
خداحافظی چری از روسیه در حالی رخ داده که طبق شواهد، شرکت گریت وال موتورز یا همان هاوال در پی افزایش فعالیتهای خود در این کشور است، اما دلایل اصلی این اتفاقات چیست؟
پس از خروج گسترده خودروسازان غربی از بازار روسیه در پی تحولات سال 2022 و تهاجم این کشور به اوکراین، شرکتهای چینی مانند چری، گریت وال موتورز هاوال و جیلی با یک فرصت طلایی و بیسابقه روبرو شدند. آنها به سرعت جای خالی رقبا را پر کردند و به بازیگران اصلی این بازار بزرگ تبدیل شدند، به طوری که درآمد برخی از آنها مانند چری تا 800 درصد افزایش یافت. اما اکنون به نظر میرسد که این دوره رویایی به پایان رسیده است. دولت روسیه که دیگر تمایلی به تبدیل شدن به بازار مصرفی صرف برای خودروهای چینی ندارد، با اعمال فشارهای اقتصادی سنگین، شرکتهای چینی را بر سر یک دوراهی استراتژیک یعنی سرمایهگذاری سنگین و تولید داخلی، یا مواجهه با هزینههایی که صادرات را عملاً غیرممکن میکند قرار داده است.
داستان متفاوت چری و هاوال در روسیه
ابزار اصلی فشار مسکو، افزایش چشمگیر هزینه بازیافت خودرو است. این هزینه که در ظاهر برای پوشش دادن مخارج اسقاط خودرو در آینده دریافت میشود، در عمل به عنوان یک تعرفه پنهان عمل میکند، زیرا این مبلغ به خودروسازانی که در داخل روسیه به تولید بومی میپردازند، بازگردانده میشود. با افزایش شدید این نرخها، هزینه واردات یک خودروی چینی به شدت بالا میرود. به عنوان مثال، از ابتدای سال 2025، هزینه بازیافت برای یک خودروی معمولی با موتور 1 تا 2 لیتری، بیش از 7 هزار دلار خواهد بود. این رقم برای خودروی محبوبی مانند چری تیگو 7 پرو، که قیمتی در حدود 27 هزار دلار در روسیه دارد، معادل بیش از یک چهارم قیمت کل خودرو است و واردات آن را از نظر اقتصادی کاملا غیرمنطقی میکند.
خداحافظی چری از روسیه همزمان با افزایش فعالیت هاوال

در مواجهه با این فشار، دو غول بزرگ خودروسازی چین، دو استراتژی کاملا متفاوت را در پیش گرفتهاند. در یک اقدام استراتژیک و غافلگیرکننده، شرکت چری، که بزرگترین برنده این بازار بود، تصمیم به کاهش فعالیتهای خود در روسیه گرفته است. این شرکت در اسناد رسمی عرضه اولیه سهام خود در بورس هنگ کنگ، به صراحت اعلام کرده که برای کاهش ریسک تحریمهای احتمالی غرب، به صورت فعال در حال کاهش عملیات و فروش خود در روسیه است. این تصمیم نشان میدهد که چری، آینده جهانی خود و روابط تجاری با سایر بازارها را به سود کوتاهمدت در روسیه ترجیح میدهد.

در طرف مقابل، شرکت گریت وال موتورز یعنی مالک برند هاوال مسیری کاملا معکوس را انتخاب کرده است. این شرکت که از سال 2019 در روسیه کارخانه دارد، نه تنها در حال خروج نیست، بلکه در حال افزایش سرمایهگذاری، گسترش ظرفیت تولید کارخانه فعلی و ساخت یک کارخانه جدید برای تولید موتور به منظور بومیسازی کامل محصولات خود است. به نظر میرسد استراتژی گریت وال، تمرکز بر روی بازارهای چینی دوست و کاهش وابستگی به بازارهای اروپایی است که این سرمایهگذاری سنگین در روسیه را برای آنها توجیهپذیر میکند.
تصمیمات متفاوت چری و هاوال، دوراهی دشواری را که خودروسازان چینی با آن روبرو هستند به خوبی نشان میدهد. از یک سو، فرصت سودآوری در بازاری بزرگ مانند روسیه و از سوی دیگر، ریسک تحریمهای بینالمللی و به خطر افتادن جاهطلبیهای جهانی را در پی این تصمیمات میتوانید مشاهده کنید. این فشار از سوی روسیه، که در بازارهای دیگری مانند برزیل و اروپا نیز به شکلهای مختلف در حال تکرار است، احتمالا باعث تسریع در فرآیند ادغام خودروسازان چینی خواهد شد، زیرا تنها بزرگترین و ثروتمندترین شرکتها توانایی مالی برای ساخت کارخانههای متعدد در خارج از کشور و مدیریت چنین ریسکهای ژئوپلتیکی پیچیدهای را خواهند داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0