دیدگاه‌ها برای هیدروژن هنوز زنده است ؛ ب ام و نسل سوم سیستم پیل سوختی خود را توسعه می دهد بسته هستند

هیدروژن هنوز زنده است ؛ ب ام و نسل سوم سیستم پیل سوختی خود را توسعه می دهد

منتشر شده در 14 شهریور 1404 ساعت 12:00 ب ام و رسماً اعلام کرده که کار روی نمونه‌های اولیه از نسل سوم سیستم پیل سوختی هیدروژنی خود را آغاز نموده است. این نسل از سال ۲۰۲۸ وارد تولید انبوه خواهد شد و به گفته مقامات ب ام و، در یک خودروی مشخص که فعلاً حرفی

کد خبر : 103637
تاریخ انتشار : جمعه 5 سپتامبر 2025 - 13:43
هیدروژن هنوز زنده است ؛ ب ام و نسل سوم سیستم پیل سوختی خود را توسعه می دهد


منتشر شده در 14 شهریور 1404 ساعت 12:00

هیدروژن هنوز زنده است ؛ ب ام و نسل سوم سیستم پیل سوختی خود را توسعه می دهد

ب ام و رسماً اعلام کرده که کار روی نمونه‌های اولیه از نسل سوم سیستم پیل سوختی هیدروژنی خود را آغاز نموده است. این نسل از سال ۲۰۲۸ وارد تولید انبوه خواهد شد و به گفته مقامات ب ام و، در یک خودروی مشخص که فعلاً حرفی از آن به میان نیامده، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کاهش اندازه و افزایش راندمان

ب ام و می‌گوید سیستم جدید حدود ۲۵ درصد کوچک‌تر از نسل قبلی است. این تغییر به دلیل افزایش چگالی توان امکان‌پذیر شده؛ همچنین نسل سوم پیل سوحتی ب ام و با «سطح بالایی از یکپارچگی» با معماری‌های آتی کمپانی طراحی می‌شود تا بتواند در مدل‌های مختلف استفاده گردد. به این ترتیب، ب ام و در آینده قادر خواهد بود بسته به نیاز بازار و مشتریان، مدل‌های تولیدی خود را با پیشرانه برقی، هیبریدی یا هیدروژنی عرضه کند.

احتمال به‌کارگیری در خانواده نئو کلاس

هرچند هنوز رسماً تأیید نشده، اما انتظار می‌رود نسل سوم پیل سوختی با مدل‌های جدید مبتنی بر پلتفرم نوین نئو کلاس ادغام شود. نسل دوم سیستم هیدروژنی ب ام و از سال ۲۰۲۳ روی ناوگانی کوچک شامل صد دستگاه شاسی بلند iX5 در حال استفاده است. این موضوع نشان می‌دهد که احتمالاً نسل سوم نیز ابتدا روی نسخه‌ای از نسل بعدی ب ام و X5 عرضه خواهد شد؛ مدلی که روی پلتفرم CLAR توسعه می‌یابد و طبق برنامه در سال ۲۰۲۶ معرفی می‌شود.

معرفی BMW Energy Master ؛ مغز متفکر سیستم جدید

ب ام و همچنین در حال توسعه یک رابط اختصاصی به نام BMW Energy Master است؛ سیستمی که بین باتری و دیگر بخش‌های خودرو ارتباط برقرار می‌کند. این فناوری قرار است از اواخر سال جاری میلادی وارد تولید و نخستین بار در خودروهای نئو کلاس به کار گرفته شود.

راندمان بالاتر و مصرف کمتر

ب ام و تأکید کرده که نسل سوم سیستم هیدروژنی نسبت به قبل «به طور چشمگیری کارآمدتر» شده است. هرچند هنوز اعداد دقیقی از قدرت، مصرف انرژی یا برد حرکتی اعلام نشده، اما خودروساز آلمانی وعده داده که خروجی قدرت بالاتر، مصرف انرژی کمتر و برد بیشتری نسبت به نسل دوم خواهد داشت. برای مقایسه، نسل دوم در خودروی iX5 Hydrogen توانایی تولید ۳۹۶ اسب بخار قدرت را داشته و بر اساس استاندارد WLTP برد حداکثر ۵۰۳ کیلومتری را ارائه می‌دهد.

همکاری دوباره ب ام و و تویوتا

این پروژه بخشی از همکاری استراتژیک ب ام و و تویوتا محسوب می‌شود. بیش از یک دهه قبل، ب ام و برای ساخت خودروی هیدروژنی 535iA به طور کامل از فناوری تویوتا استفاده می‌کرد. اما در نسل دوم، ب ام و طراحی کلی سیستم را خود بر عهده گرفت، ولی همچنان تویوتا تأمین‌کننده سلول‌های سوختی بود. اکنون، این همکاری در نسل سوم ادامه دارد و قرار است سطح بالاتری از نوآوری و یکپارچگی در محصولات آینده هر دو خودروساز دیده شود.

تمرکز بیشتر روی مدل‌های برقی به دلیل چالش زیرساخت

با وجود اینکه بسیاری از خودروسازان تمرکز خود را از پیشرانه‌های هیدروژنی به سمت خودروهای تمام برقی برده‌اند، ب ام و و برخی برندهای دیگر همچنان به این فناوری امیدوار هستند. دلیل اصلی، شباهت تجربه سوخت‌گیری هیدروژن به بنزین است که تنها چند دقیقه طول می‌کشد، در حالی که شارژ خودروهای برقی به زمان بیشتری نیاز دارد. هرچند کمبود ایستگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژن همچنان یک مانع بزرگ است.

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.