفرانسیل عقب |
تعلیق جلو | دابل ویشبون |
تعلیق عقب | فنر تخت |
طول | تک کابین ۵۱۱۹ میلی متر / دو کابین ۵۳۱۹ میلی متر |
عرض | ۱۸۰۰ میلی متر |
ارتفاع | تک کابین ۱۷۶۰ میلی متر / دو کابین ۱۷۸۰ میلی متر |
فاصله محوری | تک کابین ۲۹۰۰ میلی متر / دو کابین ۳۱۰۰ میلی متر |
وزن | تک کابین ۱۵۲۰ کیلوگرم / دو کابین ۱۶۳۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۷۴ لیتر |
مصرف سوخت | ۹.۵ تا ۱۰ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۳۵/70R16 |
شرکت عرضه کننده | بهمن موتور |
برند نشان مادر | ZX Auto |
کشور سازنده | چین – ایران |

این خودرو یک پیکاپ شاسی مستقل از نوع نردبانی است که در اکثر پیکاپ های موجود بازار از همین نوع استفاده می شود. نکته ای که در مورد نسخه B کاپرا وجود دارد این است که در این نسخه خبری از قابلیت دو دیفرانسیل بودن نیست و تنها محور محرک در این نسخه، محور عقب است.
طراحی داخل کابین و امکانات
در اولین نگاه به داخل کابین کاپرا B می توان همان سبک طراحی نسخه های قدیمی کاپرا را مشاهده کرد با این تفاوت که طراحی داخل کابین آن کمی بروز شده است اما با این حال چیزی که در داخل کابین این پیکاپ گروه بهمن بیشتر از همه توی ذوق می زند، استفاده بیش از حد از پلاستیک خشک (hard touch) است. درون کابین این خودرو تریم دو رنگ متشکل از رنگ های مشکی، نقره ای را بر روی رو دری ها و کنسول وسط می بینیم.

در بخش میانی کنسول سیستم مالتی مدیای ۷ اینچی لمسی قرار دارد که چهره داخل کابین این خودرو را کمی بروز کرده است و از طریق آن می توان به امکانات و بخش های مختلفی دسترسی داشت. مسلما در نسخه U پیکاپ کاپرا به عنوان نسخه فول آپشن می توانیم نمایشگر بزرگتر و کامل تری را مشاهده کنیم که می تواند جذابیت بیشتری برای مصرف کنندگان داشته باشد.
طراحی غربیلک فرمان کاپرا ۲ به صورت سه شاخه یا به عبارت دیگر (T) شکل است. از طریق دکمه های روی آن می توان به سیستم مالتی مدیا دسترسی داشت. صفحه کیلومتر کاپرا B به صورت عقربه ای و یا آنالوگ است و ما بین عقربه های کیلومتر شمار و عقربه دور موتور صفحه نمایش کوچکی قرار دارد که اطلاعاتی نظیر میزان کارکرد خودرو را می توان از آن فهمید.

روکش صندلی ها از نوع پارچه ای است که کیفیت قابل قبولی دارند و به مرور زمان کمتر دچار آسیب می شوند. فضای پای سرنشینان عقب در نسخه دو کابین با وجود فاصله محوری ۳۱۰۰ میلی متری آنچنان زیاد نیست اما به عنوان یک پیکاپ به قابل قبول است.
نسخه تک کابین و دو کابین کاپرا B جدا از تفاوت در طراحی بدنه و وزن خودرو تفاوت دیگری چه در بخش فنی و چه در بخش امکانات ندارند و هر دو آنها دارای امکاناتی نظیر؛ ۲ کیسه هوای ایمنی، سامانه کنترل الکترونیکی پایداری، ترمزهای ABS، EBD و BAS، فرمان هیدرولیک، سنسورهای پایش باد تایرها (TPMS)، چراغهای روشنایی روز، سیستم ضد لغزش (ASR)، شیشه بالابرهای برقی، سامانه کنترل لغزش و… هستند.

امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | دو کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
امکانات رفاهی | نمایشگر لمسی – تهویه الکتریکی – کامپیوتر سفری – تریم داخلی پارچه ای – دوربین عقب – سنسور نور – چراغ روشنایی روز تریم داخلی پارچه ای |
مزایا و معایب
مزایا | ظرفیت بار مناسب – استهلاک به نسبت کم – شبکه خدمات پس از فروش – قدرت بیشتر نسبت به نسخه های قبلی کاپرا |
معایب | طراحی قدیمی – کیفیت نه چندان ایده آل متریال کابین – شتاب و توان حرکتی ضعیف تر نسبت به رقبا – سواری نه چندان نرم |
رقبای پیکاپ کاپرا B
قبل از آن که به بررسی و معرفی رقبای کاپرا بی بپردازیم باید بدانیم که این خودرو در رده پیکاپ های اقتصادی قرار می گیرد و با توجه به گسترش پیکاپ های گران قیمت مونتاژی به سختی می توان رقیبی برای آن پیدا کرد اما با توجه به وضعیت بازار ایران می توان محصولاتی نظیر پیکاپ پادرا و یا پیکاپ کارون را جزو رقبای این خودرو به حساب آورد.
سوالات متداول
در این خودرو یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی با کد موتور N20LBLA دیده می شود که می تواند روی هم رفته ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های عقب منتقل کند.
از جمله امکانات هر دو نسخه تک کابین و دو کابین پیکاپ کاپرا B می توان امکاناتی نظیر؛ ۲ کیسه هوای ایمنی، سامانه کنترل الکترونیکی پایداری، ترمزهای ABS، EBD و BAS، فرمان هیدرولیک، سنسورهای پایش باد تایرها (TPMS)، چراغهای روشنایی روز، سیستم ضد لغزش (ASR)، شیشه بالابرهای برقی، سامانه کنترل لغزش و… اشاره کرد.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0